Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Redusere camber bak Model S

Startet av Muffinman, søndag 20. januar 2019, klokken 12:12

« forrige - neste »

Muffinman

Tja. Klar for litt voksenopplæring jeg. Hva innebærer det?

Thor2014

Ikke noe annet at man leverer en CAD tegning og får delen i titan i retur

Muffinman

Hadde håpet på en link til teknologien :)

Men hvem gjør slikt?


Muffinman

Interessant. Risikerer man noen uheldige virkninger pga at alu og titan ligger nesten i hver sin ende av spenningsrekka? De er jo mye godt isolert fra hverandre gjennom foringene, men saltsuppa vil sikkert føre til en viss konduktivitet over dem.

Wibla

Sitat fra: Muffinman på lørdag 26. januar 2019, klokken 13:24
Interessant. Risikerer man noen uheldige virkninger pga at alu og titan ligger nesten i hver sin ende av spenningsrekka? De er jo mye godt isolert fra hverandre gjennom foringene, men saltsuppa vil sikkert føre til en viss konduktivitet over dem.

Magefølelsen og noen google-søk tilsier at dette bør gå fint.
Spørs på prisen da, det er ikke akkurat gratis å få laget deler i titan, 3D-printing eller ei.
2018 Tesla Model S 75D

LA-Thing

Den justerbare armen til 'BBC Speed Machine' er enda en cowboy løsning, bare å styre unna.

Den til 'Open EVSE' ser ut slik jeg ville gjort det. Synd de ikke produserer dem lengre.

Lolachampcar kopierte designet på den originale armen. Greit nok, men unødvendig når man bare skal lage en håndfull. Tesla's design er smart når man skal lage noen 10- eller 100- tusen. Etter det jeg forstår brukte han originale foringer; betyr det at man kan kjøpe de hos Tesla? Eller presset han ut foringene fra original arm og brukte i den lengre?

Forøvrig ikke så rart at dette ikke selger særlig. Knapt noen Tesla-eiere som ser dette som et problem, enda færre som synes de bør gjøre noe med det. Men de siste månedene begynner noen biler å komme ut av garantiperioden, det åpner opp for modifikasjoner uten garantirisiko.

Printing i Titan er kult, men ser ikke helt at det skulle være noen god løsning i dette tilfellet. Lite å hente på hverken vekt eller styrke og prisen antagelig 5 ganger CNC maskinering i aluminium.

Kan godt modellere opp en kopi av Open EVSE designet med Lolachampcars dimensjoner å få et prisoverslag om det er interessant. Foringer kommer i tillegg.
Drammen, Tesla Model S #2510

Muffinman

Absolutt interessant. Men skulle funnet ut hvor man kan få tak i foringer. Ikke så giret på å montere brukte når man først gjør denne øvelsen.

Muffinman

Muligheter å skaffe fra USA ser det ut som. Men siden den aktuelle biler er en 2015 er det ikke godt å si om foringene passer. Om man skal prøve å få laget noe i Norge bør man kanskje sjekke om Lolachamcar sine mål stemmer med nyere biler. Tror han gjorde dette temmelig tidlig.

Lynet

Hvis det kun er 5mm som er ønsket kan man utrette mye med å file litt i hullene på innfestingen og passe på at man trekker utover ved montering.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Hvis det er på bilsiden du mene ville jeg ikke gjort det. Da er det jo bare klemming fra tiltrekking som låser og jeg er redd man risikerer glipp ved belastning. Tesla forsøkte jo med eksentrisk innfesting en periode, men det forsvant stille og rolig. Det kreves jo en låsing for at det skal bli stabilt, og det er det bare toe-linken som har.

Lynet

Det er mulig å legge inn støtte på baksiden med en 1-2mm platebit som dekker 1/4 av bolten.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Det kan funke, men vil ikke den etterhvert gå i oppløsning pga lastvekslingene? Siden det er noe som legges inn og ikke er fast gods må det nødvendigvis bli en liten bevegelse som vokser etterhvert?

Har faktisk tenkt tanken selv på å frese ut litt på ene siden og legge i litt på den andre med sveis og tilpasse det til bolten, men er i utgangspunktet skeptisk til å endre noe på selve bilen.

LA-Thing

Sitat fra: Muffinman på søndag 27. januar 2019, klokken 12:23
Absolutt interessant.

Modellerte opp en arm tilsvarende Open EVSE's design i eloksert aluminium. Fikk et overslag på 4000,- /stk. fra et maskinverksted jeg har god erfaring med gjennom jobben. Så det betyr fort 10 000,- for et par inkludert foringer.

Hva koster en ny, standard arm fra Tesla?

Hva er forskjellen på gamle og nye biler? D-bilene (uten P) har en mindre motor og antagelig en annen bakramme, men det var vel ingen grunn til å endre selve hjulopphenget?

Blir nok billigere å kjøpe en rundfil og noen platebiter på Biltema....
Drammen, Tesla Model S #2510

Hodetelefoner

Vent to måneder.  Så kan jeg frese ut armer.
Polyuretan foringer blir så stive at de ødelegger resten av foringene?
Nei...  Siden 1980 har de heldigvis laget Polyuretan i forskjellige hardheter. Så du får akkurat det du ønsker. Lett å teste.

Men la meg gjenta meg selv her.
En slik arm behøver IKKE freses ut. Send cad tegning til et firma som driver med vannskjæring. Toleransene er langt innenfor.
Bare presse i foringene etterpå.
Når jeg lager slike deler til folk. Så pleier jeg finne ferdige foringer (polyuretan i ønsket hardhet med innvendig hylse).
Så lager jeg innfesting (Diameter) etter foringen.
(Foringene skal ha litt press).
Det er raskere, billigere og bedre.(Bedre fordi man slipper å forske på press og hardhet på foringer, ofte man kan kjøpe samme foringer i forskjellige hardheter fra produsenten ).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA