Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Krasj på sidespeil med autoparkering

Startet av unwill, onsdag 16. januar 2019, klokken 22:03

« forrige - neste »

unwill

Jeg er en ganske ny tesla eier, og driver og prøver ut diverse funksjoner.
Autopark har jeg prøvd 3 ganger, og det er denne gangen ulykken skjedde.

Jeg skulle parkere i felles garasjekjeller der hvor jeg bor, jeg kjørte sakte, venten på at grå P skulle dukke opp, setter den i revers og trykker autoparker. Parkeringsplassen er slik at jeg har en bil på min venstre side, også en massiv stolpe og bil på den andre siden.

De to forrige gangene jeg prøvde gikk det bra, men den parkerte ganske skeivt (og tett mot bilen på venstre side), så jeg kjører alltid forran og parkerer manuelt.

Denne gangen parkerte den skeivt igjen, men så prøvde den å rette opp ved å kjøre fram mot høyre, og da traff speilet stolpen :( Jeg rakk ikke å reagere før den traff, men jeg trykket på bremsen og stoppet med en gang. Heldigvis var det "bare" den ytre delen av speilet så den ble slått inn, men dette gjør at jeg ikke tørr å bruke den funksjonen mer.

Er det noen som har opplevd noe lignende før ? Jeg tipper at Tesla ikke tar ansvar dersom det skjer ulykke med autoparkering, men kan jeg eller Tesla hente ut noe data som kan forklare hva som skjedde og forbedre dette slik at det ikke skjer i fremtiden med meg eller andre ?

Den så jo tydeligvis stolpen siden den ikke traff den ved ryggingen og den parkerer mye nærmere venstre bil enn høyre bil, men hvorfor så den ikke stolpen når den skulle fram og rette opp?


Wibla

Det der har holdt på å skje meg også, så jeg bruker ikke denne funksjonen.
2018 Tesla Model S 75D

zbk

Hvis stolpen er for langt bak til at parkeringssensorene ser den er det vel fare på ferde.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

unwill

Sitat fra: zbk på onsdag 16. januar 2019, klokken 22:44
Hvis stolpen er for langt bak til at parkeringssensorene ser den er det vel fare på ferde.

Stolpen var ikke for langt bak, den er forran passasjersiden av bilen når bilen står parkert.

What-a-watt

Opplevd det samme, så nå sørger jeg for å finne en plass med en bil på hver side før jeg bruker funksjonen. Stolper kan lure sensorene.

Smurfboy

Skrapte opp egen frontfanger samt på bilen jeg lukeparkerte mellom

superspace

Autoparkering er ikke designet for å oppdage stolper. Det er kun mellom 2 biler.

hELgenen

Sitat fra: Smurfboy på torsdag 17. januar 2019, klokken 18:00
Skrapte opp egen frontfanger samt på bilen jeg lukeparkerte mellom

Høres ut som funksjonen er til "fare" for andre bilister. Har selv aldri benyttet meg av autoparkering - uansett bil - og
vil vel ikke anbefale andre å gjør det heller.

Klykken

Kan vel benyttes, men som med autopilot vær på vakt og følg med...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA