Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vannlekkasje gjennom basshøyttalerne i bakdørene

Startet av geear, søndag 20. januar 2019, klokken 10:57

« forrige - neste »

geear

Nå har min bil fått nye basshøyttalere i bakdørene, HELE gulvet i bilen, og alle tepper, er skiftet, alle dørpakninger og den måtte også lakkeres noe på grunn av begynnende rust under pakning.

Dette startet med at bilen var inne for noe helt annet, så fikk jeg beskjed om at de hadde skiftet høyttalere. De fortalte at dette var på grunn av en kjent feil hvor ramma til høyttaleren sprakk, og dermed rant det vann inn i bilen. Det er snakk om regnvann ned langs vindu, hele døra skal visst nok fungere som en takrenne. Jeg kjørte jeg hjem og tenkte litt mer over det, og det slo meg at det kanskje kunne være årsaken til litt funky lukt i bilen (som jeg har gitt madammen skylden for, siden hun alltid har så mye drit i bilen, tenkt det var et råttent eple eller noe), og vann i terskelen etter vask. Gikk ut og sjekket gulvet og brettet litt på pakningene, pakningene var fulle av rust inni. Møller tok bilen inn igjen og det endte altså med tre runder til på verksted (først sjekke pakninger og plan om å tørke gulvet, da de sa det normalt var nok, så bestille og skifte hele gulvet og alle tepper, så enda en gang for lakkering av rustskade).

Dette burde vært en tilbakekalling, men siden det ikke er det så vil jeg oppfordre alle til å sjekke at dere ikke har dette problemet, og har et gulv som er fullt av vann! Det var ikke mulig å merke det på selve teppet, men den mest merkbare greia var at det noen ganger lå vann i dørkarmen (utenfor dørpakningen) etter regn/vask.

https://www.vwroc.com/forums/topic/25496-water-leak-through-the-back-speaker/

https://www.youtube.com/watch?v=AYVX6VjtxAM

https://www.youtube.com/watch?v=B9Lp24dPtl0

https://www.youtube.com/watch?v=x4pjTDKpGwM

https://www.youtube.com/watch?v=vIFYVUGMXTI

geear

#1
Overrasket over at ingen andre rapporterer om samme feil. Eller har det vært for kaldt i resten av landet? (Her i sør-vest har vi ikke vinter, lenger, var 11 grader i bilen i dag da jeg kom ut...)

rlnd

Jeg hadde min inne for reparasjon av lekkasje for akkurat det samme før nyttår, på måten han hos Møller snakket så virket dette som et ganske vanlig problem. Hos meg var det kliss-klass på gulvet i hele bilen, ikke bare bak.

Kan virke som om mange biler er tikkende problembomber. Nå går garantien ut i år og jeg selger bilen så fort jeg får TM3...

2015 modell levert desember 2014.
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

Apalset

Har lekkasje i min og. Er det berre høgtalarane som blir bytta?

Håvar

Sitat fra: gr på søndag 20. januar 2019, klokken 10:57

Dette burde vært en tilbakekalling, men siden det ikke er det så vil jeg oppfordre alle til å sjekke at dere ikke har dette problemet, og har et gulv som er fullt av vann! Det var ikke mulig å merke det på selve teppet, men den mest merkbare greia var at det noen ganger lå vann i dørkarmen (utenfor dørpakningen) etter regn/vask.

Har vasket bilen endel nå i både vaskehall og med høytrykkspyler. Etter du skrev dette innlegget har jeg finkjemmet dørkarmer og tepper etter fukt, men er helt tørt så langt.
Opplever du dette etter vask eller ved kjøring i regnvær? Parkerer du bilen ute eller i garasje?
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

geear

Sitat fra: Apalset på onsdag 27. februar 2019, klokken 14:21
Har lekkasje i min og. Er det berre høgtalarane som blir bytta?
Skrev vel om det, men de skiftet først høyttalerne og sa at det var good, var først da jeg begynte å sjekke litt hjemme at jeg fant rustent metall inni pakningene (du ser det om du river/bretter litt i de), og da skulle de bare skifte pakninger og tørke opp gulvet, men det endte altså med at de måtte skifte alt av tepper og hele gulvisolasjonen pluss lakkere opp i noen karmer og skifte pakninger.. + høyttalerne.

geear

Sitat fra: Håvar på onsdag 27. februar 2019, klokken 19:42
Har vasket bilen endel nå i både vaskehall og med høytrykkspyler. Etter du skrev dette innlegget har jeg finkjemmet dørkarmer og tepper etter fukt, men er helt tørt så langt.
Opplever du dette etter vask eller ved kjøring i regnvær? Parkerer du bilen ute eller i garasje?
Både vask og regnvær tror jeg, men det er altså som regel ikke jeg som kjører bilen, og jeg har bare reagert på at det har vært litt snålt med vann i det lakkerte området på døra (uten at det nødvendigvis måtte være feil, var jo utenfor pakningen), og litt funky lukt i bilen.
Den har egentlig garasjeplass, men står nesten alltid ute.

Øyvind Fredriksen

Yeeeeses. La akkurat ut et nytt tema om vannlekkasje på e-golfen. Og denne som du har lagt ut her ser 100% lik ut slik det er på min.
Har hatt 3 lekkasjer på min bil. Først i bakluke og tak, så fra panelet i taket over førersetet (solbrille-holder etc).
På den lekkasjen i taket foran, fikk jeg beskjed om at det hadde byttet en høyttaler bak da det sto vann i døra også. Nå er bilen inne for tredje gang, da vi i forrige uke så det sto nesten 2cm vann i dørken bak førersetet. Dørk foran førersetet var også full av vann. Fikk idag beskjed fra verksted om at de skulle bytte en høyttaler igjen, samt dørkmatte. Greit om jeg tar med meg tråden din når jeg skal i samtale med dem nå idag?

Ø.F.V

Gordon Retriever

Sitat fra: gr på søndag 20. januar 2019, klokken 10:57Møller tok bilen inn igjen og det endte altså med tre runder til på verksted (først sjekke pakninger og plan om å tørke gulvet, da de sa det normalt var nok, så bestille og skifte hele gulvet og alle tepper, så enda en gang for lakkering av rustskade).
I utlandet har jeg inntrykk av at gulvteppe rutinemessig skiftes ved vannlekkasjer, men jeg ble fortalt at Møller har instruert forhandlere om å unngå dette i størst mulig grad.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA