Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladesykluser - hva er siste anbefalinger her?

Startet av Chr1ster, torsdag 21. mars 2019, klokken 09:40

« forrige - neste »

Chr1ster

Jeg kjører en ny Kia e-Niro. Hva er siste offisielle anbefalinger på hvordan disse batteriene bør lades? Jeg småkjører mye, og kommer ofte hjem med 70-80 % kapasitet. Trenger sjelden mer enn 80 % på langturer heller. Bør jeg justere max lading til rundt 80% for å øke levetiden på batteriet, og evt overstyre kun ved behov? Bør jeg plugge inn bilen på 70 % og ladet opp (til 80% eller 100%), eller er det best å la være om jeg ikke må? Er smålading ok om jeg setter en max på f.eks. 80%? Dvs alltid lade opp til 80 %, selv om det er bare er noen på prosentpoeng.

Har noen en offisiell uttalelse fra Kia eller Bertel O Steen, evt råd fra andre pålitelige kilder?

hanche

Godt spørsmål. Mitt inntrykk er at dette er litt mindre viktig i vårt kalde klima, men på varme sommerdager er det nok lurt å unngå fullt batteri, særlig hvis bilen skal stå en stund.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Thomas Parsli

Hvis ikke Kia bruker en helt spesiell kjemi, gjelder de vanlige rådene:

* Ikke lad til 100% hvis du ikke må
* Sett gjerne ladingen til 80% hvis det passer (langtidstester på batterier viser ekstrem holdbarhet ved lading opp til 75%)
* Smålading/klattlading er helt ok
* Ikke kjør bilen helt tom (lad når bilen sier du må lade)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA