Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lader 100% når den ikke skal

Startet av gruffalo, søndag 20. januar 2019, klokken 12:19

« forrige - neste »

gruffalo

Jeg har øvre ladegrense 90%, men den lader likevel til 100%. Det er ingen avgangstid satt.

Tips?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

E-tron 55 sportback 2022

Pitil

Øvre og nedre ladegrense er kun aktive når avgangstider er satt. Så enkelt er det


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

Amatøren

Sitat fra: Future e-tron owner på søndag 20. januar 2019, klokken 12:27
Øvre og nedre ladegrense er kun aktive når avgangstider er satt.

Lurer på en sak.

Det er så mye skriverier om øvre og nedre ladegrense.

Jeg finner kun setting for nedre ladegrense for batteri, mens øvre ladegrense kun er 100 % bestemt av avgangstid. Altså lader opp resten så den når 100 % når man skal dra så man unngår at den står lenge med fulladet batteri.

Har 2018 og 2019 modeller av e-Golf.

Er settingen for øvre ladegrense noe som finnes på gamle biler? Eller er det bare litt dårlig ordlegging?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

gruffalo

Sitat fra: Future e-tron owner på søndag 20. januar 2019, klokken 12:27
Øvre og nedre ladegrense er kun aktive når avgangstider er satt. Så enkelt er det


Sent from my iPhone using Tapatalk
Takk :)

Hva hvis jeg har avgangstid mandag til fredag. Vil den da lade til 100% i helgen?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

E-tron 55 sportback 2022

rmr

Da venter den nok til mandag igjen med å lade , på neste avgangstid altså.
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Rvenes

Da lader vel den til nedre grense med ein gang, også resten før avreise på mandag?   Eg er ikkje sikker, men det virka litt logisk.

Håvar

Erfaringen min er at den lader til øvre ladegrense (som settes under "ladested") umiddelbart, og resterende fra øvre ladegrense til 100% rett før satt avgangstid. Nedre ladegrense har jeg ikke blitt helt klok på enda
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

zementh

Sitat fra: Håvar på onsdag 23. januar 2019, klokken 23:43
Erfaringen min er at den lader til øvre ladegrense (som settes under "ladested") umiddelbart, og resterende fra øvre ladegrense til 100% rett før satt avgangstid. Nedre ladegrense har jeg ikke blitt helt klok på enda

Det er motsatt, den lader til nedre ladegrense umiddelbart når du plugger inn og venter med å lade til øvre ladegrense til satt avgangstid.

Håvar

Uansett hvordan jeg setter nedre ladegrense så overstyrer øvre ladegrense den :)

Setter jeg nedre til 80% og øvre til 90% lader den til 90% uansett om avreisetid som er aktivert er flere dager frem i tid. Mulig dette er en bug. Uansett endrer jeg aldri på annet enn øvre grense
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Pitil

Nedre ladegrense må ALLTID være lavere enn øvre. Øvre ladegrense defineres/settes i de ulike ladestedene du selv definerer. Er du sikker på at du har definert ladested i den avgangstiden du snakker om? Fullt mulig å ha ulike grenser for øvre ladegrense på ulike ladesteder.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

Håvar

Nei, har ikke prøvd å sette nedre ladegrense høyere enn øvre. Bruker alltid samme ladested, men veksler mellom 80, 90 og 100 i øvre ladegrense. Har aldri brydd meg om nedre, den har alltid stått til 50%

Har du prøvd å sett nedre grense høyere enn øvre? Tror jeg skal fikle litt og så hva som overstyrer hva.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Pitil

#11
Nå sier du at du aldri har brydd deg om nedre ladegrense. Den har alltid stått på 50%. I forrige post sier du noe helt annet. Tror du må sette deg inn i de ulike begrepene, for det er klink kav umulig å forklare noe som helst basert på dine varierende utsagn.

Jeg sa også at NEDRE ladegrense ALLTID skal være LAVERE enn ØVRE ladegrense. Det ligger liksom litt i ordene det, så det burde være selvforklarende.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

emmern

Min går til 100% uansett om jeg har satt 80% i avgangstid men fikk høre på facebook at det er sånn, og at det ikke gjør noe å lade til 100% gang på gang.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Håvar

Sitat fra: Future e-tron owner på torsdag 24. januar 2019, klokken 16:31
Nå sier du at du aldri har brydd deg om nedre ladegrense. Den har alltid stått på 50%. I forrige post sier du noe helt annet. Tror du må sette deg inn i de ulike begrepene, for det er klink kav umulig å forklare noe som helst basert på dine varierende utsagn.

Jeg sa også at NEDRE ladegrense ALLTID skal være LAVERE enn ØVRE ladegrense. Det ligger liksom litt i ordene det, så det burde være selvforklarende.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Beklager, jeg har sikkert formulert meg dårlig.
Jeg satt nedre grense til 50% og har prøvd å sette øvre grense til verdier både over og under denne i etterkant, uten at den noen gang har ladet til 50% og stoppet der. Så jeg har ikke brydd meg med å endre nedre grense noen gang etter jeg først satte den til 50%.

Selv om det ligger i ordene synes jeg ikke det er så veldig selvforklarende når nedre grense tilsynelatende ikke har noen funksjon, eller?
Så dersom noen faktisk har fått til å la bilen lade først til nedre grense og deretter til øvre når avreisetid nærmer seg synes jeg det er interessant. Da er det kanskje noe software i min bil som ikke fungerer som den skal
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Pitil

Først av alt så må avgangstidene være aktivert (kryss i avhukingsboks dersom du benytter e-styring i bilen, eller satt til ON i fra appen du eventuelt benytter. Hos meg har det alltid virket.
Et eksempel:
Avgangstid 1 er satt til 06:15 hver ukedag, med klimaregulering og lading. Nedre ladegrense satt til 80 % og Øvre ladegrense satt til 90 %. Nå jeg da parkerer bilen hjemme på fredag ettermiddag, lader bilen umiddelbart til 80 %. Dersom jeg skal benytte bilen i løpet av helgen, vet jeg at jeg har 80 % kapasitet. De siste 10 % opp til 90 % blir ikke tilført batteriet før det nærmer seg avgang mandagsmorgen klokken 06:15. Benytter jeg bilen flere ganger i løpet av helgen, og kopler til laderen etter hver tur, lader den alltid opp igjen til kun 80 %.


Sent from my iPad using Tapatalk
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA