Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Redusere camber bak Model S

Startet av Muffinman, søndag 20. januar 2019, klokken 12:12

« forrige - neste »

offpist

EV tuning kjører salg på sine Camber stag nå.
Så bestilte et sett der også og forsøke kansellere fra Finland. Det ordner seg nok siden det er helg har ikke det gått igjennom.

Jeg veit ikke helt hvem som er best men EV Tuning sine ser unektelig bra ut.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Muffinman

#76
Er det tetningsring på foringen nærmest hjulet? I så fall kan det være likt de oppgraderte originale. Kjennes ut som det er ei kule inni der på de jeg plukket av her, eller et sfærisk lager. På de gamle var det bare en fast foring.

offpist

Jeg aner ikke, litt vanskelig å se på bilene.  Kan ta noen bedre bilder når de kommer.
Fått svar at de er på lager og blir sendt denne uken, også tar jeg de med fly/Jetcarrier så da har jeg de trolig neste uke allerede. Med mindre det blir Corona-forsinket.

Fikk svar fra finnen og kansellering gikk greit.

Jeg tok like godt med Toe-Armene til EV Tuning også.
Bilen har gått langt så de bør byttes, nye Toe Armer fra Tesla er 950 kr så de ble ikke så mye dyrere fra EV tuning.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Muffinman

Er vel "bedre" justering på de toe-armene, dvs ikke eksenter på innerste foring? Mye greiere om man skal fikle selv, da har man en referanse på hvor man var i forhold til hvor mye man justerer. Det er mye justering i blinde med original løsning, og toe-platene jeg har til å kontrollmåle med gir bare total og ikke individuell toe. Til slutt brukte jeg faktisk utskriften fra hjulvinkelapparatet til Tesla som referanse. Skulle ha litt mer toe in samtidig som camber på ene siden skulle reduseres enda et par knepp. Justerte bare camberstaget litt ut til total toe ble som ønsket. Eneste "bivirkningen" er at total toe ikke lenger ligger 100% i 0, men fremdeles godt innenfor toleranse og absolutt ikke merbart på bil :)


offpist

Jeg har fått stagene fra evtuning.com, bare ikke fått rotet meg til å montere de.
Og nå har jeg bestilt ny S med levering i mars. så what to do..

Men de ser unektelig veldig forseggjort ut og lekre.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Muffinman


offpist

#81
Totalprisen ble rett over 10 000 kr ferdig med moms og frakt for alle 4.
Sånn sett føler jeg det var mer for pengene enn han i Finland.

Er litt usikker på om jeg kommer til å montere de nå med ny Model s på vei.
Så hvis noen føler seg kallet er det lov å sende meg en PM.

Nå er de helt utsolgt igjen hos leverandør ser jeg.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Cobra

Hei,

Fant noen relativt billige stag på eBay som jeg bestilte.
Kan ikke se at de er nevnt tidligere i tråden..?

Nesten halve prisen av alt annet på nettet, og virker både seriøst og solid nok.
Jeg dristet meg til å bestille, så får vi se.
Sjekk ut instagram-kontoen thecamberking for bilder.

https://www.ebay.com/itm/Tesla-Model-S-Adjustable-Camber-Arms-Kit/294099572286?fits=Make%3ATesla&hash=item4479b3563e:g:IK4AAOSwx1FgLaqs

Muffinman

Vil ikke si dette så solid ut. Stagdelen er festet til foringsdelene på en slik måte at det må oppstå noen rare lastvirkninger inne i foringen her vel? Og selve koblingen så utrolig veik ut...

Cobra

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. april 2021, klokken 17:06
Vil ikke si dette så solid ut. Stagdelen er festet til foringsdelene på en slik måte at det må oppstå noen rare lastvirkninger inne i foringen her vel? Og selve koblingen så utrolig veik ut...

Enig i at det var en snodig eksentrisk kobling mot foringa, men jeg er villig til å prøve dem.
De er produsert etter samme prinsipp som camberarmer for både Mercedes og Porsche Cayenne, og han har holdt på i flere år.

MHLD

Hur är erfarenheten med de finska camberstagen?

petersv

Noen som har sett på disse? https://www.ebay.com/itm/184974778066
Du kan ikke vise dette vedlegget.

SitatDescription:

Designed to replace original rear camber arms to LYKT designed adjustable and durable Camber arms which are constructed by high strength metal.

Item Specification:

Rear Adjustment Range: Camber :+2.5° to -2.5°

Warranty: 1 year or 30000 miles

Application:

Tesla
2015-2020 Model X
2013-2020 Model S

offpist

Camber/toe stagene mine ligger ute på finn.no da.
Annonse 208010759

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Cobra

Sitat fra: Cobra på tirsdag 06. april 2021, klokken 16:17
Hei,

Fant noen relativt billige stag på eBay som jeg bestilte.
Kan ikke se at de er nevnt tidligere i tråden..?

Nesten halve prisen av alt annet på nettet, og virker både seriøst og solid nok.
Jeg dristet meg til å bestille, så får vi se.
Sjekk ut instagram-kontoen thecamberking for bilder.

https://www.ebay.com/itm/Tesla-Model-S-Adjustable-Camber-Arms-Kit/294099572286?fits=Make%3ATesla&hash=item4479b3563e:g:IK4AAOSwx1FgLaqs

FYI - monterte disse og de funka gull.
Lette å justere inn korrekt, og lett å justere høyde på luftfjæringa i etterkant.
Jeg er happy med dem.

Tipper også det er mulig å bytte foringene etter hvert, ettersom de er løse med hylse gjennom.

petersv

Kult, takk for tilbakemelding. Tok du noen bilder tilfeldigvis i prosessen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA