Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uuups...Feil hjemmelader blir dyrt.

Startet av Roy Aasen, tirsdag 22. januar 2019, klokken 19:11

« forrige - neste »

Roy Aasen

https://www.adressa.no/bil/Feil-elbil-lader-kan-pafore-deg-tusener-i-tap-12683b.html

Legg merke til at en gjennomsnittlig  smart elbilist med smartlader kun må betale 250kr/år og en dum elbilist med en dum lader må betale 1250/år merpris. Alle priser er moms og avgifter..

Jeg vil gjerne vite hvem som klarer seg med 250kr/år.   8)

geear

250,- er eks. mva. og eks nettleie og avgifter, så summen de beskriver tilsvarer sikkert 6-700,- for oss dødelige.

Med en elbil med forsiktig forbruk (snitt på 1,5kWh/mil) så kommer en 5000km på den strømmen. Mulig de regner at en del lading også foregår borte, på jobb, kjøpesenter, hurtigladere, men de har iallfall ikke tatt i på kilometerstand.

Ellers så holder det å bruke Tibber for de som har elbiler med app, og støtte hos Tibber (VW, BMW, Tesla, flere?). Jeg lader manuelt etter Tibber, siden vi for tiden har to elbiler på én lader. Koster meg ikke mange kaloriene å starte lading fra app når strømprisen er lav.

Roy Aasen

Helt riktig at avgifter kom itillegg. Autoskriving lurte meg der.


Jeg orker ikke å bry meg i forhold til elbillading.
Siste strømregning var på 3900 kr. (3100kwt). Anslagsvis 550kwt er lading av elbil. Besparelsen med å jukke rundt og lade når det er billigst er helt uinteressant.

geear

Ditt valg det. Kl. 17 i dag kosta strømmen rundt 100 øre. Pluss nettleie. Nå koster den 69 øre. Skal ned i 66 øre om et par timer, og peaker på 110-112 øre i morgen kl. 08 og 17-18 ish. Hvis alle som lader elbil klarer å bruke mesteparten av strømmen etter ti på kvelden, så slipper vi som forbrukere økte nettleier på grunn av utbyggingskostnader for å ta peaker - når vi like godt kan bruke elbilene til å jevne ut belastningen.

arthur

Betaler dere alle faktisk timeprisen på forbruket i huset?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electrix

Jeg betaler timeprisen med LOS Digitalspot. Og Leafen er satt til å være oppladet kl 0630 hver morgen, da bestemmer den selv når den skal lade uten at jeg trenger noen spesial ladeboks.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Vollis47

I sameiet vårt har vi Zaptec pro, men i bilen kan jeg stille inn ønsket ladetid. Vanligvis starter ladingen kl 0030 og ladestrømmen er stilt ned siden jeg normalt ikke trenger maks. Bare untaksvis lader jeg på maks (16,5 kW) på ettermiddagen.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Roy Aasen

Fint for de som kan bruke lavere timepris når det er tilgjengelig.  Jeg vet ikke hvordan Eidsiva avregner. Tror det er foreløpig gjennomsnittlig for døgnet.
Jeg  personlig har liten nytte av slikt og jobbkjøringen tillater det i mindre grad.

Og som nevnt, for de par kronasjene..

elektrolux

Smarte dynamiske ladestasjoner er vel værd de få kronene de koster ekstra.

Sjekk gjerne ut vår Zappi til kun 6490.- inkl. mva.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Roy Aasen


Klykken

Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 22. januar 2019, klokken 21:46
Jeg orker ikke å bry meg i forhold til elbillading.
Siste strømregning var på 3900 kr. (3100kwt). Anslagsvis 550kwt er lading av elbil. Besparelsen med å jukke rundt og lade når det er billigst er helt uinteressant.
Lader selv ved behov også. Men har timer på fra 0100 i Teslaen og i3en. Trenger vi mer strøm før den tid starter jeg bare ladinga fra app.
Siste strømregning hos oss var på 4900kr (desember måned), og ca 1000kr høyere enn i fjor på samme tid. Fikk installert automatisk måler i slutten av november, og mistenker at det er årsaken.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Arha

Sitat fra: Klykken på torsdag 24. januar 2019, klokken 13:06
Siste strømregning hos oss var på 4900kr (desember måned), og ca 1000kr høyere enn i fjor på samme tid. Fikk installert automatisk måler i slutten av november, og mistenker at det er årsaken.
Det er nok mer sannsynlig at dette skyldes at strømmen er dyrere nå enn for ett år siden.
https://e24.no/makro-og-politikk/bolig/dnb-markets-tror-paa-et-svakere-aar-for-norge-tynges-av-stroemprisene/24546484
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

PionerThink

Sjekket strømregningen mot fjorårets, og det skilte ca.1000-lappen for oss også. Opp fra drøyt 2600,- til snaut 3600,- i Jan.2019. Tror dette er gjengs hos de fleste som jeg har pratet med :(
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Espen Hugaas Andersen

Tror raskere lading vil lønne seg før dynamisk lader, så fremt man har mulighten til å programmere ladingen.

Jeg ser at jeg sliter litt nå på vinteren med å kun lade når det er billig strøm, med en 15A kurs. Når jeg starter ladingen på kvelden, så er bilen ikke ferdigladet når jeg plugger ut på morgenen. Og da lader jeg også litt på de dyrere timene på kveld og morgen, og ikke bare midt på natten. Jeg ender opp med å lade utover ettermiddagen på lørdagen. Det er ikke dyreste tid å lade på, men det er ikke billigst heller.

Hadde jeg gått opp til 32A kunne jeg sørget for å stort sett kun lade på de billigste timene av natten. Men dette blir jo også et regnestykke, der kostnaden av ladeopplegget må regnes mot besparelsen.

Og så er det jo også en usikkerhet i forhold til fremtidige effekttariffer. Vil man bli straffet for å lade med 7,4 kW på natten?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Bmw_Tryne

- Strøm har den fordelen at en kan tegne fast pris frem i tid. Selv har jeg fastpris på 27.5øre /kw pluss mva i 5år. Men dette er ett valg hver enkelt må vurdere. Noen ønsker flytende og noen velger fast. Hadde selv flytende pris tidligere, og at prisen svinger mye , er noe en må regne med. De som ønsker stabil pris, velger fast pris.

Når det gjelder bensin / diesel så har vi ikke dette valget, og må til en hver tid forholde seg til gjeldene pris.
Bmw 530i G30

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA