Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jåleklubben - svart/hvitt interiør

Startet av Magnus Hansen, lørdag 19. januar 2019, klokken 17:33

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Vi er tydeligvis en liten gjeng som betaler ekstra for å få et mer upraktisk interiør.. Det er med blandede følelser jeg velger ultrahvite seter. Setene er åpenbart satt inn med noe ganske bra greier fra fabrikk som skal gjøre det lett å fjerne søl og gris, men likevel er jeg litt skeptisk. Jeg tenker det gjelder å ha diverse remedier i bilen for rask rengjøring ved uhell, men jeg tenkte også jeg skulle gå for en ekstra forsegling av setene for å gjøre de enda mer motstandsdyktige mot søl. Feks:

CarPro Cquartz leather coating (https://bilpleiekongen.no/produkt/carpro-cquartz-leather-coating/)

SitatCarPro Cquartz Leather Coating er den ultimate beskyttelse mot flekker, slitasje og UV-påvirkning av skinn og vinyl. CarPro Cquartz Leather Coating danner en semi-permanent beskyttende hinne på skinn og vinyl, som er ekstremt motstandsdyktig mot flekker av alle slag. Entet det er skitt og søle fra barnehagen, is og brus, eller varm kaffe. Ingenting fester seg, og tørkes lett av.

CarPro Cquartz Leather Coating passer til alle skinnfarger, men utmerker seg spesielt til lyst skinn, fordi den er motstandsdyktig mot fargesmitte fra klær.

CarPro Cquartz Leather Coating er den mest slitesterke skinn beskyttelsen på markedet! I motsetning til en balsam som trenger inn i overflaten, danner CarPro Cquartz Leather Coating en fleksibelt hinne, som ligger som en beskyttelse på toppen av skinn-overflaten.

Vet at denne har blitt brukt på Tesla seter før.

Denne tror jeg også kan være et alternativ, selv om jeg ikke har funnet noe som har brukt den på vegansetene til Tesla. En del billigere enn det første alternativet:

GYEON Q² Leather Shield (https://bilnerden.no/gyeon-q2-leather-shield)

Sitat
Gyeon Q² Leather Shield er en svært holdbar skinncoating som gir en svært vannavprellende overflate. Dette gjør at kaffe, is og annet søl ikke trenger gjennom skinnet og dermed enkelt kan tørkes bort med en microfiberklut. Opprettholder skinnets fleksibilitet samtidig som den gir UV-beskyttelse som vil hindre falmet skinn. Gir en holdbarhet på opptil 1 år eller 20 000 km.

Noe andre som tenker ekstra coating av setene?

Counterpointer


Autowinder

#2
Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 19. januar 2019, klokken 17:33

Noe andre som tenker ekstra coating av setene?

Bare det er dyrt nok og sært nok er det alltids noen som kjøper  ;)

Og BTW, kan det være en fare for at Gyeon og Colourlock som er laget for skinn og lær kan skade polyuretan som «veganlæret» i mod 3 er laget av?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.


noGas

Hei,

Jeg hadde en TMX90D med hvite seter. Før utlevering snakket jeg med en som jobbet på klargjøring. Han var Detailer på si og opplyste meg om at denne supercoatingen ikke var spesielt bra. Det viktigste var å vaske ofte med vann og mild såpe.

BTW, fikk endel flekker på setene jeg ikke klarte å få bort, bestemte meg for å selge og aldri kjøpe hvite seter igjen så lenge ungene var små.

Magnus Hansen

Sitat fra: noGas på lørdag 19. januar 2019, klokken 18:25
Hei,

Jeg hadde en TMX90D med hvite seter. Før utlevering snakket jeg med en som jobbet på klargjøring. Han var Detailer på si og opplyste meg om at denne supercoatingen ikke var spesielt bra. Det viktigste var å vaske ofte med vann og mild såpe.

BTW, fikk endel flekker på setene jeg ikke klarte å få bort, bestemte meg for å selge og aldri kjøpe hvite seter igjen så lenge ungene var små.

Du mener coatingen som bilen ble levert med?

Counterpointer

Så hun fra Like Tesla YouTube kanalen fikk keramisk forsegling på sine hvite seter det så veldig bra ut!
Husker ikke hvilken type det var, men den tålte både kaffe og ketsjup strålende.

Magnus Hansen

Sitat fra: Autowinder på lørdag 19. januar 2019, klokken 18:14
Og BTW, kan det være en fare for at Gyeon og Colourlock som er laget for skinn og lær kan skade polyuretan som «veganlæret» i mod 3 er laget av?

Må jo undersøkes, men tror disse som lager en beskyttende hinne på toppen av setet bør kunne brukes på polyuretan. I motsetning til tradisjonelle skinnprodukter som trenger inn i skinnet for å beskytte. Carpro Cquart oppgir spesifikt at den fungerer på kunstig skinn.

Autowinder

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 19. januar 2019, klokken 18:34
Må jo undersøkes, men tror disse som lager en beskyttende hinne på toppen av setet bør kunne brukes på polyuretan. I motsetning til tradisjonelle skinnprodukter som trenger inn i skinnet for å beskytte. Carpro Cquart oppgir spesifikt at den fungerer på kunstig skinn.

Jeg har i alle fall flere dårlige erfaringer med petroleums- og plantebaserte olje og fettprodukter sammen med syntetiske materialer. Enkelte går i oppløsning, krakelerer osv. uten at jeg har studert hva som lager problemer sammen med hva...
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

I og med at setene ikke er skinn, men et plastmateriale (Vegan), så ville jeg forsikret meg om at produktene som skal brukes ikke ødelegger materialet i setene. Det er en kjent sak at plastprodukter fort kan bli ødelagt av eksempelvis noen typer oljeprodukter.
Siden det ikke er skinn i setene ville jeg altså ikke hengt meg opp i "Leather" produkter, men funnet produkter som er egner seg for Vegan-stoffet. For alt jeg vet kan det godt hende at noen "Leather"-produkter gjør det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

noGas

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 19. januar 2019, klokken 18:27
Sitat fra: noGas på lørdag 19. januar 2019, klokken 18:25
Hei,

Jeg hadde en TMX90D med hvite seter. Før utlevering snakket jeg med en som jobbet på klargjøring. Han var Detailer på si og opplyste meg om at denne supercoatingen ikke var spesielt bra. Det viktigste var å vaske ofte med vann og mild såpe.

BTW, fikk endel flekker på setene jeg ikke klarte å få bort, bestemte meg for å selge og aldri kjøpe hvite seter igjen så lenge ungene var små.

Du mener coatingen som bilen ble levert med?

Ja, han mente oem coatingen.

Obs, ikke bruk Skinn produkter med olje og milk, det vil skape sjatteringer og se mindre pent ut en lenger periode.

Toalmar

Jeg å er medlem i Jåleklubben enda. Har bestilt svart/hvitt interiør og må si jeg har vært i tenkeboksen helt siden jeg sendte bestillingen.
Når det gjelder å ta ta forhåndsregler med tanke på behandling for å beskytte setene mot flekker vil jeg ikke gjøre noe før jeg har snakket med Tesla om hva slags middel jeg kan bruke, eventuelt noen i Detailer miljøet.
Er ikke interresert i få seter som etter en tid endrer seg i sjatteringer etc.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Magnus Hansen

#12
Som flere er inne på så må man velge riktig produkt her. Jeg har tidligere pleid å bruke Autoglym leather balm på vanlige skinnseter. Dette, og lignende produkter, må man ikke bruke på vegan. Fra beskrivelsen:

SitatAutoglym Leather Care Balm myker, bevarer og impregnerer skinninteriør. Dette er en balsam av såper, naturlige oljer og impregnering som gir skinnet næring, fuktighet og beskyttelse mot flekker.

Dette er altså et produkt som trenger ned i skinnet og beskytter. Det funker åpenbart ikke på plast og kan gi uønskede virkninger. Det man vil ha er noe som legger seg utenpå som en beskyttende hinne. Jeg har problemer med å finne produkter som utelukkende er beregnet på vegan/kunstig skinn. Så hvis noen vet om noen så er det interessant.

CarPro Quartz leather coating vil funke.

SitatI motsetning til en balsam som trenger inn i overflaten, danner CarPro Cquartz Leather Coating en fleksibelt hinne, som ligger som en beskyttelse på toppen av skinn-overflaten.

SitatMaterials:

Traditional Finished Leather
Vinyl
Synthetic leather
Interior plastic and Wood

Her en kar som legger på produktet på Teslaseter: https://www.youtube.com/watch?v=Eb-qyMch72A

GYEON Q² Leather Shield tror jeg også går bra:

SitatAdvanced quartz coating specially formulated for automotive leather. Q² LeatherShield is suitable for every type of leather produced to date and does not change the finish of your upholstery.

Har dog ikke sett det like klart skrevet noe sted at den også kan brukes på syntetiske materialer.

geear

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 19. januar 2019, klokken 18:27
Så hun fra Like Tesla YouTube kanalen fikk keramisk forsegling på sine hvite seter det så veldig bra ut!
Husker ikke hvilken type det var, men den tålte både kaffe og ketsjup strålende.
KERAMISK forsegling på seter?  :o

Counterpointer

Sitat fra: gr på lørdag 19. januar 2019, klokken 22:32
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 19. januar 2019, klokken 18:27
Så hun fra Like Tesla YouTube kanalen fikk keramisk forsegling på sine hvite seter det så veldig bra ut!
Husker ikke hvilken type det var, men den tålte både kaffe og ketsjup strålende.
KERAMISK forsegling på seter?  :o
De sa så....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA