Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Redusere camber bak Model S

Startet av Muffinman, søndag 20. januar 2019, klokken 12:12

« forrige - neste »

Muffinman

Legger denne som egen topic.

Model S har som kjent ikke justering på camber bak. Det betyr at man i utgangspunktet er stuck med verdiene bilen leveres med, og den varierer faktisk en del. De aller fleste har temmelig aggressiv negativ camber, noe som gir utfordringer når man skal sette spissingen. Svært små avvik her kan gi overdreven slitasje på indre kant, selv om det er justert innenfor spec eller til og med på target. Problemet øker med økende dekkbredde og større felg, og om man senker øker negativ camber ytterligere. Min 85D er senket 25mm, og har verdier på -2/-2,5 (metrisk) bak. Det vil neppe gå bra når 10,5" felger med 285/30-21 monteres til våren selv om spissingen er satt rett på target. Ser faktisk ut til at ene bakdekket i original dimensjon har tendenser til gnag på innsiden bare et par uker etter justering. Så her må vi se etter alternativer.

Spesifikasjonen er
Luftfjæring: 1,75 +/- 1,0 (0,75-2,75)
Stålfjæring: 1,25 +/- 1,0 (0,25-2,25)

Antar at spec`en for stålfjærer er at man tar i betraktning at disse bilene ikke holder konstant bakkeklaring, men siger sammen noe når personer/bagasje lastes inn. Camber øker jo når opphenget komprimeres, så kanskje havner verdiene i samme ballpark under kjøring.

Evtuning Solutions har en løsning hvor man bytter ut ene foringen på camberarmen med en eksentrisk, og foring + verktøy til å bytte følger med. Det virker dog som holdbarheten på de første versjonene ikke  har vært helt bra, for de jobber visst med å forbedre. Ikke helt sikker på at jeg er klara for å hoppe på denne enda.

Forumbrukeren "Lolachampcar" på TMC  har fått maskinert lengre camberarmer, og skriver at 0.210" lengre tilsvarer ca. 1 grad i reduksjon. 0.210 tilsvarer vel ca. 5,3mm.  Det høres ut som en mer holdbar løsning.

De som har korrigert camber på sine biler rapporterer om redusert dekkslitasje, hjulstøy og forbruk, og legger seg på ca. -1 grad. I tillegg fylles hjulbuene noe bedre opp rent visuelt.

Slik jeg ser det er det flere alternativer, men sliter med å se hvordan komme i mål med noe holdbart.

1. Custom camberarm med tilpasset lengde
2. Eksentrisk foring med justeringsmuligheter
3. To-delt arm med gjengemuligheter - justerbar lengde
4. Fast eksentrisk foring.

Verdt å merke seg at når man endrer på camberstaget får luftfjæringen annen input, og bakenden vil heve seg. Det kan korrigeres hos Tesla ved vanlig hjulvinkeljustering, men har man justerbare senkestag på bilen blir det selvfølgelig mulig å gjøre selv. Men viktig å ha med seg at toe endrer seg om man endrer camber.

Mon tro hva det vil koste å få maskinert lengre armer, og hvordan er er å få tak i passende foringer til en slik? Tror kanskje jeg ville foretrukket en slik løsning. Har også et sett utslitte camberarmer liggende som kan være kandidater for eksentriske foringer, men da må jeg ha nye, faste også da de er utslitte. Og de er jeg ikke sikker på hvor jeg finner. Fylle med polyuretan kanskje...men da forplanter det seg mye støy inn i bilen.

Tanker?


snd

Til info:
Jeg har en P85D med 9x21" / 10.5x21" på sommeren og 9x20" / 10.5x20" på vinteren. Alle med ET35 og ikke custom senket, men kjører alltid i low. Jevn slitasje på alle dekk.

Har camber på -1.40 metrisk grader bak. Lurer på hva 9 mm senk (low) gir som utslag  ???

P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Muffinman

1.4, da er vi nok i et område som funker. Det bekreftes også av at du har jevn slitasje. Så da er kanskje ikke 5-6mm lengre stag for min del så dumt.

Tror faktisk jeg er villig til å bruke noen tusenlapper på å få laget slike, men regner med at det ikke blir så rent få - om man finner noen som kan ta en slik jobb. Så må må man naturligvis få tak i foringer som passer også.

Hodetelefoner

Foringer lager mat  av pur emne.
Men hvorfor gjøre bilene dårligere?
De har ekstra camber fordi ballongene og demperene ikke har sjanse til å holde dekkene på asfalten, ved dumper etc.
Du behøver ikke bruke masse penger på det heller. Vannskjæring holder lenge.

snd

#4
TS har ytterligere camber enn originalt pga. ekstra senking. Han vil jo egentlig tilbake til det jeg har som originalt  :police: -1 er også innenfor spec
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Muffinman

Har sett flere biler med -2 eller mer uten noen senking, så det varierer stort fra bil til bil. Kan ikke tenke meg at man "ødelegger" bilen ved å legge seg godt innenfor spesifikasjonen. Har også sett biler med nærmere 1 grad forskjell på høyre og venstre side.

Tror nok også at spesifikasjonen er såpass romslig nettopp for å ta høyde for at bilene er så ulike. Da kan man ikke hevde at noe er galt siden "alt er innenfor spec".

Camber har vel lite å gjøre med dempingskarakteristikk, men hvordan bilen oppfører seg blant annet med tanke på hvordan den tar svingene. Mye negativ camber er bra om man skal ha best mulig egenskaper ved hard kjøring i svinger, men da går det ut over både dekkslitasje og hvor dekkene får de største deformasjonene og dermed varmeutviklingen. Jeg har sett mange dekk hvor beadingen har separert fra dekksiden inni som følge av dette. Her gjelder det å finne et kompromiss som gjør at dekket ikke ødelegges, samtidig som man beholder fornuftige egenskaper til landeveiskjøring. Har man ingen ambisjoner om aktiv kjøring er det relativt meningsløst med slike verdier som min bil har.

LA-Thing

Sitat fra: Muffinman på søndag 20. januar 2019, klokken 14:09
Da er kanskje ikke 5-6mm lengre stag for min del så dumt.

Så må må man naturligvis få tak i foringer som passer også.

Er det snakk om de stagene som er laget av ekstrudert aluminium, ca. 20cm lange og montert rett over drivakselen? Er enig i at disse bør lages av hel ved, relativt enkle å maskinere fra passende aluminiumsplate.

Foringer kan man få flere steder, f.eks her: https://www.demon-tweeks.com/no/whiteline-rear-camber-correction-kit-whikca379/ utfordringen blir å finne noen som passer fysisk og samtidig har en passende hardhet. Polyurethanforinger som er populære i enkelte miljøer blir for harde for normal bruk og vil slite unødig på øvrige foringer.

Er det slik at understellet er fra Mercedes S-klasse, eller er det bare en urban myte? Dersom det er tilfelle finnes kanskje alternative stag i delelageret til Mercedes.
Drammen, Tesla Model S #2510

Muffinman

#7
Jeg fikk utført justering av hjulvinkler på et MB-verksted på vår 2013 for noen år siden. De holdt på i nærmere 6 timer og prøvekjørte veldig mange ganger. De var enige i at det lignet, men det var ikke likt. Men det betyr sannsynligvis ikke at enkelte deler ikke finnes, eller at det finnes noen som passer med andre spesifikasjoner. Det er et godt tips :)

Ellers er det vel enda et alternativ i tillegg til de fire i åpningsinnlegget: Camberbolt, eller eksentrisk bolt om man vil. Det er vel relativt ofte brukt for å korrigere camber etter senking rundt om virker det som. Etter hva jeg leser kan man få 0,5-1 grad med en slik. Men usikker på om disse kan glippe; de er jo avhengig av at anleggsflaten fra skivene får såpass grep at de låser skikkelig.

Det dreier seg om det øverste staget, ja. På bildet ser du camberarmen nærmest, og toelinken lenger fram. Toelinken har faktisk eksentrisk innfesting, og er justerbar.


Muffinman

Sitatutfordringen blir å finne noen som passer fysisk og samtidig har en passende hardhet.
Kan hende det finnes fagkompetanse rundt om, og at man kan få klaff etterhvert om man presenterer problemstillingen til så mange leverandører som mulig?


LA-Thing

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 22. januar 2019, klokken 08:06
Ellers er det vel enda et alternativ i tillegg til de fire i åpningsinnlegget: Camberbolt, eller eksentrisk bolt om man vil. Det er vel relativt ofte brukt for å korrigere camber etter senking rundt om virker det som. Etter hva jeg leser kan man få 0,5-1 grad med en slik. Men usikker på om disse kan glippe; de er jo avhengig av at anleggsflaten fra skivene får såpass grep at de låser skikkelig.

Tviler på at det blir plass til en eksenterbolt gjennom camberstaget uten å endre på enten bakramme eller spindelhus. Skal du forlenge avstanden mellom pivotpunktene ca. 5mm trengs det litt plass til en slik skrue. I tillegg bør den, som du skriver, låses på et vis.

Kikket på camberforingen til EV Tuning; det var et skikkelig cowboy-design! Tror ikke jeg ville lagt meg inn i en skarp sving i høy hastighet med noe sånt. I tillegg ble det ikke mye foring igjen å snakke om siden eksenteren tok nesten all plassen.

De brukte camberarmene dine egner seg fint til å gjøre noen målinger både av geometri, hardhet på foringer og eventuelt materiale. Deretter er det lett å designe lengre armer, og litt lettere å finne foringer med passende hardhet.

På den annen side er vel aller enkleste løsning å kjøpe noen armer fra 'Lolachampcar' dersom han allerede har gjort jobben? Har ikke lest alt han har skrevet, men virker som en som har peiling.
Drammen, Tesla Model S #2510

Muffinman

Disse lager muligens en variant enda:

https://www.facebook.com/BBC-Speed-Machine-226797667340181/

Kommer på 12-1300$ pluss frakt og mva, så det blir nok i dyreste laget. Nærmer seg fort 20k med hjulvinkeljustering da.  Produktet ser ikke verst ut riktignok, men hel arm er mer tillitsvekkende. Leter videre.





Muffinman

#11
Open EVSE lagde også en lengre variant uten justeringsmuligheter, men salget gikk så tregt at de bare solgte noen få og de måtte sette prisen under kost for å bli kvitt de siste settene. Lolachampcar prøvde vel å formidle videre til sitt lokale maskinverksted, men var redd for å bli sittende med kostnadene om noen trakk seg. Det var i 2013.

Leter fortsatt videre.


PS: Lolachampcar er vel en av de mest troverdige brukere på TMC i tillegg til wk057 (Jason Hughes) :)

Muffinman

Mange poster på rad her, men det er vel greit at ting blir litt adskilt. Her er tegninger og CAD-fil (?) på Lola`s camberarm:

http://www.lolachampcar.com/images/Tesla/New%20Upper%20Arms/new_upper_rear_model_s_suspensio.htm


Muffinman

Et poeng å ta med seg her er at ved å redusere den negative camberen vil man øke toe-in. Da må man naturligvis justere etter, men ser enkelte oppleve at de slipper opp for justeringsmonn ved -1,2 grader camber. Uansett, jeg vil tro at ting bedres mye av å komme seg et stykke under -1,5, og faktisk redusere litt på spissingen.

Thor2014


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA