Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overgang fra diesel til MS75D, en oppsummering

Startet av Vaduz, søndag 20. januar 2019, klokken 22:18

« forrige - neste »

Klykken

Dugger litt når det står på auto, spesielt hvis vi er flere i bilen. Står som oftest på auto likavæl.
Hvis vifta står på manuell med alle dyser åpne og man forvarmer, slås dyser opp og midt på av fra tid til annen. Kun varme ned i dørken. Det er litt irr... Men er fort gjort å justere tilbake.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

haheide

Sitat fra: SoftwareGeek på mandag 21. januar 2019, klokken 00:14
1 liter diesel er ikke 10 kWh, heller nærmere 2 kWh, siden en TMS bruker ca 200 Wh per km.
Hvis man er stor av vekst, hvorfor presse seg inn i en "liten" bil og klage etterpå, det har jeg aldri forstått. Bare det å slippe dieselstanken og traktorlyden, er verdt overgangen til TMS. I dag så jeg en Audi TT med dieselmotor. Er det mulig
1 liter diesel er ca 10kWh   
https://hypertextbook.com/facts/2006/TatyanaNektalova.shtml
2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

SoftwareGeek

Hva er poenget her? Du kjører lengre med 10kwh på «tanken» i en tesla, enn du kjører med 1 liter diesel på tanken i en tilsvarende stor dieselbil.

haheide

Poenget er at 1L diesel tilsvarer ca 10kWt - ikke 2kWt. Det er alt.
2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

SoftwareGeek


fonberg

Sitat fra: SoftwareGeek på torsdag 24. januar 2019, klokken 10:50
Er det alternativ forskning fra oljeindustrien?

Teskjemodus: Hvis du sjekker dokumentasjon i linken over, vil du se at poenget her er at 1l diesel har ca. samme samme energimengde som 10kWt.
Videre er det allment kjent at man kommer lengre med en elbil enn med en sammenlignbar dieselbil på samme energimengde, grunnet at elmotorer er minst dobbelt så energieffektive som fossilmotorer.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

tibber73

Sitat fra: fonberg på torsdag 24. januar 2019, klokken 11:58
Sitat fra: SoftwareGeek på torsdag 24. januar 2019, klokken 10:50
Er det alternativ forskning fra oljeindustrien?

Teskjemodus: Hvis du sjekker dokumentasjon i linken over, vil du se at poenget her er at 1l diesel har ca. samme samme energimengde som 10kWt.
Videre er det allment kjent at man kommer lengre med en elbil enn med en sammenlignbar dieselbil på samme energimengde, grunnet at elmotorer er minst dobbelt så energieffektive som fossilmotorer.
..og 1 kg knusktørr ved gir 5,32 kWh.
Det er også en helt meningsløs opplysning ;-)
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

noto

#37
Bensin og diesel har 9-10kWh energi. Til 14 kroner literen blir det langt dyrere enn strøm som har snittpris rundt 70 øre pr kWh. Elbil ville mao vært billigere i drift enn ICE selv om sistnevnte hadde vært 100% effektive, hvilket de naturligvis ikke er. Spesielt om sommeren går det aller meste til å fyre for kråkene. I kulda får man jo utnyttet litt av overskuddsvarmen, men effektiviteten er fortsatt bare en brøkdel. Elbil vinner uansett.

emmern

Sitat fra: noto på torsdag 24. januar 2019, klokken 12:06Elbil vinner uansett.

Med mindre man er en av disse supermenneskene som dukker opp i ymse kommentarfelt, som skal kjøre fra Lindesnes til Nordkapp med henger uten å ta pissepause :)
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

noto

Som regel skal de til Berlin eller et eller annet sted i østeuropa, men ja, de skal kjøre i 180 og nonstop. Kun 2 minutter en gang for å etterfylle fuel.

turfsurf

Sitat fra: emmern på torsdag 24. januar 2019, klokken 12:08
Med mindre man er en av disse supermenneskene som dukker opp i ymse kommentarfelt, som skal kjøre fra Lindesnes til Nordkapp med henger uten å ta pissepause :)
Det er utrolig mange av de. Samt de som skal på fisketur minst 50 mil fra nærmeste stikkontakt 40 ganger i året. Gjerne 10 mil på traktorveier.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SoftwareGeek

Ok, fordi jeg leser stadig i kommentarfeltene om folk som er hellig overbevist om at diesel er fremtiden, og at dieselbiler kommer til å bli mye mer meffektive og billigere enn elbiler. Derfor er det mange desperate kreative regnestykker ute

haheide

Sitat fra: SoftwareGeek på torsdag 24. januar 2019, klokken 10:50
Er det alternativ forskning fra oljeindustrien?
Fakta er ikke alternativ forsking:
Spiseskjemodus:
1L diesel er en energitetthet på 35.5 MJ/L (MegaJoule/Liter)
Omregningfaktoren er  3.6 MJ pr kWh.  Per liter blir det 35.5 / 3.6 = 9.86 ~ 10 kWh/L

På en dieseltank med 50 L er det altså energi tilsvarende 1775 kWh.
Med ett forbruk på 0.5L/mil(10km) dvs. rekkevidde 1000km - bruker dieselbiler omkring 1775 wh/km.

Med min Model x 75d bruker jeg på småkjøring om vinteren ca 220 wh/km.

Elbilen er altså ca 8,07 ganger mer effektiv i bruk av det den har på batteriet enn det diesel bilen bruker det den har på tanken.

Er det det du tenker på når du snakker om oljeindustrien ?
2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

SoftwareGeek

Omregning av bensin og diesel til kilowatt timer er rimelig kreativt. Hvem har funnet på tallene.

geear

Sitat fra: turfsurf på torsdag 24. januar 2019, klokken 12:15
Sitat fra: emmern på torsdag 24. januar 2019, klokken 12:08
Med mindre man er en av disse supermenneskene som dukker opp i ymse kommentarfelt, som skal kjøre fra Lindesnes til Nordkapp med henger uten å ta pissepause :)
Det er utrolig mange av de. Samt de som skal på fisketur minst 50 mil fra nærmeste stikkontakt 40 ganger i året. Gjerne 10 mil på traktorveier.
Det som gjorde at vi fikk opp øynene for elbil som hovedbil var som følger:

- Vi hadde en 7-seters X5 som vi vanligvis brukte til alt av langkjøring.
- Vi hadde kjøpt oss en billig brukt e-Golf 190km til småkjøring lokalt.
- Litt tilfeldigheter og litt det at e-Golfen var så mye bedre bil enn vi trodde, gjorde at madammen tok den på langtur til Tønsberg (fra Sandnes). Lenge siden nå, men jeg mener hun ladet 83 minutter totalt, fordelt på tre stopp.
- Vi kjørte samme tur med X5en og hele familien 3-4 uker senere. Av ren nysgjerrighet tok jeg tiden på hvor lang tid vi brukte og hvor lenge vi stoppet. Vi hadde da tre stopp, og igjen, lenge siden nå, men jeg tror det endte på 76 minutter. Det fremstod som overraskende mye, hadde ikke gjettet det på forhånd, men det var cold hard facts. Da ble det plutselig et veldig lite "problem" om vi måtte bruke 20-30 minutter på lading med Model X, så da var det løp og kjøp.  8)

Hadde jeg ikke hatt barn, så hadde det vært en litt annen situasjon, da har jeg kjørt mange langturer i hui og hast, men samtidig er det også bare en vanesak.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA