Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overgang fra diesel til MS75D, en oppsummering

Startet av Vaduz, søndag 20. januar 2019, klokken 22:18

« forrige - neste »

Vaduz

Da har jeg eid en ny MS75D i en måned etter å ha hatt en BMW X1 2010 modell i noen år og tenkte dele erfaring med overgangen og bilen i sin helhet.

La meg først si at jeg elsker bilen min, men det er ikke en rasjonell kjærlighet. Elbil generelt er fremdeles et beta produkt og det er vel grunnen til at man har subsidier ved kjøp. Det hører med at jeg er 2m høy og dette må man ta i ketraktning ved enkelte av «klagene» jeg har:)

Det positive:
-Den beste bilen jeg noensinne har kjørt.
-Ekstremt gode vinteregenskaper, turn in selv på glatte veier er fantastisk og den oppleves som ekstremt trygg og forutsigbar. Utrolig fremkommelighet uansett vei og føre med unntak av steiner og høy snø (>15/20cm).
-enormt bagasjerom
-fantastisk navigasjon og hurtiglader/rekkevidde integrering. Aldri opplevd rekkeviddeangst.
-veldig godt utbygd ladenettverk
-appstyring av varme og aldri måtte skrape is om morgenen er verdt det i seg selv.
-Estetisk tilfredsstillende
-En drøm for tech nerder og for de (som min kone) som synes det er vanskelig å kjøre bil, samt for de som elsker å kjøre bil (med noen store aber som jeg kommer tilbake til)
-ekstremt trygg bil
-software oppgraderinger (kan også være et minus da bilen kan bli foreldet grunnet manglende hardware som en PC...)
-Internett, musikk, veivarsling+++ er en drøm for en som kun hadde FM radio!
-du er raskeste bilen på veien (med unntak av oslo nord/vest og Bærum samt tilhørende hytteveier)

Det dårlige:
-Du har energimangel. 1 liter diesel er 10kwt, en vanlig bil kan ta ca 60-80liter, det er 600-800kwt. Et batteri på 500kg er 75-100kwt som gir 0.15-0.2kw/kg. Med en mekanisk virkningsgrad på ca 0.44, og et forbruk på 0.5 liter/mil har du alltid 2.5kw til varme, og uendelig strøm til AC, lys, varmetråder, speil og setevarme etc. Det er hva jeg savner, ikke rekkevidde. Rekkevidden er god, men om vinteren blir set kaldt med range mode og uten så bruker batterivarmer 6kwh og samme med klimaanlegg. Ca 12-15% av batteriet uten forvarming.
-Dårlige lys. Hvorfor er det spart 10-20watt på pærer? Flomlys er ok, men nærlys er elendige.
-vindusviskere og spylervæske er utrolig dårlige. Hvorfor er det dead spots og manglende spylervæske trykk i en ny bil til 60-70k?
-overdreven automatisering. Dører uten vindusrammer føles skrøpelig vinterstid. Presenteres e dørhåndtak føles tregt og unødvendig samt som et unødvendig svakt ledd som komme til å gå i stykker en dag. (Dette punktet alene var nok til at jeg ikke kjøpte en X (samt forbruk/effektivitet) og ønsket en M3, men den var for liten...)
-dårlig plass for høye mennesker. Lavt under taket og «høyt» under beina. Også korte seteputer med lite støtte om du ikke er under 28/30 innsøm i bukser. Høye mennesker vil også forsøke å ta vekk solskjerm da den alltid sitter i øvre synsfelt og irriterer litt. Dette venner man seg dog til, og jeg sitter greit nok mot at jeg aldri kjører mer enn 3 timer av gangen.
-adaptiv cruise. Den fungerer greit, men kan jeg ikke bare få vanlig cruise? Dette kan jeg kanskje ordne selv med noen innstillinger, er usikker. Den føles nervøs, luggete og får helt noia når bilen foran kjører av avkjøringsramper. Den vil også lukke alle luker til bilen foran umiddelbart med hardt pådrag selv i chill mode. Om vinteren fryser sensorene eller dekkes av snø også virker den ikke uansett.
-autopilot. Jeg er ikke lenger redd for arbeidsplassene til sjåfører, ei heller for at maskinene skal ta over verden. Dette er knapt et beta produkt. Den er helt avhengig av hvite striper, og E18 mot Porsgrunn er disse skrapt vekk fra veiarbeid og bilen ønsker da kjøre inn i autovernet. Den vil også svinge av motorveien ved avkjørselsramper og fungerer knapt i det hele tatt om vinteren. Veier uten midtdeler og to felt hver vei kan man ikke bruke denne grunnet resulterende dødsangst. Den er også ekstremt nærsynet og bremser kun unntaksvis ned i krappe svinger og bryr seg ikke om is og snø. Men dette kan bli bedre med tiden og er ikke viktig for meg, bare en kul gadget og kan være veldig god å ha på fine og kjedelige veier. Bruker den faktisk en del men føler jeg må konsentrere meg mer enn om jeg kjører selv da jeg ikke stoler på den overhodet.
-Ingen dørlommer. Ikke så farlig, godt med plass uansett.
Om du kjører en del småturer om vinteren må range mode være på hele tiden, noe annet ville være ekstrem sløs og du rekker uansett ikke varme batteriet. Da har du heller ikke regen, og dermed ingen motorbrems. Dette er en av favorittingene mine med elbil og jeg forstår hvorfor, men synes det er kjipt. Bremsene holder seg godt da i alle fall;)
-du kan ikke slå av antiskrens, traction control etc. Du har verdens kuleste bil, men kan ikke legge deg litt bredt i tomme vinterveier i sakte fart til hytta når du er alene i bilen en gang. Ei heller på parkeringsplassen hjem fra skitur. Barnslig, men jeg elsket det med bakhjulsdrift og det var grunnen til at jeg hadde BMW (nesten hele i alle fall:p)
-baksetene har ikke midtdeler, men 60/40 (66.6666/33.3333). Siden barnesete ikke kan stå bal meg, må jeg altså ofre 2 seter for ski og annet langt. Ungen må da sitte alene. Vet kan man sette på takboks men jeg liker egentlig ikke det. Går allikevel greit.

Sånn, måtte bare få sagt alt dette til de som vurderer ny elbil. Det finnes per i dag ingen fullgod erstatter for vinterhyttetraktoren din objektivt sett, men det er allikevel verdt det fordi du har lyst til å kjøre den selv når du ikke skal noe sted og det er til og med gøy å måtte planlegge litt og forsøke få forbruket så lavt som mulig, så man kjeder seg aldri:)

geear

Fiffig første innlegg. :-)

Enig i mange punkter, men:

- Det er spart noen watt på hovedlyktene fordi de ønsket å unngå lyktespylere, så de justerte ned styrken på europeiske biler for å komme under lumengrensen for spylerkrav.
- X har ikke elektriske/motoriserte dørhåndtak, kun en trykknapp. Veldig lite feil. Også færre rammeløse vinduer, men til gjengjeld er alle dørene elektriske, men ser ut for å ha svært få problemer.
- X har svære dørlommer.
- X er ikke langt unna å være en fullgod erstatning til vinterhyttetraktoren.
- Slår du på slip start får du lagt deg godt sideveis i sakte fart, men sakte fart er et definisjonsspørsmål. Mener den deaktiveres rundt 40-50km/t, men du får fint dratt noen piruetter. Skal du noe mer enn det må du ta en sikring eller lage deg en bryter, evt se punktet under.
- Model 3 Performance leveres med track mode og gir firehjulsskrens, og fantastiske rundetider som banker det meste.
- Autopiloten gjør seg ikke på alle veier og forhold, og takler ikke rundkjøringer, men kan kjøre mange mil uten inngripen/avbrudd på E39/E18.

SoftwareGeek

#2
1 liter diesel er ikke 10 kWh, heller nærmere 2 kWh, siden en TMS bruker ca 200 Wh per km.
Hvis man er stor av vekst, hvorfor presse seg inn i en "liten" bil og klage etterpå, det har jeg aldri forstått. Bare det å slippe dieselstanken og traktorlyden, er verdt overgangen til TMS. I dag så jeg en Audi TT med dieselmotor. Er det mulig

emmern

Sitat1 liter diesel er 10kwt

Da må du ha en helt utrolig bil som burde få Nobels pris i fysikk osv, som greier å bruke 100% av den potensielle energien. :)

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Hodetelefoner

Slutt å bruk range mode. Så slipper du å fryse. Batteri varmen brukes ikke hvis du forvarmer en stund.
Du kan koble opp rele for å slå av antispinn etc (via skjermen styrer du dette).
Teslaen er helt klar en erstatter for vintertraktoren. Bedre kjøreegenskaper på vinteren, får du ikke ved mindre du er 20år og kjører bmw e30 e36.
187148km uten feil på dørhåndtakene. (Bank i bordet, men lett å fikse selv).
Dårlig plass for høye mennesker? Nei?( Ved mindre de sitter bak. Men der har nyfødte dårlig plass også..)
Problemet med adaptive cruise control opplever jeg ikke på ap1. Men ikke kjørt så mye med ap2. Nå på vinteren så skjønner jeg den kødder litt. For den bruker kameraet veldig mye her. Merkes godt på svingete veier. Den gjør som du sier, jager en del. Oppleves ikke på rene veier.
Anbefaler deg å slenge på en diskré (fortsatt stygt ja) ledbar.
Vil tro du ikke har brukt bilen på annet enn "vinterføre".
For dine meninger om autopilot høres ut som et bmw / mercedes produkt.
Kjører mesteparten av tiden på veier uten midtdelere, folk bør absolutt ikke utdanne seg til noe innen taxi næringen eller transport.
Når bilen begynner å følge kartene så trengs kameraene mindre for styring av bilen. Mest for objekter etc.
Vil bare gjenta en ting, rele for å skru av antispinn etc.
Lad bilen fult i kveld.  Finn deg en parkeringsplass. Sett bilen i camper mode(når du står i D, gå på settings - safety & security - Press for parking brake). Napp ut sikring til antispinn og ibooster. Sett den tilbake.
Lek deg.
For å få tilbake hjelpemidlene, ta en power off.
Fortell oss om gleden etterpå :)
(og tenk hvor morsomt de med P100D har det i disse tilfellene)

turfsurf

Sitat fra: emmern på mandag 21. januar 2019, klokken 01:08

Da må du ha en helt utrolig bil som burde få Nobels pris i fysikk osv, som greier å bruke 100% av den potensielle energien. :)
Det skrives vel litt lengre ned i samme posten 44% virkningsgrad, men selv det er optimistisk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på søndag 20. januar 2019, klokken 22:18
Med en mekanisk virkningsgrad på ca 0.44, og et forbruk på 0.5 liter/mil har du alltid 2.5kw til varme, og uendelig strøm til AC, lys, varmetråder, speil og setevarme etc. Det er hva jeg savner, ikke rekkevidde.
Vel optimistisk virkningsgrad. Strømmen får du fra forbruket, ikke tapet (som er varme), brukes det mere strøm så brukes det mere drivstoff.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: gr på søndag 20. januar 2019, klokken 23:48
- X er ikke langt unna å være en fullgod erstatning til vinterhyttetraktoren.
Tja, jeg hadde en Touareg (2012) før Xen. Det var ikke noen bedre hyttetraktor. Med elbil slipper jeg kaldstart av diesel i -30, og webasto som forpester omgivelsene ved oppvarming. I tillegg så svelger den hyttetrafikken bedre og har større plass.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: turfsurf på mandag 21. januar 2019, klokken 06:38
Sitat fra: gr på søndag 20. januar 2019, klokken 23:48
- X er ikke langt unna å være en fullgod erstatning til vinterhyttetraktoren.
Tja, jeg hadde en Touareg (2012) før Xen. Det var ikke noen bedre hyttetraktor. Med elbil slipper jeg kaldstart av diesel i -30, og webasto som forpester omgivelsene ved oppvarming. I tillegg så svelger den hyttetrafikken bedre og har større plass.
Vet, det er trådstarter som sier at ingen elbil erstatter vinterhyttetraktoren enda. Tenkte derfor jeg skulle moderere meg litt, for det finnes tilfeller der den ikke gjør helt samme jobben. For oss er hovedproblemet med X-en at vi ikke har lademulighet der vi står parkert når vi er på hytta, nummer to er mangel på mulighet for takboks. Hadde vi hatt en stikkontakt i skaukanten og takboks hadde den vært mer enn fullgod erstatning. Allikevel, med dagens situasjon, så er den allikevel så god at vi på ingen måte ønsker oss tilbake til X5. Noe som kunne kompensert litt for manglende lademulighet er om Tesla kunne prioritert å få redusert standbyforbruket en god del nærmere 0, slik f.eks. e-Golfen har.

Øyvind.h

Jeg savner en skiboks for hengerfeste rett og slett. Xbox er for stor og stygg. Mtb eller hva den grå nå heter er klumpete og stygg.
En helt ordinær skiboks som er lik i begge ender hadde vært perfekt. Høyde slik at den ikke dekker baklys eller kommer i konflikt med bakluke . Dybde slik at det går fint med hurtiglader. Og åpning bakover.

Ser noen setter vanlig skiboks bakpå. Får meg ikke helt til å gjøre det...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

MFT sikkert ja, forferdelig stygge begge to. Det er absolutt rom for et bedre produkt. Kunne godt lignet på MFT i størrelse, men vært i full bredde, og penere utforming, kanskje også mer aero.

Jeg har laget stativ selv, fungerer veldig fint det, men saltet og dritten fra veien er et mareritt. Skiene blir rett og slett ødelagt, og selv innpakket i plast er det ikke optimalt, forferdelig gris å pakke opp og igjen hver gang.

Cowboystrekk

Vaduz: For å bruke mindre strøm\finne kompromiss når det er skikkelig kaldt gjør jeg som regel som følger. Jeg kjører alltid bilen med range mode. Enten lader jeg bilen fram til jeg skal kjøre mens jeg forvarmer, eller så slår jeg av range mode når bilen skal stå kaldt ei stund, forvarmer med det på så jeg får litt batterivarme\regen og så slår jeg det på når jeg kjører, slipper da å fyre for kråka da jeg greier meg fint med 15-20kW regen, må ikke ha 30kW, men får bedre rekkevidde siden klimaanlegget max drar ca 3kW. Model 3 har løst dette på en mye smartere måte med at motoren alltid forvarmer batteriet når det blir kaldt nok, batterikjemien i Model 3 tåler også kulde bedre enn S og X ser det ut til da eiere har noe regen selv om bilen har stått i -5 en god stund uten lading\varming, det får du ikke i S og X. Under kjøring gir motoren i 3 mer varme til batteri, men den har ikke batterivarmeelement så merforbruket blir ikke så enormt som i S og X, dog tar det litt lengre tid å få det varmt.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jkirkebo

Sitat fra: gr på mandag 21. januar 2019, klokken 09:11
Vet, det er trådstarter som sier at ingen elbil erstatter vinterhyttetraktoren enda. Tenkte derfor jeg skulle moderere meg litt, for det finnes tilfeller der den ikke gjør helt samme jobben. For oss er hovedproblemet med X-en at vi ikke har lademulighet der vi står parkert når vi er på hytta, nummer to er mangel på mulighet for takboks. Hadde vi hatt en stikkontakt i skaukanten og takboks hadde den vært mer enn fullgod erstatning. Allikevel, med dagens situasjon, så er den allikevel så god at vi på ingen måte ønsker oss tilbake til X5. Noe som kunne kompensert litt for manglende lademulighet er om Tesla kunne prioritert å få redusert standbyforbruket en god del nærmere 0, slik f.eks. e-Golfen har.

Enig i dette, standbyforbruket er det som irriterer meg mest med vår TMX også. Jeg har parkering ved hytta og kan lade fra solcelleanlegget ca. 8 måneder i året, men i november-februar må jeg evt. bruke aggregat og det vil jeg helst slippe. Lader derfor godt opp på hurtiglader før vi kjører siste biten, men standbyforbruket ødelegger en god del.

Jeg har lenge ønsket meg en "deep sleep"-funksjon som jeg kan aktivere i bilen eller fra app og som slår av absolutt alt som ikke trengs for å kunne åpne bilen ved å trykke på dørhåndtaket igjen. Null kommunikasjon i drift og slikt, ikke noe føling på nøkkel i nærheten (så den slår på lysene når jeg går forbi) før evt. dørhåndtak trykkes ned. Det hadde vært kjekt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: gr på mandag 21. januar 2019, klokken 09:36
MFT sikkert ja, forferdelig stygge begge to. Det er absolutt rom for et bedre produkt. Kunne godt lignet på MFT i størrelse, men vært i full bredde, og penere utforming, kanskje også mer aero.

Jeg har laget stativ selv, fungerer veldig fint det, men saltet og dritten fra veien er et mareritt. Skiene blir rett og slett ødelagt, og selv innpakket i plast er det ikke optimalt, forferdelig gris å pakke opp og igjen hver gang.
Enig. Noe "såpestykke-formet" hadde vært helt kurant. Jeg benytter nå et billig sykkelstativ til hengerfeste og fester skiene i skipose på tvers. Da kommer de opp fra bakken og er rene inni posene. Posene kostet 99,- på Gmax, så selv om de blir litt møkkete er det ikke så farlig. Men jeg må stroppe litt, og det er litt jobb å få dem til å henge på en måte som ikke dekker skilt eller lys. Og luken kan ikke åpnes.

Hender også at jeg stropper ski oppå Thule Easybag`en som monteres på Easybase.

Alt i alt går det jo fint og jeg får med meg det jeg skal uten problemer. En skiboks med integrert kobling for hengerfeste, begrenset høyde og lik i begge ender hadde vært perfekt. Kan godt være litt smalere og høyere enn vanlig takboks.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tibber73

#14
Sitat fra: Vaduz på søndag 20. januar 2019, klokken 22:18
-Dårlige lys. Hvorfor er det spart 10-20watt på pærer? Flomlys er ok, men nærlys er elendige.
Takk for et flott innlegg. Enig i det meste, men kjører aldri med range mode på.

Ang. kjørelys:
Jeg hadde nærlys som lyste ned i bakken. Dette ble justert på SC. I papirene står det at de justerte lysene til europeisk spec. Nå er alt ok, men jeg ser at mange klager på dårlige lys. Jeg har veeeldig gode lys.
Derfor lurer jeg på om det er svakere LED-pærer på europeiske vs amerikanske modeller? Har jeg fått amerikansk spec?
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA