Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EQ etter EV?

Startet av Troald, fredag 25. mai 2018, klokken 16:37

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. januar 2019, klokken 15:56
Kan alltid finne forkortelse som passer. Elektrisk Automobil.

Sant nok, sa ikke at EA ikke kan fungere, men så langt har de valgt bokstavkombinasjoner ettersom de mener de "passer" og ikke alfabetisk. Antar at de fortsatt følger den strategien. At EA kan dukke opp en gang i fremtiden ser jeg ikke bort i fra, men altså ikke før EB.

ELektrisk kjøretøy
Elektrisk Kjøretøy
Electric Vehicle
Elektrisk Bil
Elektrisk Automobil?
Model S 85D

Imagine

Sitat fra: Amoss på søndag 20. januar 2019, klokken 07:22
Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. januar 2019, klokken 15:56
Kan alltid finne forkortelse som passer. Elektrisk Automobil.

Sant nok, sa ikke at EA ikke kan fungere, men så langt har de valgt bokstavkombinasjoner ettersom de mener de "passer" og ikke alfabetisk. Antar at de fortsatt følger den strategien. At EA kan dukke opp en gang i fremtiden ser jeg ikke bort i fra, men altså ikke før EB.

ELektrisk kjøretøy
Elektrisk Kjøretøy
Electric Vehicle
Elektrisk Bil
Elektrisk Automobil?

Så kommer vel EC Electric Car etter EB?
Så ED Elektrisk Drift (evt Electric Drive)?
Så EE Elektrisk Elbil
EF Elektrisk Farttøy/Elektrisk Fremkomstmiddel
Osv osv...

Rollep

Sitat fra: Amoss på lørdag 19. januar 2019, klokken 15:53
Sitat fra: Rollep på lørdag 19. januar 2019, klokken 14:26
Hvorfor ikke starte med EA, men det hadde vel vært alt for logisk tenker jeg :)

Kanskje fordi det er en forkortelse av Elektrisk Bil?
Har aldri skjønt hvorfor det er så viktig at det skal være en forkortelse av noe. Det holder jo i massevis med E for elektrisk + A, B, C, D osv.

DagfinnN

Sitat fra: Imagine på søndag 20. januar 2019, klokken 07:40
Så kommer vel EC Electric Car etter EB?
Så ED Elektrisk Drift (evt Electric Drive)?
Så EE Elektrisk Elbil
EF Elektrisk Farttøy/Elektrisk Fremkomstmiddel
Osv osv...
Du må sjekke ut regler for skiltbokstaver. Men å ha lest at 2 bokstaver som er en vanlig forkortelse for noe kjent politisk, f.eks. "AP" ikke er lov. Derfor tror jeg ikke EF kommer. Det var vel en forkortelse for en union før dagens forkortelse "EU", nå er blitt standard.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

ruslebiff

Sitat fra: DagfinnN på søndag 20. januar 2019, klokken 12:11
Sitat fra: Imagine på søndag 20. januar 2019, klokken 07:40
Så kommer vel EC Electric Car etter EB?
Så ED Elektrisk Drift (evt Electric Drive)?
Så EE Elektrisk Elbil
EF Elektrisk Farttøy/Elektrisk Fremkomstmiddel
Osv osv...
Du må sjekke ut regler for skiltbokstaver. Men å ha lest at 2 bokstaver som er en vanlig forkortelse for noe kjent politisk, f.eks. "AP" ikke er lov. Derfor tror jeg ikke EF kommer. Det var vel en forkortelse for en union før dagens forkortelse "EU", nå er blitt standard.

I Bergen hadde de SV skilter, så politiske partier er ikke utelukket.

Elmo

Sitat fra: DagfinnN på søndag 20. januar 2019, klokken 12:11
Du må sjekke ut regler for skiltbokstaver. Men å ha lest at 2 bokstaver som er en vanlig forkortelse for noe kjent politisk, f.eks. "AP" ikke er lov. Derfor tror jeg ikke EF kommer. Det var vel en forkortelse for en union før dagens forkortelse "EU", nå er blitt standard.
Ikke tull da. DU må må sjekke ut regler for skiltbokstaver !  her: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/skilt/skiltserier
Nesten all Ex er i utgangspunktet holdt av til Oslo, men ikke tatt ibruk.  EX, EY og EZ "tilhører" Nordnorge, og minst en av dem er allerede tatt ibruk.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Amoss

Sitat fra: Imagine på søndag 20. januar 2019, klokken 07:40
Så EE Elektrisk Elbil

Ja, også kunne vi brukt forkortelsen SF for "Smør på Flesk" ;)

Sitat fra: DagfinnN på søndag 20. januar 2019, klokken 12:11
Det var vel en forkortelse for en union før dagens forkortelse "EU", nå er blitt standard.

Nei, EF var det norske navnet på det Europeiske Fellesmarkedet  - EEC - før det ble noen union. Da unionen ble vedtatt endret de navn til den Europeiske Union - EU. EF var altså ikke en union, men har siden blitt det.
Model S 85D

Vesel

Med EV har vi ihvertfall nådd toppen. Bedre kombinasjon får man ikke. Glad jeg får det på bilen, behøver ikke fleske ut 9000 kr på personlig bilskilt da.  :D
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Ingeniøren

Dette burde de tenkt på for flere år siden. Hadde de lagt til et siffer og brukt E og ikke EL kunne de hatt det "til evig tid"...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

OhmPaPa

Trenger vel ikke ha E'en fremst?

Mitt forslag er LE siden jeg ler av fryd når jeg kjører forbi et skilt med bensinpriser.

Noen av disse er sikkert opptatt, men prøver:

AE Alltid Elektrisk
BE Bærum Elektriske
EE Elektrisk Energi
FE Hmmm...nei ingenting her...
LE Luksus med Elbil
SE Statans Elbil
TE Traust Elbil -  eller Tøff Elbil alt etter hva man har
YE Yess! Elbil!
ZE Zero Emission

1317142119

De kunne vel løst dette veldig greit ved å bruke samme kombinasjon som andre biler, men byttet ut det siste sifferet i en nummerserie med E. Det er basert på samme modell som i flere andre land, med unntak av at vi ikke har like skilt + en E av plasshensyn.

Da vil Oslobiler ha skiltnummer DR 12345, DR 12346, DR 12347 osv, mens Osloelbiler ha skiltnummer DR 1234E, DR 1235E, DR 1236E osv. Elskiltseriene kan også starte på den første skiltserien for stedet, som vil si at Osloborgerne kan drømme seg tilbake noen tiår med DA-skilt.

Counterpointer

Dette kommer alltid opp i skiltdiskusjoner, jeg kunne tenkt meg at elbil kunne overtatt de grønne skiltene til varebiler (helst i en annen nyanse) siden det egentlig er meningsløst at de har farget skilt.
Evt en annen farge, hvorfor ikke lilla

Amatøren

Som skrevet over så har slikt vært diskutert før.

AB 12345 E = Ren batteri elektrisk.
AB 12346 H = Hydrogen.
AB 12347 G = Gass.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA