Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Redusere camber bak Model S

Startet av Muffinman, søndag 20. januar 2019, klokken 12:12

« forrige - neste »

Muffinman

Passer visst alle modeller, men en herremann på Facebook er litt skeptisk til holdbarheten til slike foringer. Google er til dels enig med ham, men usikker på om det gjelder akkurat denne typen. Noen som vet?

Muffinman

Polyuretan, så de bør være holdbare.

For den som vurderer justerbare foringer fra EVtuning/Electrified garage:

https://www.youtube.com/watch?v=W3guR3FLiMc

Hodetelefoner

De første norskproduserte dukker opp om litt. Venter på foringer :)
Justerbare. Men får også noen som ser ut som de originale. Som er 5mm lengre

Muffinman

Skulle gitt lyd et par dager tidligere, så hadde jeg stått først i køen. Nå har jeg dessverre rukket å bestille de finske. Håper de er Ok holdbare. Skal være PUR-foringer, og da er ihvertfall materialet holdbart. Men hvem vet. De blir sendt neste uka.

Even-F

Jeg har montert justerbare stag på min. Kjøpte et sett til BMW E90. Fikk de modifisert slik at de passer.
Akkurat montert og venter på 4-hjulskontroll.

Muffinman

Spennende! Jeg har ikke fått mine enda men har vært i kontakt med en som har montert likedanne. Han la seg på -0,5 bak, så vidt mindre enn (den romslige) spesifikasjonen. Det tror jeg kan fungere helt fint til en bil som ikke skal kjøres som sportsbil i svingene. I så fall bør man kanskje legge seg på -1 eller deromkring for å hente ut potensialet i seige gatedekk osv.

Hvilke modifikasjoner måtte gjøres på BMW-stagene?


Even-F

Måtte kappe de litt (7-8cm), justere bredden på bøssinger med 1 cm og lage feste til luftfjæring.
Tenkte å legg meg på -1,0° med litt spissing.

Muffinman

De finske stagene er kommet, men jeg har dessverre ikke tid til å montere sånn umiddelbart. De ser forseggjorte og fine ut og foringene er i polurethan noe som i seg selv er reltivt holdbart, men synes kanskje foringene skulle vært noe større. Spent på hvordan disse vil holde opp.

Selve forsendelsen ble sendt fra Finland uten noen eksportdokumenter, og jeg måtte selv sende inn faktura for å dokumentere verdi. Dermed var det også betalt finsk mva, og norsk mva måtte betales i tillegg ved fortollingen. Da ble disse svært kostbare. Ikke så veldig profesjonelt av en aktør som selger internasjonalt må det vel gå an å si. Noen som vet hvordan man går frem for å få tilbake den finske mva`en?

Gressvikingen

For å få tilbake den finske mva må du sende dokumentasjon på at du har betalt norsk mva. Dette sender du til den finske eksportører. Han kan da få refundert den finske mva. Og hvis han er hyggelig kreditere han deg for dette beløpet.

Du har antakelig betalt norsk mva av totalbeløpet. Dvs at du har betalt norsk mva av finsk mva. Dette kan du få igjen fra norske tollmyndighetene hvis du kan sannsynliggjøre at det var avtalt at du skulle få refundert den finske mva.
P85D"+"

Muffinman

#54
Da har jeg i løpet av ferien montert stagene, og kjørt de såpass ut at toelinkene fremdeles har justeringsmonn. Litt usikker på hvilken vinkel jeg endte på, men litt hoderegning og masse måling med vatret måleverktøy skulle tilsi rundt -0,5. Ihvertfall kom hjulene veldig mye mer ut i hjulbuen i toppen, og det ser bedre ut nå. Har lagt total spissing på 0,16 (imp) ved hjelp av toe plates, men vet naturligvis ikke hvilken vei det thruster. Justerte etter høyden bak med de justerbare sensorlinkene. Ble litt lavt, men skal få justert i maskin neste uke så satser på at jeg får justert opp en centimeter igjen for riktig "stance". Kommer også til å få redusert camber foran fra -1.0 til -0,5 i samme slengen.

Faktisk kjører bilen veldig fint slik den er nå, så det blir spennende å se hvilke verdier jeg klarte å få til uten maskin. Støynivået fra bakhjulene ble definitivt redusert, og bakenden oppfører seg ikke lenger som et nervøst skautroll under akselerasjon :)

petersv


Muffinman

Må vel ha før/etterbilder i så fall, og jeg har ingen før-bilder. Har 21x10,5 felger bak, så det er vel ikke så nyttig å sammenligne med egen bil om man ikke har maken heller. Tok ingen bilder under monteringen, men den er ikke så spennende. Er jo bare 1 stag som er ulikt :)

offpist

Lurer på å bestille samme settet som deg Muffinman.
Men nå som de har åpnet grensen mot Sverige til Töcksfors så tenker jeg å få det sendt til Postnord avdelingen der.
Sparer ca 700 kr frakt, og så norsk moms.

Er sikkert mulig å få selger til å trekke ut EU VAT hvis man tar manuell kontakt ved bestilling.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Muffinman

Betalte faktisk 1500 i frakt. Ufattelig dyrt. I tillegg kom nesten 2000 i fortolling og mva.

Kan ikke si noe om holdbarheten, men chromoly stål og poluretanforinger fra en større produsent gjør at jeg ikke er pessimist i fra start ihvertfall. Sveis og overflatebehandling samt generell finish var veldig bra. Og det bør gå greit å skaffe nye foringer om det skulle bli nødvendig senere.

Kan forresten ikke skjønne hvorfor noen biler for vanlig vei settes opp med slike camberverdier i utgangspunktet. I følge Jason/Engineering Explained får man uansett ikke utnyttet særlig mer enn -1 på vanlig landevei med dekk som ikke er beregnet for banekjøring. Da sitter man vel mest igjen ingen fordeler og mer av ulempene ved å øke på mer. For eksempel er den nye Corvette C8 satt opp med -0,5 på alle fire til bruk på landeveien. Jeg synes det virker fornuftig. Nå skal det sies at denne enkelt kan økes på C8 når det er tid for trackday, men våre TMS ser absolutt ingen bane. Og til moro i svinger har jeg tohjulinger :)

offpist

Ja til Sverige er det 37 Euro frakt så da er det faktisk 1000 kr å spare bare der.
Urimelig høy fraktkostnad for det er jo ikke så stor og tung vare.

Ikke så uvanlig dette at webshop i EU ikke trekker fra VAT når de selger til Norge.
Da bruker jeg alltid ta kontakt for å be de legge bestillingen manuelt, og det bruker gå bra.

Hodetelefoner: Noe nytt om de norskproduserte, er det noe du kommer til å legge ut for salg?
Sendte deg en PM for noen uker siden.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA