Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Effekt LR rwd?

Startet av Elgolferen, søndag 10. november 2019, klokken 20:35

« forrige - neste »

Elgolferen

Ser dinside publiserte en nettsak om sr+ idag. Ser at det er ett sammenlignings ark mellom sr+ og LR awd, og der kan man se at det er oppgitt til 306hk i sr+, men om jeg sjekker kjøretøyopplysninger på min LR rwd så står det 306 hk. Hvor mye er det i LR rwd? Og hva er i sr+?

fayelund

Er vel samme motor i disse. Søkte litt på nett og de speccene jeg så sa 211kw på begge.
Bestilt e-Golf september 2014

jlan

#2
Alle TM3 har vel samme motor bak, men Performance skal etter det jeg har sett ha spesielt utplukkede motorer som kan tåle høyere effekt,  211kW.240kW? For LR AWD blir det etter hva jeg forstår bare tatt ut 188kW200 kW?.  At de relativt få LR RWD kan ha slike "utplukkede" performance motorer kan jo godt hende, men at også SR+ har det finner jeg litt underlig.

Nå er det ikke bare motorens toppeffekt det dreier seg om, det mindre SR+ batteriet kan vel ikke levere like mye strøm, og det kan ha betydning både i det dreiemomentbegrensede og i det effektbegrensede turtallsområdet.

Edit: oppdatert effekt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

pekle

#3
SR+ og LR RWD i dyno (fra august så sw-oppdateringer kan sikkert ha justert bildet):
https://www.mountainpassperformance.com/tesla-model-3-sr-dyno-testing/

Og som jlan sier er det ikke bare motorens spesifiserte effekt (som står i vognkort) som gjelder i praksis, men også hvordan Tesla har valgt å programmere og hvor mye effekt batteri/inverter til enhver tid kan levere.

Tesla fikk jo masse pes da de lanserte S P85D og reklamerte med 700hk (som motoren teoretisk kunne yte), men ikke klarte å levere mer enn 500-og-noe-hk pga av batteriet.

Dinside sier også 351hk på AWD, men det er gamle tall. Er vel nærmere 400 etter sw-oppdateringer. Men vognkortet sier 460, for det er spesifisert totaleffekt til begge motorene.

magenuss

412 hk, før den nye effektoppdateringen. Da blir det vel 433 etter 5% økning.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3#Specifications
Eks: 97 RS125; 98 CB600F; 92 MX5; 07 A4 Cab S-line 1.8T; 02 R1150RT; 12 Leaf
Nå: 19 Tesla Model 3 LR AWD+, blå/hvit <3, hengerfeste, HW 3.0, Acceleration boost 504,3 hk / 564 Nm.

Elgolferen

Takk for svar
Ikke lett å bli klok på alle disse tallene  8)
Prøvde å lete selv, men står så mye forskjellig. Skulle jo tro at ett mindre batteri ville generert mindre effekt, men jeg har ikke peiling på sånn utregning. Rart at ikke long range og sr+ har en større forskjell (?)

pekle

Kan sikkert være flere grunner. Ikke sikkert det er så mye poeng å dytte mer effekt ut på de stakkars bakhjulene. Dessuten er det vel en innbyrdes posisjonering der det skal være sånn passe hopp mellom SR+, LR RWD, LR AWD og P.

Elgolferen

Sitat fra: pekle på mandag 11. november 2019, klokken 21:04
Kan sikkert være flere grunner. Ikke sikkert det er så mye poeng å dytte mer effekt ut på de stakkars bakhjulene. Dessuten er det vel en innbyrdes posisjonering der det skal være sånn passe hopp mellom SR+, LR RWD, LR AWD og P.

Enig i den, effekten er ikke så viktig som jeg kanskje får det til å virke som her, men poenget mitt var at jeg synes det virket rart om det ikke skulle skilt noe fra sr+ og LR på papiret.

Mtp at 306 hk er det som kommer opp i mitt vognkort, og det dinside hadde sak om på sr+. Bare ble nysgjerrig på hva og hvorfor  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA