Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trådløs ladeplate til bilen. Skal du ha?

Startet av Vesel, tirsdag 22. januar 2019, klokken 20:33

« forrige - neste »

Vesel

Jeg har hatt trådløs lader til mobilen på nattbordet i fire år nå. Synes det er supert. Fungerer som dock, og før var forbruket mitt ca en micro-USB-kabel i måneden. I en bil er nok trådløs lader enda mer praktisk, for da slipper man å drive å fikle med pluggen når man slenger seg i bilen eller når man egentlig skal ha øynene på veien. En annen fordel er at de fleste mobiltelefoner bruker den samme standarden for trådløs lading, så det er det samme om medpassasjeren din, som får egen plass til å lade mobilen trådløst, har Android eller Iphone.

Trådløs lader burde kanskje vært integrert i bilen, men det har sine fordeler at Tesla bare har plassert en plate der man skal ha mobilen istedet. Lettere å modifisere og bytte, f.eks. hvis ladaplata blir ødelagt eller teknologien blir utdatert. Trådløs lader fra tredjepart i denne bilen ser rett og slett veldig bra ut, ser ut som originalutstyr.
For meg som liker store, strømslukende Samsung-telefoner er det greit at jeg kan fikle med ladeplata selv for å kunne få ut 2 A lading, og ikke bare 1-1,5 A som puslete Iphoner gjerne lader med.

Det er meg bekjent tre trådløse ladeplater tilpasset Model 3 på markedet:

  • Nomad koster ca 1759 inkludert frakt og fortolling. Virker som det er denne som har best kvalitet og er mest populær i USA. 2 års garanti.
  • Jeda koster ca 1215 kr med fortolling. Gratis frakt. Ingen garanti.
  • Taptes (uten batteripakke) koster ca 692 kr inkludert fortolling. Gratis frakt. Taptes virker som en ren kopi av Nomad, men har trolig noe lavere byggekvalitet. 30 dagers garanti.

Jeg har bestilt den rimelige fra Taptes. Ville helst bestilt fra norsk nettbutikk, men når det ikke er et alternativ så tør jeg ikke kjøpe den dyreste selv om det virker som det er den beste. Den trådløse laderen fra Samsung som jeg kjøpte i 2015 ble ødelagt i fjor pga en dårlig tilkobling som trolig skyltes kabelen. Fikk likevel ny lader fra Dustin Home med en gang.
Blir mye styr å sende en lader til USA om den slutter å virke. Når garantien til Nomad også er på bare 2 år så tør jeg ikke bruke 1759 kr på en lader. Kunne gjort det om jeg var sikra en lader som virka i minst 5-8 år.

Har også bestilt USB-amperemeter på Ebay, så når jeg får den og laderen skal jeg komme tilbake med et foreløpig inntrykk, bilder og målinger. Skal prøve å finne ut hvordan man kan skvise 2 A ut av den, om det går med bilens USB-uttak, eller om man må styre med batteripakke eller kraftige tredjeparts USB-uttak fra sigarettenneren.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Virelli

Har fått ladeplaten fra nomad. Satser på at den holder mer enn 2 år  :laugh:

Autowinder

#2
Jeg bestilte 2 Usams 10w trådløsladere fra Kina, grei kjent kvalitet for 170kr. Lager en ramme de kan ligge i under gummibelegget i «ladehylla». Har testet de ut i et par uker allerede, og de er brukbart raske. Bestilte også en Atolla 5-ports USB 3.0 hub fra ebay, så dashcam minnebrikke og musikkbiblioteket også kan få egen fast plass ;)

Og BTW, har sett folk koble til eldre harddisker til de uttakene foran, så det tyder på at det er litt strømkapasitet der utover de bak som kun er for lading.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Vesel

Sitat fra: Virelli på tirsdag 22. januar 2019, klokken 20:42
Har fått ladeplaten fra nomad. Satser på at den holder mer enn 2 år  :laugh:
Bare husk å bruke kabel med god plugg og pass på tilkoblinga.  :) Helst skulle det vært USB-C-tilkobling, ikke micro-USB. Virker mer robust. Ladeplata mi begynte å ryke fra tilkoblinga, og halve pluggen var smeltet vekk. Gikk ikke an å gjenopplive den laderen.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Virelli

Sitat fra: Vesel på tirsdag 22. januar 2019, klokken 20:48
Sitat fra: Virelli på tirsdag 22. januar 2019, klokken 20:42
Har fått ladeplaten fra nomad. Satser på at den holder mer enn 2 år  :laugh:
Bare husk å bruke kabel med god plugg og pass på tilkoblinga.  :) Ladeplata min begynte å ryke fra tilkoblinga, og halve pluggen var smeltet vekk. Gikk ikke an å gjenopplive den laderen.
Upsi... To kabler følger med, bruker de. Så får jeg bare krysse fingra og håpe at bilen ikke brenner opp

Vesel

Sitat fra: Virelli på tirsdag 22. januar 2019, klokken 20:49
Upsi... To kabler følger med, bruker de. Så får jeg bare krysse fingra og håpe at bilen ikke brenner opp
Ser ut som disse ladeplatene har fastmontert kabel. Trolig en netto fordel. Blir ikke like lett varmgang og dårlig tilkobling, men man får ikke bytta kabel om den blir skada.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂


RuneW

Sitat fra: Vesel på tirsdag 22. januar 2019, klokken 20:33
Jeg har bestilt den rimelige fra Taptes.

[...]

Har også bestilt USB-amperemeter på Ebay, så når jeg får den og laderen skal jeg komme tilbake med et foreløpig inntrykk, bilder og målinger. Skal prøve å finne ut hvordan man kan skvise 2 A ut av den, om det går med bilens USB-uttak, eller om man må styre med batteripakke eller kraftige tredjeparts USB-uttak fra sigarettenneren.

Bra tiltak! Gleder meg til test!
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

enjikaka

Fant denne på tyske Amazon. Vil være billigere en order av Nomad/Jeda fra USA; i hvertfal for meg som kan bestille til adresse i Sverige. Troligtvis billigere i Norge også?

Svenske priset på Nomad ville blitt ca 1 600 kr. ABREOME er 800 kr inkl. frakt til Sverige. (blir vel extra mva og tull til Norge derfra da, men uansett billigere en Nomad)

https://www.amazon.de/ABREOME-Wireless-Ladeger%C3%A4t-Mittelkonsole-Kabellosem/dp/B07MY68L4V/ref=pd_sbs_263_2/262-1101317-7991014?_encoding=UTF8&pd_rd_i=B07MY68L4V&pd_rd_r=c1a5dfb2-1f0d-11e9-9599-f7e3d20a9d9c&pd_rd_w=WLtuW&pd_rd_wg=fTBfp&pf_rd_p=51bcaa00-4765-4e8f-a690-5db3c9ed1b31&pf_rd_r=Y7ZFK5Y0HY129Z1N0EVQ&psc=1&refRID=Y7ZFK5Y0HY129Z1N0EVQ&fbclid=IwAR1dIkyZqwbOCEwLWB2Mt64m_Hsjh-Cfn2Ax96HUqwXuObIvP8WstTWJBjU
Blå Model 3 LR-AWD FSD.
VIN 216 XXX
Tog levering: 2019-03-22

las^se

VW e-up! -14

kc

Sitat fra: enjikaka på onsdag 23. januar 2019, klokken 14:51
Fant denne på tyske Amazon. Vil være billigere en order av Nomad/Jeda fra USA; i hvertfal for meg som kan bestille til adresse i Sverige. Troligtvis billigere i Norge også?

Svenske priset på Nomad ville blitt ca 1 600 kr. ABREOME er 800 kr inkl. frakt til Sverige. (blir vel extra mva og tull til Norge derfra da, men uansett billigere en Nomad)

https://www.amazon.de/ABREOME-Wireless-Ladeger%C3%A4t-Mittelkonsole-Kabellosem/dp/B07MY68L4V/ref=pd_sbs_263_2/262-1101317-7991014?_encoding=UTF8&pd_rd_i=B07MY68L4V&pd_rd_r=c1a5dfb2-1f0d-11e9-9599-f7e3d20a9d9c&pd_rd_w=WLtuW&pd_rd_wg=fTBfp&pf_rd_p=51bcaa00-4765-4e8f-a690-5db3c9ed1b31&pf_rd_r=Y7ZFK5Y0HY129Z1N0EVQ&psc=1&refRID=Y7ZFK5Y0HY129Z1N0EVQ&fbclid=IwAR1dIkyZqwbOCEwLWB2Mt64m_Hsjh-Cfn2Ax96HUqwXuObIvP8WstTWJBjU

Er identisk med Taptes sin. Kanskje fra samme fabrikk og rebranded.  :+1:

Toalmar

Sitat fra: las^se på torsdag 24. januar 2019, klokken 10:54
3D printer min egen  :+1:
Akkurat kjøpt 3D printer så en skisse kunne jeg tenke meg å få tilgang til da  :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

enjikaka

Blå Model 3 LR-AWD FSD.
VIN 216 XXX
Tog levering: 2019-03-22

najtrox

Tenkte også gå for Taptes sin. Er det slik at man får en "grei" nok lading på denne? Eller er det mer eller mindre bortkastet/for lite effekt hvis man kobler den mot front-usb uttaket?

hawK

Til dere som vurderer Nomad, jeg la en lader i handlekurven for et par dager siden men gjennomførte ikke handelen, i dag fikk jeg mail med 10% avslag på kjøpet hvis jeg bestiller innen 48t.

Vet ikke hvordan systemet fungerer, men antar flere får dette.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA