Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ettermarkedet kommer til TMS

Startet av trondhla, torsdag 28. oktober 2021, klokken 17:00

« forrige - neste »

trondhla

Delphi, kjent OEM til bilindustrien fra før, lanserer nå komponenter til understell til TMS som skal være av bedre kvalitet enn Teslas egne. Bl.a. vil delene bli eksponert for saltvannståke i 720 timer for å måle korrosjonsmotstand.
Godt nytt for eiere og selvskruere. Håper prisen er satt overkommelig da.

https://insideevs.com/news/543655/delphi-aftermarket-parts-tesla-models/
https://www.delphiautoparts.com/usa/en-US/category/steering-suspension

petersv

Det finnes vel et par andre 3.-part-leverandører på disse delene allerede. Lurer på hva som skiller disse fra dem. Uansett bra med flere alternativer.

o.b.lix

Min Tesla (riktignok X) måtte bytte kuler allerede etter 190.000 km, så bra det kommer noen som kan lage kvalitet!


#ironi
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Tja. Stor utskifting av understellsdeler på begge biler her mellom 130 og 140k. Her snakker vi droplinker, integrallinker, toelinker, nedre og øvre arm bak, camber og casterarmer foran. Og hele subframen bak på 2013-modellen.  På den byttet vi blant annet de dyre nedre bærearmene bak  (rett før bulletinen om at de skulle byttes gratis kom..). Nå er den ene så slitt at hjulet beveger seg etter bare 60.000km og må byttes på nytt.  Det er samboeren min som har kjørt bilen,  og hun kjører såpass pent at hun neppe aner at det skjer ting om en trår litt ekstra på pedalen til høyre. Får ikke den helt store kvalitetsfølelsen av den egentlig...

trondhla

El.biler er tunge biler og da slites det på albuer og knær for å si det på det viset. Eneste måte å få ting til å vare da er å dimensjonerer opp/forsterke alle komponenter som Delphi har gjort i følge dem selv. Jeg ville har gått for disse delene før Tesla's egne deler.

The manufacturer says the new parts have shown impressive performance and safety testing during development. It claims the heat-treatment in the design of the control arm body "shows better strength and fatigue life than that of the OEM design."

geear

Sitat fra: o.b.lix på fredag 29. oktober 2021, klokken 09:43
Min Tesla (riktignok X) måtte bytte kuler allerede etter 190.000 km, så bra det kommer noen som kan lage kvalitet!


#ironi
Første bærearmen som røk på min X var rundt 45k.

Muffinman

Her og på 2013-modellen. Den ble byttet på nytt ved runden like etter 130k.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA