Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 2020: 378km (ndec)

Startet av RazAquato, lørdag 19. januar 2019, klokken 17:12

« forrige - neste »

Crown

Ioniqen vil jo ha et lass med utstyr som standard i forhold til en strippet M3, i tillegg til langt bedre kvalitet. Når man kommer opp på det nivået i rekkevidde så teller det ikke like mye, for det er nok for de fleste i begge.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

advale

#31
Tipper selv de legger seg rundt 330 000 for Ioniq'en.

Tja, folk betaler gjerne extra for en Tesla, enten man liker det eller ikke, og det er vel ikke uten grunn. Dog, i bunn og grunn hvor mye de setter ned Ioniq'en  så vil Tesla Model 3 SR selge i bøtter og spann over Ioniq.

Hva ekstrautstyr tenker du på? Må ikke glemme at Model 3 er markedets desidert sikreste biler, +++ Tror det triumfer ganske klart noe få ekstrautstyr. Så blir rart at de skal prise den likt Model 3 SR Plus. De må under hvis de er seriøse om å selge.

Crown

Vi får se når bilene faktisk kommer og kan bestilles/konfigureres. Ioniq gjør seg ikke bort sikkerhetsmessig den heller, best i klassen da den ble testet av EuroNCAP (der er vel ikke M3 testet enda).

Tenker på ting som adaptiv cruise, blindsonevarsling, elseter med ventilasjon og minne etc. De billigste M3 vil vel f.eks. ha manuelle seter og må betale ekstra for SW for ACC etc, selvsagt med større muligheter bare man betaler mer der.

M3 vil selvsagt selge mye mer, Hyundai produserer jo ikke på langt nær nok biler. Men Ioniq vil nok ikke gjøre seg bort, og en del orker ikke den dårlige finishen, lang ventetid på service etc på Tesla.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

advale

#33
Model 3 har blitt testet i USA og den er ikke litt bedre enn nr 2 på listen, men mye bedre på sikkerheten etc. Også drar du støtt og stadig sammenligning mot den vanlig SR, og ikke Plus..?

Uansett, vi kan vel være enig om totalt sett er Tesla Model 3 bedre pakke enn Ioniq (om du ikke er enig er majoriteten av elbilkjøperne der ute det), og som man faktisk får mer enn 100km+ reelt lengre kjøring (hvor mye mer koster Leaf E-Plus med ca 100km lengre rekkevidde enn den vanlig?).

At de skal prise likt Model 3 SR Plus henger ikke på greip. Det er poenget mitt. Derfor bør de prise den lavere enn 330 000. Men siden det er nok en compliance car så er det nok fair at de tar 320-330 000.

Selvfølgelig er Ioniq en knasende god bil, men snart kommer M3 SR (Plus) og de bør ha det i bakhodet når de skal prise bilen. Utviklingen går fort og flere konkurrenter kommer til.

Crown

Vi får sammenligne nærmere når prislisten er klar for begge :) Er jo fortsatt ikke mulig å velge den på Teslas norske bestillinssider heller. Hva totalpakken er beror jo på totalopplevelsen for hva hver enkelt vektlegger, og det er ikke kun rekkevidde, akselerasjon og ladestasjontetthet. 
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

e.e.n

Må ikkje glemme at Tesla er langt forran mtp på det teknologiske, infotainment og app-styring.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


tuono

De som har en stor interesse for elbil har vel etterhvert handla og er også veldig framme i skoene med hensyn til å orientere seg i markedet. Vi ser nå...og vil se framover....en økende grad av at Hvermannsen ser at de vil gå over til elbil. De vil ha en rimelig og feilfri bil med enkelt bilhold og et pålitelig og godt utbygget forhandlernett.

Så om Hyundai klarer å levere, så er jeg rimelig forutinntatt med hensyn til hvem som krysser av flest bokser. På den andre siden er vi jo mange som krysser fingrene for at Tesla skal bli ferdig med tenåringstrasset sitt. Tiden for å unnskylde feil, rot og manglende kvalitetssikring med at det er barnesykdommer er forlengst over.

Balaklava

Sitat fra: advale på søndag 24. mars 2019, klokken 12:40
Tipper selv de legger seg rundt 330 000 for Ioniq'en.


Så kommer de europeiske importbilene med samme batteri og varmepumpe til rundt 280,- eks venteliste på slutten av 2020 ;-)

Det er mye for penga, men litt trist for de med 2019 Ioniq med teknikkpakke osv til 315,- hvis de skal selge for å oppgradere.

xyzzy

Sitat fra: e.e.n på mandag 25. mars 2019, klokken 01:31
Må ikkje glemme at Tesla er langt forran mtp på det teknologiske, infotainment og app-styring.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Tesla ligger endel bak på infotainment, da de mangler det aller viktigste i så måte: CarPlay /Android Auto. Et lite utvalg av custom-apper hjelper ikke der.

I tillegg så ligger de jo langt bak på byggekvalitet, serviceorganisasjon, førermiljøet er terningkast 0 og den har falsk skinn. Sedan trekker også ned.

Fordelen med Tesla er rekkevidde, 4-hjulstrekk, appstyring, at leverandøren faktisk leverer biler (riktignok på bekostning av byggekvalitet og service) og det uten tvil beste ladenettverket.

turfsurf

Sitat fra: xyzzy på onsdag 27. mars 2019, klokken 10:12
Tesla ligger endel bak på infotainment, da de mangler det aller viktigste i så måte: CarPlay /Android Auto. Et lite utvalg av custom-apper hjelper ikke der.
Uhh, jeg har BMW med trådløst CarPlay og Tesla. Noe er kjekt med CarPlay, men det er stort sett det samme som allerede er i Tesla: Google søk i maps og Spotify.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

xyzzy

Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. mars 2019, klokken 10:57
Sitat fra: xyzzy på onsdag 27. mars 2019, klokken 10:12
Tesla ligger endel bak på infotainment, da de mangler det aller viktigste i så måte: CarPlay /Android Auto. Et lite utvalg av custom-apper hjelper ikke der.
Uhh, jeg har BMW med trådløst CarPlay og Tesla. Noe er kjekt med CarPlay, men det er stort sett det samme som allerede er i Tesla: Google søk i maps og Spotify.

Trådløs CarPlay og trådløs lading er den ideelle kombinasjonen. Jeg bruker ikke Spotify, men Apple Music - og før det Tidal. Jeg har noen apper for lydbøker og podcasts, og ikke minst er stemmestyring kjekt - "send melding til kona Jeg er hjemme om 20 minutter", "finn veien til ...".

Voltemort

Noen som har vært i prat med forhandler og fått noe info om når man kan bestille den nye? Eller blir det et køsystem lignende det på Kona?

turfsurf

Sitat fra: xyzzy på onsdag 27. mars 2019, klokken 12:15
Trådløs CarPlay og trådløs lading er den ideelle kombinasjonen. Jeg bruker ikke Spotify, men Apple Music - og før det Tidal. Jeg har noen apper for lydbøker og podcasts, og ikke minst er stemmestyring kjekt - "send melding til kona Jeg er hjemme om 20 minutter", "finn veien til ...".
Det er trådløst begge deler i BMWen. Stemmestyringen er det jeg bruker mest, men jeg gjør egentlig det samme med Apple Watch i Teslaen, så det savner jeg ikke. Synes dog stemmestyring av musikk (bruker Apple Music og Spotify) blir for tungvindt, så da savner jeg Teslaen...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Dawiddem

Sitat fra: Voltemort på onsdag 27. mars 2019, klokken 13:39
Noen som har vært i prat med forhandler og fått noe info om når man kan bestille den nye? Eller blir det et køsystem lignende det på Kona?

Snakket med en forhandler i Bergen, de hadde ingen nye info angående den elektriske versjonen, kun hybrid. Jeg avtalte med forhandleren at han skal sende en mail med en gang han vet noe mer.

MrOtto

KIA/Hyundai vil ikke selge biler, så da blir det vanskelig for dette å bli noe alternativ til Tesla.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA