Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Automatisk Trunk (+ frunk)

Startet av kirky, tirsdag 22. januar 2019, klokken 22:51

« forrige - neste »

trykkertor

#45
Sitat fra: Roy_Bergen på lørdag 11. mai 2019, klokken 13:01
Ser at Biltema har en "kasse" med forskjellige fjærer til en hundrelapp, noe der kan muligens brukes?
Tror fjærer fra den kassen kan brukes.
Da kan du velge litt mellom forskjellige trykkmotstander.

Men her er Amazon-fjæren på ebay til LANGT billigere frakt.
https://www.ebay.com/itm/Prime-Line-11-32-in-Dia-x-1-7-8-in-L-Extension-Spring-2-pk/232383636883?hash=item361b24e593:g:jIUAAOSwjKFZTN3R

Edit:
Bestilte nettopp fra Ebay, og det kom på hele 55,- for 2 fjærer i en pose inklusive frakt.

Toalmar

Sitat fra: RuneW på lørdag 11. mai 2019, klokken 09:47
Hvis dette er trygt må det jo være tidenes beste/billigste TM3-hack? Vi bruker nesten aldri frunken og 50% av grunnen er at den er knølete å få igjen.
Helt enig med deg i det ja.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Toalmar

#47
Da har jeg fått testet dette med å bytte til "slappere" fjær. Fant ett sett med fjærer i garasjen kjøpt på Jula en gang. Monterte først 1 stk men det ble for dårlig. Tok så 3 stk men det også ble for dårlig. Fant igjen ett sett med fjærer for bremser jeg hadde kjøpt på Biltema (59-622) i det settet fant jeg ei fjær som passet med lengde og var stivere enn de i settet.
Monterte denne og da ble det mye bedre. Nå synes jeg det er enklere å lukke frunken
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Autowinder

TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Toalmar

Sitat fra: Toalmar på lørdag 11. mai 2019, klokken 16:34
Da har jeg fått testet dette med å bytte til "slappere" fjær. Fant ett sett med fjærer i garasjen kjøpt på Jula en gang. Monterte først 1 stk men det ble for dårlig. Tok så 3 stk men det også ble for dårlig. Fant igjen ett sett med fjærer for bremser jeg hadde kjøpt på Biltema (59-622) i det settet fant jeg ei fjær som passet med lengde og var stivere enn de i settet.
Monterte denne og da ble det mye bedre. Nå synes jeg det er enklere å lukke frunken
Fjæren i artikkel 59-622 fra Biltema kommer til å bli byttet når jeg finner ei fjær som har lengre parti med vindinger enn denne har da den vil bli enda litt slakkere.
Nå blir det bestilling av gassdempere for automatisk åpning
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Tom

#50
Sitat fra: Toalmar på lørdag 11. mai 2019, klokken 21:50
Sitat fra: Toalmar på lørdag 11. mai 2019, klokken 16:34
Da har jeg fått testet dette med å bytte til "slappere" fjær. Fant ett sett med fjærer i garasjen kjøpt på Jula en gang. Monterte først 1 stk men det ble for dårlig. Tok så 3 stk men det også ble for dårlig. Fant igjen ett sett med fjærer for bremser jeg hadde kjøpt på Biltema (59-622) i det settet fant jeg ei fjær som passet med lengde og var stivere enn de i settet.
Monterte denne og da ble det mye bedre. Nå synes jeg det er enklere å lukke frunken
Fjæren i artikkel 59-622 fra Biltema kommer til å bli byttet når jeg finner ei fjær som har lengre parti med vindinger enn denne har da den vil bli enda litt slakkere.
Nå blir det bestilling av gassdempere for automatisk åpning
Fant en fjær i en skuff som var 1,5mm ellers lik som orginalen,fungerer bra, helt ok å lukke med en hånd nå.
Rundt 1,3mm hadde nok fungert enda bedre..
0,64mm som i1tesla bruker er litt vel svak..
Orginalen er 2mm.
Jeg har byttet gassdemperene..
Tenker tools eller tilsvarnede butikker har dette..
https://photos.app.goo.gl/yEPpqUkAfv4JSakv9

Lynkjapp

Sitat fra: Toalmar på lørdag 11. mai 2019, klokken 16:34Monterte først 1 stk men det ble for dårlig. Tok så 3 stk men det også ble for dårlig.
Hva er indikasjonen på "for dårlig"? At man må stikke lillefingeren i sprekken for å få fisket opp panseret? Ingen risiko for at man dummer seg ut og setter inn en så svak fjær at man ikke for åpnet frunken i det hele tatt og dermed ikke kommer til å skifte tilbake fjæren?

trykkertor

Sitat fra: Lynkjapp på søndag 12. mai 2019, klokken 10:45
Sitat fra: Toalmar på lørdag 11. mai 2019, klokken 16:34Monterte først 1 stk men det ble for dårlig. Tok så 3 stk men det også ble for dårlig.
Hva er indikasjonen på "for dårlig"? At man må stikke lillefingeren i sprekken for å få fisket opp panseret? Ingen risiko for at man dummer seg ut og setter inn en så svak fjær at man ikke for åpnet frunken i det hele tatt og dermed ikke kommer til å skifte tilbake fjæren?

Hvis en tabber seg og tar for svak fjær, så kan løsningen være å ta en tynn umbrakonøkkel.
Teipe den med elektrikerteip eller maskeringstape så den ikke skraper lakken.
Senke den ned i panel gap (no phun intended :) ) vri den rundt og fiske opp panser mens en trukker på frunk-knappen i appen.

Toalmar

La inn en bestilling i går kveld på en pakke med 3 fjærer med tykkelse på 1,2mm fra AliExpress. Blir ikke fattig om den ikke passer.
Ser den er litt kort, men skal teste først før jeg eventuelt forlenger den med en liten ring fra en nøkkelring

https://www.aliexpress.com/item/UXCELL-Hot-3PCS-LOT-1-2x10-5x46mm-Zinc-Plated-Dual-Small-Tension-Spring-with-Hook-Extension/32856900063.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.756e4c4d1nKyA2
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

helge89

Kjøpte det enkle fjærsettet fra Biltema (Art.nr. 19-1079), men fant ingen enkeltfjærer eller kombinasjoner som løftet panseret nok opp til det ble en glipe stor nok til å enkelt ta tak i for fortsette å åpne frunk. De er mye mindre enn halvparten av størrelsen og kraften til originalfjæra.

Nå har jeg imidlertid gassfjærer på vei i posten til å løfte panseret helt opp, så med disse installert kan det kanskje være godt nok til å leve med. Men med standardsettet fungerer ikke disse i det hele tatt.


trykkertor

Takk for tilbakemelding på settet fra Biltema.
For ditt vedkommende.....mulig å parallell koble noen fjærer fra settet slik at du får det løfet du trenger?
Husk at når du strekker fjærene litt, så er det mulig å "tre de inn i hverandre". Dermed kan du kanskje få det du trenger av kraft inntil permanent løsning er på plass.

Toalmar

Da jeg monterte den første tynne og la til så det ble 3 stk totalt var nok det fra ett sett kjøpt hos Jula som heter 317001. Har ikke dim eller lengde her jeg er nå. Som sagt tidligere i tråden, var de for svake.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Roy_Bergen

Sitat fra: Tom på lørdag 11. mai 2019, klokken 23:26
Fant en fjær i en skuff som var 1,5mm ellers lik som orginalen,fungerer bra, helt ok å lukke med en hånd nå.
Rundt 1,3mm hadde nok fungert enda bedre..
0,64mm som i1tesla bruker er litt vel svak..
Orginalen er 2mm.
Jeg har byttet gassdemperene..
Tenker tools eller tilsvarnede butikker har dette..

Denne på AliXpress kan muligens duge:
https://www.aliexpress.com/item/32923023618.html?productId=32923023618&productSubject=Gearway-10pcs-Stainless-Steel-Extension-Spring-with-Hooks-Small-Tension-Springs-0-8mm-Thickness-Long-Extension&spm=a2g0o.productlist.0.0.2dbc616eIkvfUg&algo_pvid=94609459-da7a-416c-82df-cad4d315dec0&algo_expid=94609459-da7a-416c-82df-cad4d315dec0-13&btsid=40961e5a-a5ac-464a-8e85-449f614de981&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_10,searchweb201603_52

Tenker på den på  0,8 mm x 600 mm kanskje kan fungere bra sammen med gassdempere.


Handyman

Hva med bare å strekke eksisterende fjær noe? Noen som har prøvd?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA