Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla 85 bakhjulstrekk og vinterføre+kjøpsråd

Startet av Oyvindjs, tirsdag 22. januar 2019, klokken 20:07

« forrige - neste »

N00b

Sist jeg byttet DU sa de revisjonen var på Q nå for en Classic S85. Og det er 2 år siden.  Det blir jo stadig bedre da. Som i kjørt 60.000km på den nå uten noe krøll

noto

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 23. januar 2019, klokken 10:11
Sitat fra: SoftwareGeek på onsdag 23. januar 2019, klokken 08:22
Vet om flere som har måttet bytte motor flere
ganger på sin P85. Skal du kjøpe tesla, kjøp så ny som mulig
Vanskelig å forstå denne påstanden. Tror du Tesla bytter til gammel DU når de bytte en ødelagt i en P85?
De bytter nok til en ny = den samme som sitter i nye biler. Kan du utdype påstanden?

Innlegg som fremstår som trolling bør ignoreres.

cra

RWD på vinterføre er null stress. Min første var RWD, og den var helt suveren på vinterføre; mye bedre enn noe heg hadde hatt tidligere. Har 4WD nå, men det var mest fordi det er kjekt å ha når vi skal opp til huset om høsten; veldig bratt bakke med mye gress, så det blir sleipt. Parkerer som regel ved garasjen nede ved veien hele året, men av og til er det greit å kjøre opp når det er mange tunge handleposer. 4WD er langtfra noe must. 4WD stopper uansett ikke noe bedre enn RWD, så om du ikke har en lei vei å kjøre daglig er neppe 4WD noe must for deg heller. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

Sitat fra: SoftwareGeek på onsdag 23. januar 2019, klokken 00:11
Sitat fra: mthoring på tirsdag 22. januar 2019, klokken 22:44
Sitat fra: SoftwareGeek på tirsdag 22. januar 2019, klokken 22:36
Kjøpe gammel Tesla utenfor garanti, er en potensiell utgiftsbombe.

Alle biler utenfor garanti er potensielle utgiftsbomber.

Jeg ville sett etter en 85 som er et stykke under 5 år gammel, da kan fortsatt det aller meste reklameres på uavhengig av kilometerstand. Vær forberedt på, og sett til side litt penger til, bytte av slitedeler.

Noen utgiftsbomber er litt større enn andre. Bytte fundamental elektronikk på en Tesla utenfor garanti, lykke til hos banken.

Dette er bare tull, ny MCU på Tesla koster ca 45000,- da får man også med ny hovedatamaskin.
Skifte skjerm med radio på en Leaf koster nesten det dobblelte.
Skifte en DSG-gearboks på en fossilbil koster fra 60000,-
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

DagfinnN

Sitat fra: SoftwareGeek på onsdag 23. januar 2019, klokken 00:11
Sitat fra: mthoring på tirsdag 22. januar 2019, klokken 22:44
Sitat fra: SoftwareGeek på tirsdag 22. januar 2019, klokken 22:36
Kjøpe gammel Tesla utenfor garanti, er en potensiell utgiftsbombe.

Noen utgiftsbomber er litt større enn andre. Bytte fundamental elektronikk på en Tesla utenfor garanti, lykke til hos banken.

Dette er bare tull, ny MCU på Tesla koster ca 45000,- da får man også med ny hovedatamaskin.
Skifte skjerm med radio på en Leaf koster nesten det dobblelte.
Skifte en DSG-gearboks på en fossilbil koster fra 60000,-
Tenk om flere brukte ignorelista. Da slapp jeg å se sitater fra de jeg har blokkert.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

SoftwareGeek

Det er vel noen ekkokammere på FB du kan boltre deg på

1000kwh

Sitat fra: SoftwareGeek på onsdag 23. januar 2019, klokken 08:22
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 23. januar 2019, klokken 08:00
Sitat fra: SoftwareGeek på onsdag 23. januar 2019, klokken 00:11
Sitat fra: mthoring på tirsdag 22. januar 2019, klokken 22:44
Sitat fra: SoftwareGeek på tirsdag 22. januar 2019, klokken 22:36
Kjøpe gammel Tesla utenfor garanti, er en potensiell utgiftsbombe.

Alle biler utenfor garanti er potensielle utgiftsbomber.

Jeg ville sett etter en 85 som er et stykke under 5 år gammel, da kan fortsatt det aller meste reklameres på uavhengig av kilometerstand. Vær forberedt på, og sett til side litt penger til, bytte av slitedeler.

Noen utgiftsbomber er litt større enn andre. Bytte fundamental elektronikk på en Tesla utenfor garanti, lykke til hos banken.
Dette har du erfaring med, eller evt. statistikk på?

Vet om flere som har måttet bytte motor flere
ganger på sin P85. Skal du kjøpe tesla, kjøp så ny som mulig
Hvor mye har de betalt for det?

SoftwareGeek

Det var heldigvis innenfor garanti, vet ikke pris. Men det er veden dyreste komponenten utenom batteriet

kamuflars86

Hadde en p85+ rwd fullutstyrt (en sesong R2 piggfri, en sesong med pigg) som jeg rullet noen tusen kilometer med i kyst og innlandsveiene i Finnmark (og litt Troms), kan dele mine erfaringer:

minus:
- Vinduer som fryser fast, blir skjev å skaper suselyd fra festet mot trekantvinduet etter en stund..
- Opplevde like "god" kontroll på isete veier i 80km pluss som min gamle corolla -07 modell.
- Slet med å komme meg opp og ned bratte bakker (mistet ofte festet både opp og ned, hjalp å sette den i N å forsøke seile ned, men skummelt med så tung bil)
- Meget ustabil på speilholka, opplevde å ha bedre kontroll med den gamle corollaen.. Hjalp litt med pigg doh

Pluss:
- God og varm bil gjennom vinteren med unntak av de ukene med dårligst føre
- Stabil i sporete veier (pga vekten (?))
- Utmerket i kulda, når diesel biler slet i -30 / -40 grader var det bare å hoppe i en varm Tesla og cruise av sted, brukte å plukke opp kollegene mine som slet med å få start på dieselen når det var over - 40..

Ville jeg valgt en P85  full utstyrt, ute av garanti til 330-350k .. JAAA  :) For en vinterbil man får for pengene. ..Tror jeg faktisk ville gått for en mot nærmere 200k på telleren (såfremt den ikke så helt jævli ut)

Ut av garanti tenker jeg øker sannsynligheten litt for verksteds avgifter, men tror ikke det er verdt prisforskjellen til en med 50k på telleren og 1år igjen av garantien. Virker som de fleste feilene til Tesla virker å komme det første året eller to..samt de regnes som reklamasjons feil.. som hvertfall de i Tromsø tar på good will..

De fleste jeg pratet med i Finnmark med rwd Tesla var kjempefornøyd. Nå skal det sies at de fleste av dem inkludert meg skaffet seg ny 4wd model S når renta var god .....og må si den gruuuser rwden på vinterføre..men savner plassen doh..

En skal bo ulent til, med mye dritvær og med dårlige dekk skal en rwd Tesla ikke gjøre jobben..men luksus med 4wd  ;)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA