Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er elbilen miljøvennlig? Ny rapport slår hull på elbil-myte

Startet av Rosson, mandag 21. januar 2019, klokken 23:35

« forrige - neste »

Rosson

Det er en rapport fra Bloomberg New Energy Finance som viser at å kjøre elbil er bedre for klimaet - også der hvor strømmen kommer fra fossile kilder.


https://www.dinside.no/motor/ny-rapport-slar-hull-pa-elbil-myte/70682456#_ga=2.92389525.946865272.1547259331-1152608178.1544132844
BMW i3 2018

Troald

Elbil er ikke miljøvennlig, men den er miljøvennligere enn ICE. Vi må aldri la oss lulle inn i at bil er miljøvennlig. Målet om at folk kan gå eller sykle til jobb, skole, fritidsaktiviteter (10-minuttersbyen) må det fortsatt jobbes mot. Utbygging av store kollektivprosjekter må fortsette. Bilen er dessverre et nødvendig onde i dagens samfunn.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

elektrolux

Husk det finnes alternativer til selvmordsredskaper som sykkel og 2,5T elbiler.

F. eks www.smallev.com
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

zbk

En liten elbil er da mye mer et selvmordsredskap en en 2.5t bil som er testet som en av de sikreste bilene i salg? Hvordan er argumentasjonen her?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

cra

Trur nok det var ment som "selvmordsredskapet sykkel" på den ene enden av skalaen og 2,5t "panservogner" på den andre siden av skalaen, ikke at store elbiler er selvmordsredskaper. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

THE

Solo er en utrolig stilig liten "bil", men lurer litt på om ikke kollisjonssikkerheten der også er slik at det bør karakteriseres som "selvmordsredskap"?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

zbk

Sitat fra: cra på tirsdag 22. januar 2019, klokken 09:50
Trur nok det var ment som "selvmordsredskapet sykkel" på den ene enden av skalaen og 2,5t "panservogner" på den andre siden av skalaen, ikke at store elbiler er selvmordsredskaper. :)

Ser at jeg kan ha dratt tilhørigheten til selvmordsredskap litt langt utover i setningen, ja. Din tolkning gir mer mening enn min  ::)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

elektrolux

#7
Statistikken viser nok hva som er farligst. Små lette L1-L7e kjøretøy er på lik linje med Citroën 2CV omtrent ikke utsatt for ulykker med personskade. Mye grunnet defensiv kjørestil og omtanke fra andre bilister som vil unngå å skade stakkaren oppi disse kjøretøyene.  :D

Syklistene er altfor raske i forhold til synlighet og blir derfor gjerne ikke sett før det er for sent.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

THE

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 22. januar 2019, klokken 12:31

Syklistene er altfor raske i forhold til synlighet og blir derfor gjerne ikke sett før det er for sent.

I tillegg er det en liten prosentandel av syklistene som tydeligvis får horn i panna så snart de setter seg på sykkelen. De er til stor fare for seg selv, for andre fornuftige syklister og ikke minst for fotgjengere. Det er jo med livet som innsats å være fotgjenger på kombinerte gang/sykkel-veier i rushtida.

I kjørebana blir syklistene lite synlige, spesielt i hektisk trafikk der det skjer mye, og da er man veldig sårbar for litt vel aggressive bilister som absolutt skal sneie styret ditt for å komme foran inn mot et kryss. Der har man absolutt en veldig stor fordel med en Solo (eller liknende kjøretøy) siden man er mer synlig, og opptar størstedelen av bredden på kjørebana. I tillegg følger man fartsgrensa med Solo, så ikke noe stort poeng for bilister å presse seg fram.

Hvis man hadde fått størstedelen av matpakkekjørere over fra store biler til f.eks. Solo, så hadde man nok fått en mye mer effektiv trafikkavvikling i byområder. Parkeringsareal kunne også blitt utnyttet mye mer effektivt. Til slutt er det mye mer energieffektivt å være matpakkekjører i en Solo enn i en stor bil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Troald på tirsdag 22. januar 2019, klokken 06:51
Elbil er ikke miljøvennlig, men den er miljøvennligere enn ICE. Vi må aldri la oss lulle inn i at bil er miljøvennlig. Målet om at folk kan gå eller sykle til jobb, skole, fritidsaktiviteter (10-minuttersbyen) må det fortsatt jobbes mot. Utbygging av store kollektivprosjekter må fortsette. Bilen er dessverre et nødvendig onde i dagens samfunn.
Sikker på at sykling er mer miljøvennlig? Gunhild Stordalen fokuserer på miljøskadelig matproduksjon. Sykling har sine negative sider også. F.eks fjerning av ladeplasser og p plasser langs fortauer som igjen hindrer vanlige folk som bor i leiligheter å lade elbil, eller eie bil overhode for de som har behov for bil en gang i blant. Overdreven utbygging av kollektivtrafikk er heller ikke bra hvor tusenvis av nesten tomme busser kjører rundt overalt utenom i rushtiden.

Innlegg jeg skrev som motvekt i den verste kulltull perioden:
<<<<<<<<<<
Sykler bruker energi de også. Altså energi fra beina til sykkelisten. Denne energien får vedkomende fra høyverdig menneskemat. Det desidert mest kompliserte og høyraffinerte "drivstoffet" tilgjengelig. Hvis vi ser på marginalproduksjonen av menneskeføde, der det drives jordbruk som ikke er lønnsomt uten massive subsidier og transportert inn til norge fra alle verdens hjørner fordi våre ganer ikke liker "lavoktan", og med tilbereding og foredling inkludert varmebehandling på kulldrevet komfyr. Tar man med all søppelproduksjon fra embalasje og forbruk fra lagring i kjøleskap, kjøledisker, butikker, resturanter, samt distanser tilbakelagt med å transportere denne maten hjem som normalt ikke gjøres med sykkel, er jeg sikker på at Co2 belastningen pr tråkket kilometer overgår elbiler med 100 gangeren...  Da har jeg ikke tatt med "ladetapet" pr person i flg Kiwi er på 50kg mat som kastes som søppel hvert år.  ;D
>>>>>>>>>>
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=11494.msg168547#msg168547
Da har jeg faktisk mer tro på elsykler, men helsegevinsten av sykling opp mot skader som hjerneskader, invaliditet og dødsfall må inn i regnskapet. MGP kopierer politikk fra byer med mildere klima som ikke sliter med glatt vinterføre, samt gjør alt for å separere egne veibaner mellom biler og sykler.
Derfor bør vi fortsatt satse på privat(el)bilisme og veibygging, også i byene.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

zbk

Nå er vel merbehovet for mat, om man sykler til jobb, relativt begrenset for de fleste. Regner man derimot inn en ekstra god og varm dusj til dagen kan man fort ende opp med høyere energibruk enn med elbil  ???
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Elbil fundamentalist

He he, bra poeng! En gjennomsnittelig dusjforbruk er ca 1600,-
https://e24.no/privat/eiendom/hvor-mye-koster-en-dusj/10021593

Om man dusjer 50% mer blir det 800kr året Snittpris på strøm ca 70øre = 23,56km t/r jobb med 220wt/km og 220 arbeidsdager.

Det er allerede likt mellon sykkel /elbil bare på dusjing
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Øyvind.h

Sånn rent bortsett fra at en sykkel veier 15kg, gir mosjon og bedre helse. Elbilen veier 100 ganger mer og gjør brukeren slapp og mindre frisk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

Nå er det faktisk noen som har regnet litt på sykling vs bil, og forskjellige dietter:
https://keith.seas.harvard.edu/blog/climate-impacts-biking-vs-driving

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. januar 2019, klokken 18:39
Sånn rent bortsett fra at en sykkel veier 15kg, gir mosjon og bedre helse. Elbilen veier 100 ganger mer og gjør brukeren slapp og mindre frisk.
Joda, det er den oppleste sannhetene, men å sykle rent for mosjon sin skyld, så velger man hyggelige trygge ruter med frisk luft og i flott solskinn en søndag formiddag.
Sykle til jobb hele året er noe helt annet. Sykle i mørket, snø og is med stressede bilister vogntog og 22meter lange kollektivbusser passerende centimeter fra styret. Innhallere eksosen en meter fra eksopotta på en gammal dieselpurke med iskald motor, skyhøy svevestøvkonsentrasjon langs trafikkerte gater. En 26 år gammel småbarnsmor ble skumpet ut i trafikken i Kirkeveien rett foran en kollektivbuss og ble kjørt ihjel. Andre slår seg helseløse i fall, nedkjøringer og velt. Noen ganger med varige mèn. Dette er det ikke politisk korrekt å snakke om..

En skal bare ikke seile under falskt flagg mener jeg. Når det er rent CO2 messig mer gunstig å ta med ungene på en elbiltur enn å gå en tur i marka, så mener ikke jeg at man skal gjøre det, men når MGP også er i mot elbiler, fjerner tusenvis av p-plasser og på den måten tvinger folk til å ta jobbreiser med sykkel, som for de fleste har ett eller flere livsfarlige trafikale crux på veien, så er ikke bra! Veganer eller ikke, så tåler ikke kroppen å bli meid ned av trikk eller lastebiler.

Når elbilen er er mer meiljøvennlig enn alt annet inkludert kollektivbuss og sykkel, så skal ikke MGP m.fl. slippe unna med å ødelegge for vidre elbil utbredelse i byene. Sats på langt flere ladeplasser langs fortauene. Se på de som billige luftrensere, og vis verden løsninger for å få med de som bor i sentrale sentrumsleiligheter også. Det kan være en elbilpool, etc slik at man kan besøke svigers i hjembygda en og annen helg. Det må bare inn i byplanene det også. Slik det ser ut nå skal Oslo innenfor ring 2 kun fungere som rølpeby for studenter og unge uten barn.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA