Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeboks med Type2 OG Schuko?

Startet av HalvorV, søndag 20. januar 2019, klokken 10:40

« forrige - neste »

HalvorV

Har begynt å gruble litt på hvilken ladestasjon jeg skal ha i garasjen.
Har 400V 32A tilgjengelig så tenkte å kunne gå all in med 22kW siden jeg kan.

Men:
Har pr nå en 15A sikring til garasjen, det er ikke nok ved lading av Twizy og samtidig feks høytrykksspyling(kraftig maskin) eller bruk av større elektroverktøy.

Tenkte da å ha en lader med både type2 og schuko for å unngå at sikringen går ved lading.

Finner kun Wallb som leverer dette, noen som har tips til andre løsninger?
Og kan man lade både med type2 og schuko samtidig?
Og smartere(mer nerdete) er bedre.
Tesla Model Y Perfomance

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

HalvorV

#2
Noe slik ja, men ønsker også B-vern integrert.
Det er kanskje å forlange litt mye?
Tesla Model Y Perfomance

KjellG

Ladekontakten på veggen kan ikke øke ladehastighet ut over det bilens ombordlader klarer. De fleste biler i dag lader med 3,6 - 7,4kW på AC.

HalvorV

Selvfølgelig, har en TM3 på vei, så her er det 11kW som gjelder.
Tenkte å ha muligheten for 22kW siden jeg kan.
Tesla Model Y Perfomance

jkirkebo

#5
Sitat fra: HalvorV på søndag 20. januar 2019, klokken 11:17
Noe slik ja, men ønsker også B-vern integrert.
Det er kanskje å forlange litt mye?

Det går an å ordne dette til med EcoLite. Den kan tilkobles en ekstern bryter som senker ladehastigheten. På din 3x32A kurs kan du sette en liten underfordeling, der du tar ut 3x32A til ladestasjon, 3x16A til et rødt stikk og f.eks 3 stk. schuko sikret med hver sin 16A.

Når bryteren står av får bilen 22kW. Skal du bruke et av de andre stikkene slår du bryteren på, og ladehastigheten dropper til 11kW. Da kan du, samtidig som du fortsatt lader, bruke enten den røde 3x16A stikket eller alle 3 schukoene samtidig.

Skal en av schukoene brukes til lading av Twizy må den sikres med 10A og du må ha jordfeilbryter type B på den. De 3 andre forbrukskursene kan ha vanlig jordfeilautomat.

Du trenger da en underfordeling med minst 13 modulplasser. Evt. 17 om du vil ha en egen sikring til laderen i underfordelingen, det er nok smart.

Eneste ulempe med dette er da at man må huske på å slå på bryteren når noen av stikkene skal brukes. Om man vil sikre seg mot problemer kan tilførsel til disse stikkene kobles gjennom en 4P kontaktor. Bruker man en topolet bryter kan den ene polen styre EcoLite mens den andre styrer kontaktoren. Da vil alle forbrukskursene være spenningsløse når ladestasjonen er i 22kW-modus. Dermed har man tilfredsstilt kravet til samtidighetsfaktor på 1 også.

Rødt 3x16A stikk kan selvsagt droppes fra oppsettet om man ikke ser behovet for å ha 3-fase forbrukskurs tilgjengelig i garasjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HalvorV

#6
Oj!
Sikkert en knakende god løsning, men ikke akkurat enkelt eller billig.
Ville helst hatt en alt i ett boks.

EVlink virker mest aktuell, trenger da bare ett nytt vern i skapet.
Tesla Model Y Perfomance

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

elektrolux

Krever 2 kurser med mindre det er frittliggende garasje. Her har stikket dukket opp før garasjen og med mindre det er koblet til egen kurs er vi vitne til en ulovlig løsning.  :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Amatøren

#10
Hvis du (elektrolux) tenker på mitt "oppsett" så er det utført av stort godkjent firma.

Det er som følger:
To stykk Schneider EVlink Smart Wallbox 32 A på hver sin kurs med hvert sitt B vern.
Så er det dobbel schuko utekontakt på egen 16 A kurs. Hadde en ledig ubrukt sikring i skapet.

Kona ville ha kontakt til Halloween- og julebelysning. Venter bare på å få opp carport.

Jeg har bruk schuko kontaktene utrolig mye til elverktøy og støvsuger.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

elektrolux

Blir ikke bedre enn det.

Er en flott løsning. Håper bilene snart får tak over hodet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Amatøren

Tusen takk.

Ja, jeg ble veldig fornøyd med resultatet.

Spurte om det var mulig før jeg bestilte og ble positivt overrasket over at det lot seg gjøre med schuko også. Det jeg ikke tenkte på var dobbelt kontakt så der fikk jeg ekstra positiv overraskelse da det ble montering.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jkirkebo

Sitat fra: HalvorV på søndag 20. januar 2019, klokken 16:26
Oj!
Sikkert en knakende god løsning, men ikke akkurat enkelt eller billig.
Ville helst hatt en alt i ett boks.

EVlink virker mest aktuell, trenger da bare ett nytt vern i skapet.

Tja, delene koster ikke all verdens. Ca. 4000,- for kapsling med innmat, 3 schuko og en rød 16A veggkontakt samt bryter tenker jeg. Men det er vel fort et par timers elektrikerjobb å koble opp alt. Dog har man da alt av muligheter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA