Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan ser fremtidens hurtigladestasjoner ut?

Startet av cvhanno, tirsdag 15. november 2011, klokken 18:02

« forrige - neste »

cvhanno

Hei, jeg går siste året på Master i Industridesign på AHO, og skal designe en ny hurtigladestasjon for elbiler.  Jeg prøvekjørte en Mitsubishi iMiev for noen uker siden, og prøvde hurtigladeren hos Nissan på Rud. Morsom opplevelse, men selve ladeopplevelsen kunne vært bedre.

Det hadde vært spennende å høre hva folk tenker om dagens hurtigladestasjoner?

feks om
Brukervennlighet
Synlighet
Design
Funksjoner etc

Og hvordan vil de se ut i 2020?

setter stor pris på alle svar!

mvh
Christian von Hanno

nofuelno

Hei, spennende at du skal designe en hurtigladestasjon ! Ingen lett oppgave da det er mange parametre å ta hensyn til.

Ladetype:       Det kommer flere standarder enn Chademo, bl.a. AC hurtiglading fra Mercedes. Andre kommer med induktiv ladeplate plassert under bilen.

Design:           I hvilken høyde skal ladehåndtaket være festet ? Dette blir et kompromiss i forhold til nødvendig lengde på kabelen, ønsket om at den
                       ikke skal plasseres for høyt samtidig som kabelen ikke skal subbe i bakken når den ikke er i bruk.
                        (Det er vanskelig å lage retractable med disse kablene )

Beskyttelse:    Hvor mye skal den tåle av omgivelsene ? kulde-regn-sne-salt-vind-støt-slag. Designe et passende leskur for pumpe og bruker ?
                                               
Identifisering: er det sjåfør som skal identifisere seg ved å ringe et nummer ? eller er det kjøretøyet som skal identifiseres ?
                       Kan dette skje via bluetooth og en app ?

Betaling:         Også via bluetooth ? sms ? chipkort ? berøringsfritt kort ( NFC )
                       Rabatter ? hver 6. lading gratis ? bundle med burger ? Svare rett på 5 miljøspørsmål = gratis ?

Ladefremdrift: Via samme bluetooth app ?

Support:          Hotline til en døgnbemannet hjelpetelefon som Viking eller NAF via bluetooth app ?

Synlighet:        Det bør utarbeides lett gjenkjennelig symbolbruk i skiltingen slik vi har for bensinstasjoner.

Kanskje ser vi Drive-in charge and eat i 2020 ?

Tar gjerne en workshop på dette en dag ; )


Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

flux

#3
Pri 1 for fremtidige ladere er hastighet, både for brukervennlighet og stasjonskapasitet. Med litt volum av elbiler går det ikke med 30 minutters fylletid, den må ned til 10-20 min, ytelse må minimum dobles til 100-200 kw. Nye batterier (imiev 2012) tåler allerede i dag 10c lading.

Betaling med bankkort uten kode for feks x ganger 5min, slik en har på parkeringsautomater, det funker opp til ca. 50kr tror jeg, feks 10kr pr 5min, maks 25 min på et kort.


http://chademo.com/



cvhanno

Takk for tips og tilbakemeldinger. Ja, mye å sette seg inn i, spesiellt siden markedet er såpass ferskt og det stadig dukker opp ny teknologi, produkter og ladeplugger.

Håper DC-pluggen blir byttet ut mot en litt mindre og brukervennlig plug ala mennekes sin AC-plugg (IEC 62168) og at ladetiden reduseres til 5 min (1%-80%), innen kort tid:)

Griffel

Sitat fra: cvhanno på søndag 27. november 2011, klokken 23:40
Takk for tips og tilbakemeldinger. Ja, mye å sette seg inn i, spesiellt siden markedet er såpass ferskt og det stadig dukker opp ny teknologi, produkter og ladeplugger.

Håper DC-pluggen blir byttet ut mot en litt mindre og brukervennlig plug ala mennekes sin AC-plugg (IEC 62168) og at ladetiden reduseres til 5 min (1%-80%), innen kort tid:)
Dette har jo med strøm å gjøre. ChaDeMo 125A eller 250A plugg blir nok større enn en 63A AC plugg selv om denne har 3 pinner. Skal ladetiden ned må enten strømmen og/eller spenningen opp, med økte krav i forhold til sikkerhet og tversnitt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

GRS

Det vil raskt bli enighet om en standard. Maks 3-5 år. Deretter popper det opp egne "lade-caféer". Så snart potensialet er der (eller det er enighet om en standard), vil feks McDonalds raskt posisjonere/markere seg med hurtigladestasjoner. Rema vil og være kjapt på banen. I begge tilfeller er ladetid på 15-30 minutter perfekt.

Det vil ikke ta lang tid før lading går fra å være en service til å bli en betalt tjeneste. Hurtiglading vil selvsagt koste noe mer.
TM3P sort/sort

Trond.Strom

Jeg synes fremtidens hurtigladere burde ha mange kabler.
Så når jeg kommer til et ladepunkt og hurtigladeren er i bruk kobler jeg til kabel nummer to som vil begynne å lade i det kabel 1 er ferdig. Ladestasjonen kan kanskje ha 3-6 kabler alt ettersom hvor mye trafikk det er i omerådet og forventet oppholdstid

Så på et kjøpesenter der jeg forventer å være i 3 timer, kan jeg godt ha 8-9 biler foran meg koblet inn i laderen, og jeg vil alikevel ha 80% på batteriet når jeg kommer å kobler fra om 3 timer.

Blir utrolig døllt å måtte være der fysisk for å vente på en kabel

Baltor

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 06. desember 2011, klokken 10:57
Jeg synes fremtidens hurtigladere burde ha mange kabler.
Så når jeg kommer til et ladepunkt og hurtigladeren er i bruk kobler jeg til kabel nummer to som vil begynne å lade i det kabel 1 er ferdig. Ladestasjonen kan kanskje ha 3-6 kabler alt ettersom hvor mye trafikk det er i omerådet og forventet oppholdstid

Så på et kjøpesenter der jeg forventer å være i 3 timer, kan jeg godt ha 8-9 biler foran meg koblet inn i laderen, og jeg vil alikevel ha 80% på batteriet når jeg kommer å kobler fra om 3 timer.

Blir utrolig døllt å måtte være der fysisk for å vente på en kabel
Dette er jeg 100% enig i, jeg har foreslått det overfor Epyon og andre. De burde iallefall ha 2 kabler, da det nesten alltid er plass til 2 biler ved siden av "boksen" samtidig uten at kabelen må være ekstra lang. Dette kan umulig fordyre så mye. 
Med bare en kabel (som i dag) kan man ikke gå tur eller besøke en kafe/butikk uten at det blir stress.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

PerBear

Jeg synes laderen selv skal plugge i ladekabel. Det er enkelt å få til en kontaktvogn som kobler opp kjøretøy til lading, og kobler vekk kjøretøyet når det er ferdig ladet.

Se for deg en liten vogn som går på skinner tilsvarende skinner til en bilvaskemaskin.
Skinnene går på tvers foran bilene som skal lades. En kan ha flere vogner som beveger seg på de samme skinnene.
Med en enkel aktuatorarm på vogna skyves pluggen inn i bilen. På forhånd har lader kommunisert med kjøretøy via near-field communication og fått bilen til selv å åpner opp sin ladeluke slik at ladevognas plugg kan kobles til og lading startes.

Når lading er ferdig trekkes pluggen ut og ladeluka stenges og ladevogn går videre til neste kjøretøy. Sjåfør får beskjed via epost/SMS e.l. at lading er ferdig.

NB! Patent for kommunikasjon og mekanisk løsning er på vei til Patentstyret!  ;)
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA