Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overgang fra diesel til MS75D, en oppsummering

Startet av Vaduz, søndag 20. januar 2019, klokken 22:18

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. januar 2019, klokken 10:33
Enig. Noe "såpestykke-formet" hadde vært helt kurant. Jeg benytter nå et billig sykkelstativ til hengerfeste og fester skiene i skipose på tvers. Da kommer de opp fra bakken og er rene inni posene. Posene kostet 99,- på Gmax, så selv om de blir litt møkkete er det ikke så farlig. Men jeg må stroppe litt, og det er litt jobb å få dem til å henge på en måte som ikke dekker skilt eller lys. Og luken kan ikke åpnes.
Det finnes sykkelstativer som går klar luka. Jeg har et Thule med vippefunksjon, men selv uten å være nedvippet så går luka klar med et par centimeter å gå på. Veldig kjekt, for da er det ingen panikk for at luka skal åpnes og smelle borti. Det er sykkelstativet jeg har bygget om til skistativ, laget en ny topp til det med skifester for takbøyler, så det er låsbart og enkelt å ta skiene av og på. Har prøvd med stoffposer fra G-Max, men de blir så sinnsvakt fulle av sand, salt og is at det knapt går an å få opp og igjen glidelåsene, spesielt om de rekker å fryse litt i tillegg. Begynte derfor å bruke plasttrekk, men det er også noe dritt, må teipes litt rundt for å ikke lage veldig mye lyd, og når det går hull i de så ruster skiene noe helt sykt. Må nesten prøve å få tak i en hel rull ala det de har på ski-service, og bruke ny plast hver gang. Miljøvennlig.  :o

Apache

Har hatt TMS 75d siden Oktober i fjor og eneste jeg klager på er:

  • Veldig høyt forbruk på bykjøring 20km en vei (Oslo) ca 60km timen max.
  • Lav spenning på batteriet (350v). Den er treg på vanlig hurtig ladere, får mellom 32kw og 40kw ish max. (KAn ikke lade hjemme)
  • Av og til når jeg kjører på motorveien så kan jeg kjenne et skikkelig kald guff i bilen, trur den ikke er 100% tette lister da vei støy er noe høyere en den var i eGolfen. Men har ikke giddet å tatt bilen på service senter enda.

Elsker bilen og kommer til å ha den i mange år.

ps. er 192 høy og høyden går bra pga soltaket, kunne gjerne vært 2-3 cm mere å gå på beine slik at man kunne "strekke" på dem :-)

noto

Treg lading skyldes antagelig kaldt batteri og har ingenting med batterispenning å gjøre. Høyt forbruk kan skyldes Range Mode OFF. Sett til ON hvis du vil redusere forbruket (men da vil ladingen gå enda tregere). Den kalde guffen forsvinner kanskje hvis du isolerer takluken med skumgummipute e.l., og i hvert fall sikkert hvis du forvarmer bilen skikkelig (1 times tid med klima på 22 grader).

Muffinman

Biler med 350v pakker ER tregere på chademo enn 400v pakker. Det skyldes begrensningen på 125A. Det lønner seg å lade før soc blir alt for lav, i motsetning på supercharger hvor tilgjengelig strøm er mye høyere.

noto

#19
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 22. januar 2019, klokken 20:36
Biler med 350v pakker ER tregere på chademo enn 400v pakker. Det skyldes begrensningen på 125A. Det lønner seg å lade før soc blir alt for lav, i motsetning på supercharger hvor tilgjengelig strøm er mye høyere.

Max 40kW sier han. 75D går som kjent høyere med varmt batteri.

Edit: Ser du skriver Chademo. Hvorfor tror du han har Chademo-adapter? Han skriver vanlig hurtiglader, og mener antagelig SuC.

Muffinman

Han skriver vanlige hurtigladere. Hvis det var superchargers skulle han nok sett høyere effekt enn dette i blant, spesielt siden han fikk bilen i oktober. Det er som regel ikke veldig kaldt i oktober, og man har da vel ikke ALLTID kaldt batteri når man hurtiglader?

Effekten han beskriver stemmer også godt med chademo og 350v pakke.

geear

Sitat fra: Àpache på tirsdag 22. januar 2019, klokken 19:18
Har hatt TMS 75d siden Oktober i fjor og eneste jeg klager på er:

  • Veldig høyt forbruk på bykjøring 20km en vei (Oslo) ca 60km timen max.
Hvis du starter med kaldt batteri og kjører såpass korte turer så bruker bilen veldig mye energi på å varme opp batteriet, uten at du får noe igjen for det, siden du parkerer når det har blitt varmt. I slike tilfeller lønner det seg å kjøre i range mode, men ofte får man da ikke nok varme/defrosting. Jeg ønsker meg mulighet til å slå av batterivarmeren uten at effekten på varmeapparatet reduseres.

Sitat fra: Àpache på tirsdag 22. januar 2019, klokken 19:18
  • Lav spenning på batteriet (350v). Den er treg på vanlig hurtig ladere, får mellom 32kw og 40kw ish max. (KAn ikke lade hjemme)
Ikke vent til den er tom med å lade, om du kan. Fra ca. 50% har den 40kW og peaker på 43kW-ish rett før 80% før den faller igjen, kan altså lønne seg å holde seg rundt 50-85% om man er avhengig av chademo.[/list]

Vaduz

Sitat fra: tesla73 på mandag 21. januar 2019, klokken 13:46
Sitat fra: Vaduz på søndag 20. januar 2019, klokken 22:18
-Dårlige lys. Hvorfor er det spart 10-20watt på pærer? Flomlys er ok, men nærlys er elendige.
Takk for et flott innlegg. Enig i det meste, men kjører aldri med range mode på.

Ang. kjørelys:
Jeg hadde nærlys som lyste ned i bakken. Dette ble justert på SC. I papirene står det at de justerte lysene til europeisk spec. Nå er alt ok, men jeg ser at mange klager på dårlige lys. Jeg har veeeldig gode lys.
Derfor lurer jeg på om det er svakere LED-pærer på europeiske vs amerikanske modeller? Har jeg fått amerikansk spec?

Tror du traff spikeren på hodet med lykter som er stilt for lavt, skal få det sjekket for jeg er ganske sikker på at det er problemet, har under 50m sikt i mange tilfeller som føles ekstremt skummelt på mørke veier og biler foran slik at fjernlys er uaktuelt. Er det M3 man kan stille det inn selv på elektronisk?

Ellers glemte jeg en ting, DUGG! Dugg hele tiden! Det jeg har lært er at om jeg forsøker å stille inn klima selv dugger det utrolig raskt. Stiller du på vifte går auto av og resirk. på og snart ser du ingenting. Det beste er range mode av, men om jeg er i range mode er det vest å ha auto og heller bare vente litt til den er duggfri før man kjører og helst forvarme uansett.

Til de som påpeker at det er dumt for høye mennesker å kjøpe «liten bil» (MS er uten tvil en av de største bilene jeg har kjørt med unntak av caravelle:p) så er det vanskelig å vurdere forskjellen mellom grei og fantastisk sittestilling på en kortere prøvetur. Det tar liksom noen uker å bli kjent med en bil og alle innstillinger over lange turer og små nyanser som grunn fotbrønn der man ikke enkelt kan strekke bena «bak pedalene» uten å blokkere brems er noe man først merker etter at det begynner å lugge litt i et kne 3 timer inn:) Men jeg tar til meg kritikk, er bare ikke så mange alternativ til tesla når det gjelder en bil husholdning og model x har litt for mange «fikse» løsninger samt dårligst kvalitet av alle SUVer testet av forskjellige instanser over flere år nå. MS er derimot ganske fri for barnesykdommer og er middels på kvalitet. Men ønsker meg egentlig en Rivian SUV! (håper den kommer før avgiftene, helt uten kvalitetsfeil og barnesykdommer:p)

Bmw_Tryne

Hei
Forstod ikke helt denne med at Tesla måtte justere ned watt styrken for å ikke ha spyler? Er det ikke mest logisk omvendt? At en justerer opp lystyrken viss en ikke har spyler for å kompensere for manglende spyler ( Og skitt og dritt som da evnt legger seg)?????

Er det evnt mulig / enkelt å bytte led til us spec??
Bmw 530i G30

sjokomelk

Sitat fra: belsby på onsdag 23. januar 2019, klokken 19:51
Forstod ikke helt denne med at Tesla måtte justere ned watt styrken for å ikke ha spyler? Er det ikke mest logisk omvendt? At en justerer opp lystyrken viss en ikke har spyler for å kompensere for manglende spyler ( Og skitt og dritt som da evnt legger seg)?????
Poenget er at møkk på lykteglasset gjør at lyset ikke går dit det skal, men istedenfor sprer seg feil og da kan det peke over "horisonten" og blende andre. Så for å redusere sannsynligheten for dette må man redusere lysstyrken.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

z4rd

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

tibber73

Sitat fra: Vaduz på onsdag 23. januar 2019, klokken 19:38
Sitat fra: tesla73 på mandag 21. januar 2019, klokken 13:46
Sitat fra: Vaduz på søndag 20. januar 2019, klokken 22:18
-Dårlige lys. Hvorfor er det spart 10-20watt på pærer? Flomlys er ok, men nærlys er elendige.
Takk for et flott innlegg. Enig i det meste, men kjører aldri med range mode på.

Ang. kjørelys:
Jeg hadde nærlys som lyste ned i bakken. Dette ble justert på SC. I papirene står det at de justerte lysene til europeisk spec. Nå er alt ok, men jeg ser at mange klager på dårlige lys. Jeg har veeeldig gode lys.
Derfor lurer jeg på om det er svakere LED-pærer på europeiske vs amerikanske modeller? Har jeg fått amerikansk spec?

Tror du traff spikeren på hodet med lykter som er stilt for lavt, skal få det sjekket for jeg er ganske sikker på at det er problemet, har under 50m sikt i mange tilfeller som føles ekstremt skummelt på mørke veier og biler foran slik at fjernlys er uaktuelt. Er det M3 man kan stille det inn selv på elektronisk?

Ellers glemte jeg en ting, DUGG! Dugg hele tiden! Det jeg har lært er at om jeg forsøker å stille inn klima selv dugger det utrolig raskt. Stiller du på vifte går auto av og resirk. på og snart ser du ingenting. Det beste er range mode av, men om jeg er i range mode er det vest å ha auto og heller bare vente litt til den er duggfri før man kjører og helst forvarme uansett.

Til de som påpeker at det er dumt for høye mennesker å kjøpe «liten bil» (MS er uten tvil en av de største bilene jeg har kjørt med unntak av caravelle:p) så er det vanskelig å vurdere forskjellen mellom grei og fantastisk sittestilling på en kortere prøvetur. Det tar liksom noen uker å bli kjent med en bil og alle innstillinger over lange turer og små nyanser som grunn fotbrønn der man ikke enkelt kan strekke bena «bak pedalene» uten å blokkere brems er noe man først merker etter at det begynner å lugge litt i et kne 3 timer inn:) Men jeg tar til meg kritikk, er bare ikke så mange alternativ til tesla når det gjelder en bil husholdning og model x har litt for mange «fikse» løsninger samt dårligst kvalitet av alle SUVer testet av forskjellige instanser over flere år nå. MS er derimot ganske fri for barnesykdommer og er middels på kvalitet. Men ønsker meg egentlig en Rivian SUV! (håper den kommer før avgiftene, helt uten kvalitetsfeil og barnesykdommer:p)

Mine nærlys lyste max 30m foran bilen. Langlysene ca 50m. Direkte trafikkfarlig. Det ble en helt annen bil etter justering.

Ang. dugg: Resirk = dugg. Jeg kjører alltid på auto. Funker bra. Noen ganger ser jeg at det begynner såvidt å dugge helt nederst på førerside ved sidevindu, trekantvindu og/eller frontrute. Da er det bare å trykke en gang på defroster-knappen. 2 ganger hvis det er ekstra ille. Dugg forsvinner som dugg for solen ;-)
Range mode på har jeg ingen god erfaring med. Da blir det bare dugg. Synd at batterivarmeren ikke har en egen av/på knapp i storskjermen. Hos meg går komfort foran økonomi.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

samotholt

Resirkulasjon gir dugg. Men også fukt i bilen (og evt. i kupefilter) og fett på rutene.

Tips. Sett varmen på maks - ned mot gulvet for å tørke opp all fukt som sitter i mattene (la det stå på en god stund til helt tørt). Om du har gummimatter fjern disse (ved opptørking) og om du ikke har så kjøp og legg på etter opptørking. Fjern også ting i bilen som lagrer på fukt.

Vask rutene med noe som tar fett.

Sjekk/skift/fjern kupefilter  :)
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

SoftwareGeek

Gode tips du kommer med der. Hvis du skal få rutene helt rene innvendig, bruk salmiakkvann. Glem dyre spesialprodukter.

1000kwh

Autofunksjonen til Tesla for varmeapparatet er noe av det beste jeg har brukt. Har utelukkende på auto. Enig i at det dugger hvis man prøver seg på noe annet om vinteren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA