Skrevet av Emne: Batteriet i minus 30  (Lest 512 ganger)

Radiv

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 372
    • Vis profil
Batteriet i minus 30
« på: Lørdag 19. Januar 2019, klokken 10:47 »
Skjer det noe med rekkevidde eller andre ting man må være klar over med elbil når gradestokken er på minus 30 og enda lavere?


Finnes det en skala på batterikapasitet vs temperatur?
2015 e-up!, 60 000 km  -  2018 e-golf, 10 000 km  -  2019 Ionic i bestilling

erik e

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1188
    • Vis profil
Sv: Batteriet i minus 30
« Svar #1 på: Lørdag 19. Januar 2019, klokken 11:50 »
JA !   Søk info.på nett.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011
Rød met. Renault Clio stv. 2014 dci
Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.     
Svart Renault Fuego 1981 veteran
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Elmo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7400
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: Batteriet i minus 30
« Svar #2 på: ſøndag 20. Januar 2019, klokken 01:20 »
Batteriet påvirkes av lav temperatur - ja. Men det er mange andre faktorer som gjør at rekkevidden går ned.
Alt beveger seg tregere i kulda, luftmotstanden i kald luft er dramatisk høyere, men ikke minst - det koster mye effekt å varme opp kupeen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Saxo 2000 og P106 2001. Vi har kjørt tilsammen 152.000 km med PSA classic.
Har nå også en eUp 2015, gått 75.000 km hittil.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12960
    • Vis profil
Sv: Batteriet i minus 30
« Svar #3 på: ſøndag 20. Januar 2019, klokken 19:18 »
På tur til elbil bekjent i øst Tyskland ble det nesten så kaldt. De fleste eksosbilene startet ikke. Da var det godt å ha batteribil.

Batteriet kjøles gjerne ikke like raskt ned som drivstoffet i slanger og pumper og det er uendelig mye mindre friksjon i en el motor enn i en kjemisk motor.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

OhmPaPa

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 137
    • Vis profil
Sv: Batteriet i minus 30
« Svar #4 på: ſøndag 20. Januar 2019, klokken 21:16 »
Parker med godt med strøm på batteriet. Når det er kaldt og lite strøm igjen blir batteriet fortere tappet ned. Man risikerer altså å finne bilen med for lite strøm til å komme seg noe sted.

Akkurat hvor mye/lite kommer vel an på bil og temperatur etc.

SveinJ

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 347
    • Vis profil
Sv: Batteriet i minus 30
« Svar #5 på: ſøndag 03. Februar 2019, klokken 18:49 »
Parker med godt med strøm på batteriet. Når det er kaldt og lite strøm igjen blir batteriet fortere tappet ned. Man risikerer altså å finne bilen med for lite strøm til å komme seg noe sted.

Akkurat hvor mye/lite kommer vel an på bil og temperatur etc.

Hva er det som tapper et kaldt batteri? Klokka på dashbordet?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)