Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overgang fra diesel til MS75D, en oppsummering

Startet av Vaduz, søndag 20. januar 2019, klokken 22:18

« forrige - neste »

E_S

Sitat fra: Håvar på torsdag 24. januar 2019, klokken 16:05

Dersom din X skulle vært 8 ganger mer effektiv enn en dieselbil med forbruk på 0,5 l/10 km måtte virkningsgraden på diesel vært ned mot 10-12%...


Virkningsgraden på en forbrenningsmotor i en personbil ligger nok i snitt rundt 10-25%. De oppgitte maksimale 40-45% virkningsgrad på high-tech forbrenningsmotor får man bare til på motorer som konstant ligger med optimalt turtall og belastning, type aggregater, dieselelektriske lokomotiver/skip og lignende.
:)

Muffinman

Sitatmotorer som konstant ligger med optimalt turtall og belastning
Toyota hybrid FTW.

Eller....

Håvar

#62
Sitat fra: E_S på fredag 25. januar 2019, klokken 10:23
Sitat fra: Håvar på torsdag 24. januar 2019, klokken 16:05

Dersom din X skulle vært 8 ganger mer effektiv enn en dieselbil med forbruk på 0,5 l/10 km måtte virkningsgraden på diesel vært ned mot 10-12%...


Virkningsgraden på en forbrenningsmotor i en personbil ligger nok i snitt rundt 10-25%. De oppgitte maksimale 40-45% virkningsgrad på high-tech forbrenningsmotor får man bare til på motorer som konstant ligger med optimalt turtall og belastning, type aggregater, dieselelektriske lokomotiver/skip og lignende.

Dersom en dieselmotor med 10% virkningsgrad klarer 0,5 l på mila tilsvarer det en elbil som klarer 51 Wh/ km. (10,1 kWh pr liter *0,5 l/10 km *0,1 (virkningsgrad))=0,051

Det sier seg selv at det ikke går i et kjøretøy på 1000 kg+

Dersom en elbil som forbruker 150 Wh/km har en virkningsgrad rundt 90% skulle en forvente at en like tung dieselbil som bruker 0,5 l pr mil har en virkningsgrad på ca 26% så anslaget ditt på 25% virker edruelig, men ikke 10%  ;)
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA