Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny e-Golf og Tesla UMC

Startet av mthoring, søndag 27. januar 2019, klokken 16:13

« forrige - neste »

mthoring

Testet e-Golf på Tesla UMC (ladekladd) tilkoblet 32A 1-fas blått industristikk på 25A kurs i dag.

I bilen kan man velge ladestyrke (-strøm).
På strømmåleren inne så ser det ut som bilen trekker ca det dobbelte av det den er stilt inn på. Når bilen stod på 10A så såg det ut til å gå ca 4,5kw, på 13A såg det ut til å gå på ca 6kw, og på Maks så gikk sikringen etter en stund.

Skyldes denne oppførselen at UMC kobler L1 til to av faselederne på Type2 (bil) siden? Og hvor mye trakk egentlig bilen når den stod på Maks, 2x16=32A, eller 2x32=64A?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

jkirkebo

Sitat fra: mthoring på søndag 27. januar 2019, klokken 16:13
Testet e-Golf på Tesla UMC (ladekladd) tilkoblet 32A 1-fas blått industristikk på 25A kurs i dag.

I bilen kan man velge ladestyrke (-strøm).
På strømmåleren inne så ser det ut som bilen trekker ca det dobbelte av det den er stilt inn på. Når bilen stod på 10A så såg det ut til å gå ca 4,5kw, på 13A såg det ut til å gå på ca 6kw, og på Maks så gikk sikringen etter en stund.

Skyldes denne oppførselen at UMC kobler L1 til to av faselederne på Type2 (bil) siden? Og hvor mye trakk egentlig bilen når den stod på Maks, 2x16=32A, eller 2x32=64A?

Ja, UMC med blått adapter er lasket og fordeler strømmen på alle tre faseledere. eGolf trekker fra to av fasene og regulerer etter belastningen på faseleder og ikke på N-leder. Dermed vil den trekke det dobbelte av det den egentlig skal ja. Den trakk nok da 32A.

Kobler du en ladestasjon på kursen isteden kan den stilles inn på 25A og eGolf vil lade på 25A. Ingen lasking, og ingen problemer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mthoring

Takker svar! Da tar jeg utgangspunkt i at man stiller inn halvparten av ønsket strømstyrke ved lading med UMC og blått adapter.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

mthoring

Sitat fra: jkirkebo på søndag 27. januar 2019, klokken 17:38
Kobler du en ladestasjon på kursen isteden kan den stilles inn på 25A og eGolf vil lade på 25A. Ingen lasking, og ingen problemer.

Tilleggspørsmål, relatert:
På lastbalansert TWC koblet i 2-fas, der er vel L1 og L2 lasket? e-golf vil vel fortsatt lade med riktig strømstyrke der?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

jkirkebo

Sitat fra: mthoring på søndag 27. januar 2019, klokken 20:25
Sitat fra: jkirkebo på søndag 27. januar 2019, klokken 17:38
Kobler du en ladestasjon på kursen isteden kan den stilles inn på 25A og eGolf vil lade på 25A. Ingen lasking, og ingen problemer.

Tilleggspørsmål, relatert:
På lastbalansert TWC koblet i 2-fas, der er vel L1 og L2 lasket? e-golf vil vel fortsatt lade med riktig strømstyrke der?

Det laskes ikke for 2-fase lading fra 230V 3-fase. På 25A 3-fase må en TWC stilles inn på 14A om eGolf ikke skal ta sikringen. Men det går ikke å stille den på 14A, mulig den kan stilles inn på 13A. Ellers må man ned på 10A, eller kun koble til 1-fase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA