Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trådløs ladeplate til bilen. Skal du ha?

Startet av Vesel, tirsdag 22. januar 2019, klokken 20:33

« forrige - neste »

Tesladude

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på tirsdag 18. juni 2019, klokken 11:43
Sitat fra: Tesladude på mandag 17. juni 2019, klokken 13:19
Jeg antar at USB uttaket på bilene alltid er aktive når bilen har enablet Sentry Mode siden film snuttene kan skrives til SSD, minnepinner osv.
Hvis det stemmer, så vil jeg tro at de trådløse ladeplatene uansett merke alltid er aktive og trekker strøm?
Noen som har sjekket dette?
Har noen erfaring på om ladeplatene avgir varme, og om de potensielt kan være brannfarlige?

Selve ladeplatene genererer lite varme, varmen genereres i telefonen idet den lades. Og de er mikroskopiske mengder tomgangsstrøm som trekkes når den står tilkoblet og ingen telefon ligger på. Prinsippet blir det samme som en induksjonskomfyr.

OK, takk for info  :+1:
Tesla Model 3 LR AWD

Dexter

hva kan man forvente av effekt i mA på disse laderne?

Stor forskjell i effekt på ebay til de dyre?

ryback

Sitat fra: Dexter på tirsdag 18. juni 2019, klokken 14:22
hva kan man forvente av effekt i mA på disse laderne?

Stor forskjell i effekt på ebay til de dyre?

Jeg har en trådløs lader på pulten her som jeg har kjøpt på komplett.no. Den er oppgitt til 1.8A i 5V. Min erfaring er at det går tregere enn med kabel, men fordelen er at man lader oftere siden man slipper å fomle med kabel. Det er spesielt hendig i bilen hvor man er mye inn og ut.
Nomad oppgir 7.5W på sin noe som gir 1.5A ved 5V. Den jeg har mekket til i bilen er oppgitt til 5W@5V=1A. Jeg kan ikke se for meg at det har mye å si i praksis. Det blir litt som ladehastighet av bil hjemme. Det spiller ikke så stor rolle om man lader på 8 eller 12 timer når bilen uansett skal stå i ro i 16.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Dexter på tirsdag 18. juni 2019, klokken 14:22
hva kan man forvente av effekt i mA på disse laderne?

Stor forskjell i effekt på ebay til de dyre?

Jeg kjøpte denne (https://www.ebay.com/itm/Qi-Car-Center-Console-Wireless-Phone-Charger-Dual-USB-Ports-For-Tesla-Model-3/254196257258?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649) og den gir 2A/10W. Jeg tar et forbehold om USB-portene på bilen leverer såpass mye, men til trådløs lader å være oppfatter jeg den som ganske kvikk, så den kan neppe være langt unna ihvertfall.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

bakskj

Har nomad ladeplate selv med to kabler til en splitter så bare ett av USB uttakene er i bruk.

Opplever at platen slutter å lade til tider. Neste gang jeg kjører fungerer det igjen. Har også forsøkt ladeplaten inne og da aldri hatt issues. Kan USB uttakene kobles ut til tider uvisst av årsak, feks hvis man åpner dekslet? Har noen opplevd det samme?
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

Toalmar

Sitat fra: bakskj på onsdag 19. juni 2019, klokken 19:32
Har nomad ladeplate selv med to kabler til en splitter så bare ett av USB uttakene er i bruk.

Opplever at platen slutter å lade til tider. Neste gang jeg kjører fungerer det igjen. Har også forsøkt ladeplaten inne og da aldri hatt issues. Kan USB uttakene kobles ut til tider uvisst av årsak, feks hvis man åpner dekslet? Har noen opplevd det samme?
Du må nok bruke begge uttakene foran. På den billige eBay platen fikk jeg med 2 stk splittere, en for hver ladeutgang
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

TøddiVedder


bno

#97
Har en Jeda ladeplate uåpnet postpakke fra Jeda generation II for salg. Send meg PM om interessert. Prisen er selvkost pluss eventuell frakt . Kommer ikke til å kjøpe model 3. Fordel at man kan legge mobil eller pda horisontalt også.

Moderator sletter om dette blir feil.

Autowinder

Sitat fra: Toalmar på onsdag 19. juni 2019, klokken 20:05
Sitat fra: bakskj på onsdag 19. juni 2019, klokken 19:32
Har nomad ladeplate selv med to kabler til en splitter så bare ett av USB uttakene er i bruk.

Opplever at platen slutter å lade til tider. Neste gang jeg kjører fungerer det igjen. Har også forsøkt ladeplaten inne og da aldri hatt issues. Kan USB uttakene kobles ut til tider uvisst av årsak, feks hvis man åpner dekslet? Har noen opplevd det samme?
Du må nok bruke begge uttakene foran. På den billige eBay platen fikk jeg med 2 stk splittere, en for hver ladeutgang
Jeg har ebayplaten på ett uttak og lader 2 iPhones samtidig. I andre porten står en 5 ports hub med en 128gb SanDisk UltraFit til dashcam. I lighterporten bak står en Garmin for fotoboksvarslinger. No issues.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA