Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Automatisk Trunk (+ frunk)

Startet av kirky, tirsdag 22. januar 2019, klokken 22:51

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Mippen på mandag 01. april 2019, klokken 10:45
Personlig ville jeg ha holdt meg til bakluken hvis jeg skulle bytte. Mindre sjanse for at det skjer noe, og biltilsynet vil ikke si noe på bakluke. Meg bekjent er det få eller ingen biler som har automatisk åpning av panseret originalt. Jeg tror det er gode grunner til det. Jeg tror også at sterkere gassdempere og fjærer påfører ekstra stress til panseret, slik at det over tid blir mer eller mindre deformert - slik vi så på Model S.  Panseret er laget i lett tynn aluminium som tåler lite før det blir deformert.
Hvis panseret mot formodning skulle utløses under kjøring (forrigling og sikring svikter) vil nok panseret uansett brette seg bakover. Skal nok ikke mye luft til før det letter selv uten sterkere gassdempere.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mippen

#31
Sitat fra: Handyman på mandag 01. april 2019, klokken 11:09
Sitat fra: Mippen på mandag 01. april 2019, klokken 10:45
Personlig ville jeg ha holdt meg til bakluken hvis jeg skulle bytte. Mindre sjanse for at det skjer noe, og biltilsynet vil ikke si noe på bakluke. Meg bekjent er det få eller ingen biler som har automatisk åpning av panseret originalt. Jeg tror det er gode grunner til det. Jeg tror også at sterkere gassdempere og fjærer påfører ekstra stress til panseret, slik at det over tid blir mer eller mindre deformert - slik vi så på Model S.  Panseret er laget i lett tynn aluminium som tåler lite før det blir deformert.
Hvis panseret mot formodning skulle utløses under kjøring (forrigling og sikring svikter) vil nok panseret uansett brette seg bakover. Skal nok ikke mye luft til før det letter selv uten sterkere gassdempere.

Det kommer litt an på aerodynamikk, men helt klart ja. Men må også huske at original demperne ikke legger ekstra press på konstruksjonen slik de uoriginale gjør. Akkurat den ekstra belastningen kan være med å øke sjansen for slitasje på komponenter, og det er da større fare for at det spretter opp når det ikke skal.  Jeg skal ikke være moralist og si at det ikke er lov, men jeg vil bare at man skal tenke gjennom det før men gjør det. Som sagt er det ikke noen biler jeg er kjent med som originalt har panser åpner. Selv om sjansen for at det skal gå galt er liten, så er sjansen likevel større når man har et som spretter opp av seg selv.

Slik jeg ser det så er det 4 problemer

1. Sikkerhet
2. Mulig skader på panser og komponenter over tid pga ekstra belastning
3. Lovlighet?
4. Nybil garanti

Til slutt lurer jeg på hva man egentlig skal med automatisk åpning av trunk og frunk? Trunk er greit nok, men det er irriterende hvis man klarer å trykke feil også må man ut av bilen for å lukke det. Det er kjekkere med automatisk åpning og lukking, slik det er på Model S og X. Foran har jeg aldri savnet at panseret ikke går opp av seg selv. Det er bagasjerommet bak som blir mest brukt uansett.
Fremtiden er elektrisk.

Toalmar

Sitat fra: Mippen på mandag 01. april 2019, klokken 11:25
Sitat fra: Handyman på mandag 01. april 2019, klokken 11:09
Sitat fra: Mippen på mandag 01. april 2019, klokken 10:45
Personlig ville jeg ha holdt meg til bakluken hvis jeg skulle bytte. Mindre sjanse for at det skjer noe, og biltilsynet vil ikke si noe på bakluke. Meg bekjent er det få eller ingen biler som har automatisk åpning av panseret originalt. Jeg tror det er gode grunner til det. Jeg tror også at sterkere gassdempere og fjærer påfører ekstra stress til panseret, slik at det over tid blir mer eller mindre deformert - slik vi så på Model S.  Panseret er laget i lett tynn aluminium som tåler lite før det blir deformert.
Hvis panseret mot formodning skulle utløses under kjøring (forrigling og sikring svikter) vil nok panseret uansett brette seg bakover. Skal nok ikke mye luft til før det letter selv uten sterkere gassdempere.

Det kommer litt an på aerodynamikk, men helt klart ja. Men må også huske at original demperne ikke legger ekstra press på konstruksjonen slik de uoriginale gjør. Akkurat den ekstra belastningen kan være med å øke sjansen for slitasje på komponenter, og det er da større fare for at det spretter opp når det ikke skal.  Jeg skal ikke være moralist og si at det ikke er lov, men jeg vil bare at man skal tenke gjennom det før men gjør det. Som sagt er det ikke noen biler jeg er kjent med som originalt har panser åpner. Selv om sjansen for at det skal gå galt er liten, så er sjansen likevel større når man har et som spretter opp av seg selv.

Slik jeg ser det så er det 4 problemer

1. Sikkerhet
2. Mulig skader på panser og komponenter over tid pga ekstra belastning
3. Lovlighet
4. Nybil garanti

Til slutt lurer jeg på hva man egentlig skal med automatisk åpning av trunk og frunk? Trunk er greit nok, men det er irriterende hvis man klarer å trykke feil også må man ut av bilen for å lukke det. Det er kjekkere med automatisk åpning og lukking, slik det er på Model S og X. Foran har jeg aldri savnet at panseret ikke går opp av seg selv. Det er bagasjerommet bak som blir mest brukt uansett.
Kan vel si meg helt enig her og er grunnen til at jeg vegrer meg med å montere de


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

bjornskj

#33
Er TM3 laget av kjeks? I den videoen som er postet klarer han fint å holde ned panseret med lillefingeren etter modifikasjonen så er panseret så svakt at selv denne "kraften" er nok til å stresse konstruksjonen og medføre feil i låsemekanismen over tid?

Og det en ser fordelen med trunk men ikke frunk så tror jeg nok det kommer av at de fleste biler jo ikke har noe lagerplass foran. På en TM3 så er jo det like naturlig å lagre små ting foran som bak, noe som ikke akkurat er vanlig på andre bilmerker.

Mippen

#34
Sitat fra: bjornskj på mandag 01. april 2019, klokken 12:57
Er TM3 laget av kjeks? I den videoen som er postet klarer han fint å holde ned panseret med lillefingeren etter modifikasjonen så er panseret så svakt at selv denne "kraften" er nok til å stresse konstruksjonen og medføre feil i låsemekanismen over tid?

Og det en ser fordelen med trunk men ikke frunk så tror jeg nok det kommer av at de fleste biler jo ikke har noe lagerplass foran. På en TM3 så er jo det like naturlig å lagre små ting foran som bak, noe som ikke akkurat er vanlig på andre bilmerker.

Jeg har hatt Tesla i mange år og sist nå Model 3. Panseret er veldig mykt på bilen, og det gir lett etter når du skal presse det ned for å låse det. For at panseret skal sprette helt opp når låsen frigjøres er man avhengig av fjærer eller dempere som er sterkere enn de originale og som virker fra nesten 0. For at de skal ha effekt må de gi en viss belastning når panseret ligger helt nede. Over tid kan denne ekstra motstanden i verste fall gjøre at belastningen blir for stor slik at låse for eksempel svikter eller at panseret blir litt deformert. På Model S var det flere som opplevde brudd eller deforasjon i panseret når man lukket igjen panseret over tid. Dette var selv om mange gjorde det tilsynelatende riktig. Panseret på Model 3 virker lettere og tynnere enn på Model S uten at jeg direkte har sammenlignet de.
Fremtiden er elektrisk.

Counterpointer

Mye «katastrofetankegang» og «worst case» tenking.

Jeg synes det som er mest betenkelig er at ikke frunk låsen låser når den åpnes, slik alle andre panser jeg vet om gjør.

Det er jo sånn at de som er skeptiske, ikke trenger å gjøre noe selv, men de trenger ikke male ut alle mulige negative konsekvenser. Dette er testet over tid av ganske mange, og selges av et firma i USA som kan saksøkes til den store gullmedalje der borte. Tror nok dette går helt fint.

Det er jo åpenbart at Tesla ikke vil dekke noe som kommer av uoriginale deler, dette avviker jo ikke fra foliering rustbeskyttelse eller annet de reserverer seg mot. Skadefølgeprinsippet gjelder uansett.

Handyman

Sitat fra: knut.aulie på mandag 01. april 2019, klokken 19:37
Jeg synes det som er mest betenkelig er at ikke frunk låsen låser når den åpnes, slik alle andre panser jeg vet om gjør.
Låsemekanismen består av to individuelle låsemekanismer og utløsere. Disse har sikkert sin egen forrigling og input, og jeg vil derfor tro at det er liten sannsynlighet for at begge disse "systemene" skal svikte samtidig.

https://www.youtube.com/watch?v=RrCmGQ9mJQI
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mippen

Her spurt biltilsynet om lovligheten, så er bare å vente på svar.
Fremtiden er elektrisk.

Handyman

Sitat fra: Mippen på mandag 01. april 2019, klokken 21:22
Her spurt biltilsynet om lovligheten, så er bare å vente på svar.
Lovligheten av sterkere gassdempere eller låsemekanismen?
Bilen er jo typegodkjent, så det ville være svært overraskende om SVV kom til en annen konklusjon.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

magnetic


Toalmar

Sitat fra: magnetic på lørdag 11. mai 2019, klokken 08:13
Lur fiks for lettere lukking av panser
Lukkingen er dessverre veldig hardt, og man føler man lager bulk i panseret når man lukker det. Skal seriøst vurdere en fjær som ikke er så sterk som den originale.
Synes den som de bruker i videoen er litt for svak.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

RuneW

Hvis dette er trygt må det jo være tidenes beste/billigste TM3-hack? Vi bruker nesten aldri frunken og 50% av grunnen er at den er knølete å få igjen.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

K.M.L

I videoen tester han ut hva som skjer om panseret åpner seg under fart. Det er beroligende å se at en låsemekanisme sørger for at det ikke åpner seg mer enn noen cm. Jeg trodde Tesla hadde utelatt denne detaljen, men så viser det seg at de har forbedret den. Vi slipper å irritere oss over den i vanlig bruk, men er sikret om mekanismen av en eller annen grunn utløses ved fart. Har bestilt fjærer på Amazon nå. Skal montere nye heiser og fjæra samtidig.
*Cybertruck Dual motor AWD - reservert nov 19
*TM3 LR AWD (MissBlue) - mars 2019
18 vinter/19 sommer, EAP, FSD

34.300 feilfrie km pr 15.12.19 - meget fornøyd

Handyman

Sitat fra: K.M.L på lørdag 11. mai 2019, klokken 10:48
I videoen tester han ut hva som skjer om panseret åpner seg under fart. Det er beroligende å se at en låsemekanisme sørger for at det ikke åpner seg mer enn noen cm. Jeg trodde Tesla hadde utelatt denne detaljen, men så viser det seg at de har forbedret den. Vi slipper å irritere oss over den i vanlig bruk, men er sikret om mekanismen av en eller annen grunn utløses ved fart. Har bestilt fjærer på Amazon nå. Skal montere nye heiser og fjæra samtidig.
Det er ikke lov å ha panser med hengsler i bakkant uten dobbel sikring i fremkant. Uten dette får ikke bilene typegodkjenning. Patenten til Tesla er godt kjent og har vært diskutert her flere ganger tidligere, og består av to individuelt styrte aktuatorer som utløses samtidig for at det skal åpne seg. Sannsynligheten for at dette skal skje i fart er liten.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Roy_Bergen

Sitat fra: K.M.L på lørdag 11. mai 2019, klokken 10:48
Har bestilt fjærer på Amazon nå. Skal montere nye heiser og fjæra samtidig.

Irriterer meg at frakten på Amazon er tre ganger dyrere enn fjærene. 
Fant du et ok tilbud?   

Ser at Biltema har en "kasse" med forskjellige fjærer til en hundrelapp, noe der kan muligens brukes?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA