Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kunne fjernet alle bommene uten elbilfordelene

Startet av elektrolux, torsdag 17. januar 2019, klokken 12:21

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: Løve på torsdag 17. januar 2019, klokken 21:47
Veiprising må bekjempes enda hardere enn bompenger. Når en vei er bygget skal den være til fri bruk for alle.
Enig, får mareritt bare ved tanken på å la politikerne få tilgang til et GPS basert verktøy for skatteinnkreving.

elektrolux

Er jo genialt egentlig.

Kan nemlig også brukes til automatisk trafikkoveråkning.

En tur til Kristiansand : 300 kr i bom,  5 fartsoverskridelser a 2000 kr samt 8 prikker på førerkortet takk. For å ikke være urimelige tilbys togbillett hjem med 5% rabatt.  :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Burger

#32
Elektrolux: Tipper det var humoristisk ment, men må presisere litt. Det er helt andre krav til fartskontroll enn det er med passering i en bomstasjon.

Passering er enkelt å bevise med bilde og tidsstempel som ikke er så nøye om er et par titalls milisekund feil. Ytterste konsekvens for feil er at noen uskyldige blir fakturert feil.

Fartskamera krever pinlig nøyaktighet. Ytterste konsekvens for feil er at noen uskyldige går i fengsel.

Nå er jeg usikker på krava til AutoPass de siste årene, men jeg har aldri før sett krav som tilsier at det kan brukes til å fartsbøter. Har aldri sett ett bilde fra fartskamera, men noen har fortalt meg i lystig lag for noen år siden da de prøvde å diskutere seg unna fartsbot at politiet kunne fortelle hvilken sigarettpakke som lå i bilvinduet. Så god kvalitet er det ikke på bomstasjoner, fordi hovedintensjonen er at man skal identifisere bil og ikke fører. I tilegg så skal man sladde passasjer i AutoPass.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Magnus Hansen

Sitat fra: Gardin på søndag 20. januar 2019, klokken 13:23
Sitat fra: eisa01 på søndag 20. januar 2019, klokken 12:33
Må og huske på at å subsidiere kollektivtrafikk kan være den mest kostnadseffektive metoden for å øke kapasiteten på bilveien, da trafikken blir redusert ;)
Tvert imot, hvis trafikken reduseres betyr det at den utnyttede veikapasiteten reduseres. Ubrukt veikapasitet er sløsing med resurser. Men vi trenger ikke bompenger for å begrense trafikken. Det begrenser seg selv av veiens kapasitet.


Hvis du tar en titt på rushtrafikken rundt Oslo så ser du at trafikken på ingen måte lar seg begrense av veiens kapasitet.

elektrolux

Sitat fra: Burger på søndag 20. januar 2019, klokken 20:31
Elektrolux: Tipper det var humoristisk ment, men må presisere litt. Det er helt andre krav til fartskontroll enn det er med passering i en bomstasjon.

Passering er enkelt å bevise med bilde og tidsstempel som ikke er så nøye om er et par titalls milisekund feil. Ytterste konsekvens for feil er at noen uskyldige blir fakturert feil.

Fartskamera krever pinlig nøyaktighet. Ytterste konsekvens for feil er at noen uskyldige går i fengsel.

Nå er jeg usikker på krava til AutoPass de siste årene, men jeg har aldri før sett krav som tilsier at det kan brukes til å fartsbøter. Har aldri sett ett bilde fra fartskamera, men noen har fortalt meg i lystig lag for noen år siden da de prøvde å diskutere seg unna fartsbot at politiet kunne fortelle hvilken sigarettpakke som lå i bilvinduet. Så god kvalitet er det ikke på bomstasjoner, fordi hovedintensjonen er at man skal identifisere bil og ikke fører. I tilegg så skal man sladde passasjer i AutoPass.

Du har nok rett i det, og allerede i dag kunne informasjon vi legger igjen hos google kunnet blakke enhver bilfører på få dager.

Synes bare det er så trist at en ikke lenger kan fylle tanken med de pengene en har og så kjøre en tur uten at det senere dukker opp nye krav.

Det gjør noe med den enkeltes økonomiske styring, og ender for enkelte opp med betalingsvansker.

Misliker også at det er omtrent umulig å diskutere disse kravene, selv om de helt opplagt er feil noen få ganger.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#35
Og ikke minst misliker jeg ineffektiviteten i slike ordninger. Tenk alle som er involvert i slik innkreving og som skal lønnes. Tenk om de samme kunne gjort en jobb som produserte noe salgbart i stedet.

Det alene kunne kanskje produsert like mye inntekter som i dag tas fra de med minst å rutte med.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jlan

Jeg tror i tilfelle det bør satses på en løsning for veiprising hvor detaljinformasjonen kun prosesseres (og valgfritt lagres) i bilen, en slags elektronisk lommebok hvor man kan se hva som belastes mens man kjører, og hvor man må fylle på når det er tomt. GPS kan gjerne være en del av løsningen, men det bør også være åpent for å bruke andre former for posisjonsdeteksjon.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

cra

Sitat fra: arthur på lørdag 19. januar 2019, klokken 09:11
Hvis man (i tillegg?) skulle ha laget en alternativ vei som tar en rudt de store/større bysentra så vil vel dette ha en betydelig kostnad og hvordan skulle da dette finansieres? Jeg er for større grad av brukerfinansiering også hva bruk av fellesskapets veier angår!

Om man ser på hvor folk skal så kan det jo kanskje tenkes at det er veien rundt sentrum det egentlig er bruk for?  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Gardin

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 20. januar 2019, klokken 20:51
Hvis du tar en titt på rushtrafikken rundt Oslo så ser du at trafikken på ingen måte lar seg begrense av veiens kapasitet.
Rushtrafikken i Oslo viser jo nettopp dette. Oslo har hatt bompenger i uminnelige tider, og det har åpenbart ikke fungert for å redusere køene. Kapasiteten på innfartsårene er sprengt. Man ville ikke fått stort flere biler gjennom E6 eller E18 i rushtrafikken uansett hvor mange bomstasjoner man hadde fjernet.

OhmPaPa

De gangene jeg er østpå får jeg fnatt av at jeg må kjøre gjennom Oslo sentrum for å komme dit jeg vil. En motorvei rundt byen både på øst- pg vestsiden trengs noe innmari.

Hvordan hadde fx London og Paris vært uten? Politikerene på våre foreldres tid var skikkelig korttengte sammenlignet med andre land. Det å ha fine veier var noe å skamme seg over. Eller noe.

jlan

Oslo er egentlig et greit veikryss. Det korttenkte var å legge all den bebyggelsen der, klemt mellom en fjord og to fredede markområder.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA