Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremser og frost. Bilen rikket seg ikke av flekken

Startet av Klykken, mandag 21. januar 2019, klokken 00:13

« forrige - neste »

Klykken

Kjørte noen mil på dårlig brøytede veier og tett snødrev på lørdag, hvor felger og hjulbuer ble fulle av snø. Så ikke dette før idaf, og da jeg skulle rygge bilen ut av carporten rikket den seg ikke av flekken, selv ved fullt pådrag. Alt var frosset.

Fikk tint litt med en vifteovn, nok til at bremsene slapp. Fant det fornuftig å kjøre litt hardt med mange harde nedbremsinger. Den første tiden hadde jeg nesten ikke bremser! Men etterhvert kom det seg, og is i felger ble til slaps som til slutt slapp lett.
Hjulbuer måtte hakkes fri for is. Teit med pels der, men ser flere nye biler har det slik!

Er ikke dagligdags og kjøre på slikt føre, men skal bremser fryse fast slik? Aldri opplevd før... Vet det har vært fikset bremser på Teslaer med lignende problemer, men trodde dette gjaldt RWD pre 2015. Min er S85D fra 2015.

Noe jeg burde ta opp med SC?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Hodetelefoner

Du må bremse hardt før du parkerer. Så du får vekk vann etc ifra skivene.
Man bruker bremsene mye mye mer på vanlige biler. Derfor de ikke opplever det så ofte. Regen på LOW er best(hele året)

Muffinman

Vi fikk nye klosser på vår 2015 på våren 2016. Da var det visstnok kommet en oppdatert versjon. Forskjellen ble som dag og natt.

Hadde uforutsigbar oppførsel av bremsene uansett hva vi gjorde før parkering med de eldre versjonene, men det ble saga blott etter oppgradering. Nå gjør begge biler det vi forventer uten å måtte ta noen hensyn, alltid.

daktari

Bør alltid få bort slaps fra hjulbuer straks man har parkert, før det fryser.
Samme prinsipp gjelder snøfresere, snøscooter, skibindinger etc.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Klykken

Sitat fra: daktari på mandag 21. januar 2019, klokken 08:30
Bør alltid få bort slaps fra hjulbuer straks man har parkert, før det fryser.
Samme prinsipp gjelder snøfresere, snøscooter, skibindinger etc.
Ja, gjør normalt sett det. Men så ikke dette den her gangen før jeg kom ut i carport dagen etter. Aldri opplevd at det blir sånn likevel.

Har tatt kontakt med Tesla for å få bekreftet/avkreftet om bilen har oppgraderte bremser, så får forhåpentligvis svar på det.

Er det kanskje mulig å se med det "blotte øye" om bilen har nye/gamle bremser?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

Min bil er fra høsten 2018, og har akkurat samme opplevelse. Men Regen på Low, og litt hard bremsing før parkering reduserte antall ganger med låste bremser. Skjer dog fremdeles fra tid til annen, men ikke så ekstremt at ikke fullt pådrag løsner dem. Skikkelig smell, da.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Sjaugen

Jeg er altfor dårlig til å huske en skikkelig nedbremsing før parkering.
Den eneste veistrekningen som egner seg (uten en omvei) er rett ved en Rema, så det er ikke alltid helt trygt
2017 S 75D

Klykken

Hjelper å ha regen på laveste innstilling. Tror det er nok at de blir "litt brukt".

Har hatt lignende tilfeller med vår i3 også, men aldri "fastlåst". Bremser blir så og si aldri brukt på den.

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

JorEl

Etter anbefaling fra forumet, setter jeg nå bilen til low-regen og må bremse mer. Litt uvant og bruke bremsene så mye. Gleder meg til varmere tider 8)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Klykken

Fikk svar fra Trondheim vedr. bremser og om det var nyeste sort, og det var det hos meg.
Antar at det da var isdannelse pga mye snø i felgene som var årsaken, sammen med lite brukte bremser.

Har blitt mye mindre smell ved oppstart nå etter at regen er satt til "low".
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

OlaM

Hvis man er litt uheldig så skjer det på alle biler. Det må være varmt nok til at snøen eller isen smelter, men ikke så varmt at det tørker, og så etterpå kaldt nok til at det fryser på igjen. Vanlige friksjonsbremser blir enormt varme bare på en brems fra 80 så det skal ikke mye til å unngå.

Merket meg det en gang. Etter å ha mekket motorsykkel en stund ble jeg vant til litt at bremsene ikke blir så varme, pga lav vekt men også pga mye motorbrems. Så skiftet jeg bremseklosser på en bil, skulle kjøre et lite stykke og se om klossene hang. Bremset rolig ned fra 80, stoppet, gikk ut og tok på skiven. Tsssss! Fingertuppen fikk seg en fin blemme, men bremsene var helt fine.
'21 3LR

Jeronan

Sitat fra: JorEl på onsdag 23. januar 2019, klokken 12:08
Etter anbefaling fra forumet, setter jeg nå bilen til low-regen og må bremse mer. Litt uvant og bruke bremsene så mye. Gleder meg til varmere tider 8)


All I do with our Model S, is just a couple hard brakes every day.

On some days when the brakes are sticky and stuck. Set the car in R (or D if you have to forward) and don't touch the accelerator. Just do a couple firm pumps on the brake pedal.
With me the brakes then always let go and the car starts rolling backwards (or forward) without that "bang" sound of sticky brakes being forced lose (which is not good on longterm).

Hope that helps.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

1000kwh

Etter å ha vasket bilen og kort veg hjem prøvde jeg meg med en kombinasjon av wattpedal og brems samtidig. Da fikk jeg opp en melding om at det ikke var greit  :D

Wibla

Haha, det har jeg også prøvd meg på etter bilvask. Furten bil!
2018 Tesla Model S 75D

Klykken

#14
Pumpet bremsene på Teslaen da den sto i garasjen, samt "rikket den" frem og tilbake i R og D. Mer forsiktig i D, da den ville dundret i en betongvegg hvis den "plutselig" løsnet.

Har enda en elbil, BMW i3, som omtrent aldri har vært slik. Noen "smell" har det vært på den også når den har stått lenge og det har vært væromslag fra fuktige plussgrader til mange minus. Men aldri fastfrosset. Nå skal det sies at den ikke har blitt kjørt i såpass "ekstremvær" som det var over fjellet med Teslaen, så skal ikke konkludere med det ene eller det andre her. :)

Sitat fra: 1000kwh på fredag 01. februar 2019, klokken 10:20
Etter å ha vasket bilen og kort veg hjem prøvde jeg meg med en kombinasjon av wattpedal og brems samtidig. Da fikk jeg opp en melding om at det ikke var greit  :D
Sitat fra: Wibla på fredag 01. februar 2019, klokken 10:25
Haha, det har jeg også prøvd meg på etter bilvask. Furten bil!
Furten bil...  :laugh: :laugh:

Hadde en del harde nedbremsinger etter at den løsnet. Jukket på i 100-120kmt og ned til 0 flere ganger. Det freste fra hjula da jeg parkerte den. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA