Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeklubben vs andre i utlandet

Startet av vinterdekk, torsdag 09. november 2023, klokken 23:10

« forrige - neste »

vinterdekk

Jeg har forsøkt å sammenligne priser hos roamingtilbydere og så langt jeg vet er det bare Ladeklubben som opererer med norske priser i utlandet. Banken min har valutapåslag på 1,99 % som jeg må anta vi slipper i Ladeklubben. Må jeg legge på 1,99 % hos konkurrentene i tillegg til å regne om til norske kroner for å finne en kWh-pris som gir korrekt sammenligning?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Om du spør om du må legge til mva, så nei. Pris er oppgitt med mva for landet du ev. lader i. Ladeklubben er sånn sett bare "visakortet", men mva til operatør betales da til landet laderen befinner seg i.

Og mva for Ladeklubben sin db/fortjeneste, er også bakt inn i prisen du får oppgitt. Altså du betaler bare mva en gang, og den er inkludert i prisen du ser.

Så er det riktignok en diskusjon som allerede er dukket opp, som kommer av at endel av disse leverandørspesifikke avtalene faktureres med mva til Tyskland (for månedsabb-kosten), der ladeoperatøren befinner seg. Så er det vel norsk mva på det du faktisk lader for.

Her vil det nok være at myndighetene kan finne på å se på praksis at norske kunder ikke betaler norsk mva på alt. Men det er nok neppe noe du eller jeg vil få svi for, det blir i tilfelle en sak mellom norske og tyske myndigheter, og selskapene som avtalen går gjennom.

Grunnen til at du får opp prisene i laderens lokale valuta, er jo fordi valutakursen svinger, mens operatøren det lades hos, har pris i Euro, DKK, SEK etc. Så vil den prisen "veksles" til NOK når regningen går videre til deg.

Det kan du merke på at NOK-verdien kan være forskjellig på de individuelle ladingene du trekkes for, selv om du skulle ladet nøyaktig samme mengde energi til samme pris i det landets valuta.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

#2
Nei, valutapåslag er det banken legger på for å gjøre om fra utenlandsk valuta til norske kroner som til slutt blir beløpet som står på kredittkort fakturaen.  :)

Edit. Men kanskje svaret ligger i spørsmålet, haha. Det var bare noe jeg overhode ikke hadde tenkt på tidligere og som kanskje gjør at prisene til Ladeklubben framstår 1.99% dyrere i forhold til konkurrentene fordi de oppgir prisen du faktisk blir trukket for (i norsk valuta)?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Virker forresten som at man som tommelfinger-regel bør holde seg til Recharge når man besøker Sverige og Finland og skal bruke Ladeklubben. Hos Recharge har Ladeklubben ok priser, men hos andre operatører er det gjerne tidskomponent og høy kWh-pris. Recharge er ikke utbygget nord i Sverige, men er over hele Finland.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Orbit

#4
Jeg har brukt roaming fra Digital Charging Solutions (DCS, dvs de som håndterer BMW, Hyundai, Mercedes etc) og Elli (alt i VW-gruppen) og Freshmile (fransk lade-/roamingoperatør). Disse gjør det litt forskjellig:

DCS samler opp all lading per land, og trekker fra kort i norske kroner (en transaksjon per land), etter selv å ha regnet om fra utenlandsk valuta til NOK. De beregner seg ca samme valutapåslag som banken (~2% ut fra de transaksjonene jeg har). Fakturaen er en samlefaktura med månedstotalen på tvers av alle land, samt vedlegg for hvert enkelt land.

Elli samler også opp ladinger per land, og trekker et samlebeløp per land i lokal valuta. Her kommer det da valutapåslag i banken, alt etter hvilken avtale du har på kortet ditt. Samlefakturaen er på norsk, men som en kuriositet er spesifikasjonene per land i landets eget språk! (Jeg har bedt dem endre dette).

Freshmile gjør hver transaksjon der og da, og trekker beløpet fra ditt kort i euro, selv om du lader utenfor euro-land. De oppgir også sine priser i euro. Her kommer det da også valutapåslag fra banken.

Kuriositet 2: Av de jeg har brukt, er roaming med Elli (tysk) absolutt billigste måte å lade i Franrike, mens roaming med Freshmile (fransk) er billigste lading i Tyskland - begge langt under Tesla-priser.

Sitat fra: RJK på torsdag 09. november 2023, klokken 23:53Så er det riktignok en diskusjon som allerede er dukket opp, som kommer av at endel av disse leverandørspesifikke avtalene faktureres med mva til Tyskland (for månedsabb-kosten), der ladeoperatøren befinner seg. Så er det vel norsk mva på det du faktisk lader for.
Omvendt. Abonnement og lading i Norge kommer med norsk MVA, mens lading i utlandet ilegges lokal MVA (som nok er noe av grunnen til at de sender fakturabilag per land).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

vinterdekk

På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Sitat fra: Orbit på fredag 10. november 2023, klokken 09:11Jeg har brukt roaming fra Digital Charging Solutions (DCS, dvs de som håndterer BMW, Hyundai, Mercedes etc) og Elli (alt i VW-gruppen) og Freshmile (fransk lade-/roamingoperatør). Disse gjør det litt forskjellig:

DCS samler opp all lading per land, og trekker fra kort i norske kroner (en transaksjon per land), etter selv å ha regnet om fra utenlandsk valuta til NOK. De beregner seg ca samme valutapåslag som banken (~2% ut fra de transaksjonene jeg har). Fakturaen er en samlefaktura med månedstotalen på tvers av alle land, samt vedlegg for hvert enkelt land.

Elli samler også opp ladinger per land, og trekker et samlebeløp per land i lokal valuta. Her kommer det da valutapåslag i banken, alt etter hvilken avtale du har på kortet ditt. Samlefakturaen er på norsk, men som en kuriositet er spesifikasjonene per land i landets eget språk! (Jeg har bedt dem endre dette).

Freshmile gjør hver transaksjon der og da, og trekker beløpet fra ditt kort i euro, selv om du lader utenfor euro-land. De oppgit også sine priser i euro. Her kommer det da også valutapåslag fra banken.

Kuriositet 2: Av de jeg har brukt, er roaming med Elli (tysk) absolutt billigste måte å lade i Franrike, mens roaming med Freshmile (fransk) er billigste lading i Tyskland - begge langt under Tesla-priser.

Sitat fra: RJK på torsdag 09. november 2023, klokken 23:53Så er det riktignok en diskusjon som allerede er dukket opp, som kommer av at endel av disse leverandørspesifikke avtalene faktureres med mva til Tyskland (for månedsabb-kosten), der ladeoperatøren befinner seg. Så er det vel norsk mva på det du faktisk lader for.
Omvendt. Abonnement og lading i Norge kommer med norsk MVA, mens lading i utlandet ilegges lokal MVA (som nok er noe av grunnen til at de sender fakturabilag per land).

Ifølge mine fakturaer fra ChargeMyHyundai (CMH), så kommer månedskosten for Ionity-abonnementet med 19 % mva pga at det er "tysk" avtale, selv om den er inngått i Norge.

Norsk lading kommer selvsagt med norsk MVA. Her var jeg dog litt upresis, da jeg tok et ubeskrevet forbehold om at ladingen gjøres i Norge.

Selvsagt, av det andre jeg skrev i innlegget, så fremkommer det at jeg mener at lading gjort i utlandet, nødvendigvis gjøres opp med det landets mva-sats. Kjøpet er jo gjort i det landet.

Nå har jeg riktignok ikke månedskost for min utgave av CMH, så om den hadde kommet med norsk eller tysk MVA, vet jeg ikke.

Men altså, Ionity-abonnementet faktureres med tysk mva, noe jeg tipper norske myndigheter nok vil granske når de blir mer kjent med dette, om ikke dette er i henhold til avtaler og EU-regler fordi det er en separat avtale med Ionity.

Så det du skriver at er motsatt, er altså ikke så motsatt som du fremstiller det.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA