Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Android Auto - Svar fra JLR

Startet av xref, fredag 18. januar 2019, klokken 09:49

« forrige - neste »

xref

Hei.

Da har jeg endelig fått klarhet i hva som er status angående Android Auto på I-Pace i Norge.

Gjeldende praksis er at ettersom Android Auto ikke er offisielt tilgjengelig i Norge skjules/deaktiveres Android Auto i Touch Pro Duo. Enkelte VIN-nr fikk Android Auto men dette blir fjernet med oppdatering. Dette gjøres for å redusere misforståelser.

Jeg håper alle som gjerne skulle ha hatt Android Auto sender inn en høylytt klage til forhandler og insisterer på at det taes videre med importør.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

jkirkebo

Sitat fra: xref på fredag 18. januar 2019, klokken 09:49
Hei.

Da har jeg endelig fått klarhet i hva som er status angående Android Auto på I-Pace i Norge.

Gjeldende praksis er at ettersom Android Auto ikke er offisielt tilgjengelig i Norge skjules/deaktiveres Android Auto i Touch Pro Duo. Enkelte VIN-nr fikk Android Auto men dette blir fjernet med oppdatering. Dette gjøres for å redusere misforståelser.

Jeg håper alle som gjerne skulle ha hatt Android Auto sender inn en høylytt klage til forhandler og insisterer på at det taes videre med importør.

Dette bør vel heller tas med Google, slik at Android Auto blir tilgjengelig i Norge. Jaguar har sannsynligvis ikke noe valg pga. lisenser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

xref

De har absolutt et valg. Audi, VW, Honda og alle de andre bilprodusentene som har støtte for Android Auto har ikke fjernet funksjonen på bilene som er solgt i Norge. Det er trivielt å installere appen på en telefon selv om du ikke får hentet den ned rett fra Google Play så la nå brukere som gjør det få gleden av Android Auto i bilene sine.

JLR er de eneste, meg bekjent, som velger å fjerne Android Auto og de mener selv de gjør det for å redusere misforståelser.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

daktari

Enig, dette skal jeg klage på enda en gang.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

xref

Jeg har kontaktet forbrukerrådet som står villige til å mekle saken skulle det bli aktuelt. Jeg vet ihvertfall at hvis jeg var en av de som fikk utlevert bil med Android Auto for så å få dette fjernet uten forvarsel eller forklaring etter levering hadde jeg nektet å ta tilbake bilen fra verkstedet.

Det jeg lurer på er om noen har noe informasjonsmateriale om bilen, helst på Norsk, der Android Auto står nevnt? Brosjyrer, screenshot fra nettsidene, etc, hadde vært meget behjelpelig.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

chargedup

Jeg fikk Android Auto på min bil, men må si det skuffet stort slik det var satt opp. Feil oppløsning, må ha kabel osv, gjorde at jeg ikke brukte det mer enn 2 ganger. Mye bedre/enklere å bruke Jaguar sin navigasjon enn AA. Håper Jaguar konsentrerer seg mer om bug fix enn å la nordmenn få enda en kilde til frustrasjon med påfølgende spm. Håper AA blir trådløs og std på alle biler etterhvert slik at bilprodusentene kun trenger enkle ting i sitt infotainment og ikke navigasjon og "avanserte" funskjoner.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

xref

Android Auto har nylig blitt oppdatert med støtte for bredskjerm så nå får du Android Auto på hele skjermen.

Kabel er påkrevd men med tanke på hvor mye batteri CarPlay og Android Auto suger er nok det like greit spør du meg.

Du kan samtidig hvile trygt i viten om at jobben med å få Android Auto aktivert på Norske biler ikke krever noen utviklingsjobb hos JLR. Dette er en policy-sak.

Og sist, navigasjon er kun en ting Android Auto tilbyr. Med AA har jeg enkel tilgang til Spotify, Google Play Music hvor min offline-musikk samling er syncet opp, podcasts, Google Assistant og mye mye mer. Alt i et responsivt og intuitivt grensesnitt.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Chimp

Ja jeg er svært interessert i dette da jeg bestilte før sommeren og fikk en bil uten AA. Ser hvor bra carplay fungerer for fruen, sånn vil jeg også ha det. Hun leser og sender meldinger mens hun kjører bil fordi Siri gjør det for henne, sånn vil jeg også ha det:) Og så liker jeg bedre å skrive inn adresser på telefonen enn navigasjonssystemet, så jeg kunne gjerne brukt google maps istedet.

For min del er dette en grunn til at jeg vurderer polestar 2 som arvtaker til katta. ikke helt samme statusobjekt og størrelse, men høy antatt ladefart og at hele bilen kan kjøres via voice commands digger jeg. har ikke interesse av å knote rundt i et menysystem mens jeg kjører, jeg klarer bare en ting av gangen.

Skal ikke la diskusjonen skli ut med dette, har dessverre ikke dokumentasjonen du søker i form av brosjyrer e.l.

xref

Jeg mener det er helt åpenbart at vi skal få Android Auto. Ihvertfall vi som bestilte før Jaguar fjernet reklamen for dette. Vedkommende fra Jaguar jeg snakket med var helt enig. Hun prøvde seg først med å skylde på Google men da jeg påpekte at alle andre bilprodusenter som har støtte for Android Auto tilbyr dette også i Norge ble hun litt svar skyldig og skulle love å ta saken videre og grave mer.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

chargedup

Hovedpoenget med innlegget mitt var egentlig bare å si at Android Auto var en gedigen skuffelse for min del.
Tenkte mest på alt maset fra alle kundene om hvordan man skal få tak i AA, trådløs eller kabel, oppløsning (selv om dette nå skal være rettet). Tipper kundeserivce hos Jaguar Norge har fått mye mer å gjøre etter å ha solgt ekstreme mengder biler (til Jaguar å være), noen med en del små softwarefeil, at de heller vil prøve å hjelpe kunder med bugs enn å forklare hvordan man laster ned AA.

Jeg ser at andre synes AA er flott å ha, men for meg ble det litt for "beta test" i slutten av 2018. Mye mer knot å bytte spillelister/sanger/podcast osv enn det var med tlf over blåtann. Jeg kjøpte Google home i desember 2016 og ser på meg selv som en som liker å teste ny teknologi, men synes AA ble "beta" i Jaguar. Jeg brukte også innstillinger og "elbilmenyen" i bilens infotainment flittig til å se forbruk, rekkevidde for å "regne" hvor neste stopp skulle være eller hvor sakte man måtte kjøre for å komme fram til hyperladestasjon her og der. Det å switche mellom to litt knotete OS (Jaguar litt lite intuitivt og AA med gameboyskjerm) passet dessverre ikke meg.
Synes å huske at "hey google" ikke fungerte i Jaguar i 2018, uten at jeg skal si det sikkert.

Godt mulig at Jaguar Norge åpner for AA igjen etter press fra dere (eller at dere klarer presse Google til å lansere AA i Norge?), men tipper enkleste løsningen pr nå er å ta en brukt Iphone (konas forrige Chimp ;D), evt kjøpe en brukt Iphone, og kjøre carplay på den. Det virker som om flere bilprodusenter satser mer på Iphonebrukere enn Androidbrukere, ref feks BMW, og derfor fungerer mer sømløst mot Iphone.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

daktari

Jeg tenker også hovedfordelen med AA er talegjenkjenningen.

Xref, har du sjekket Internet archives? Mener jeg fikk dyttet inn websiden til Jaguar der.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

xref

Sitat fra: daktari på fredag 26. april 2019, klokken 15:43
Jeg tenker også hovedfordelen med AA er talegjenkjenningen.

Xref, har du sjekket Internet archives? Mener jeg fikk dyttet inn websiden til Jaguar der.

Har sjekket. Virker ikke som om tech-info siden om I-Pace lå der dessverre.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

xref

Den nye historien fra Insignia er at Google ikke tillater JLR å tilby Android Auto på I-Pace i Norge. Da jeg poengterte at alle andre produsenter tilsynelatende ikke har samme problem ble han svar skyldig men hevdet det ikke var noe de kunne gjøre med saken.

Har satt JLR Norge på saken og vet de jobber med det så jeg får vel et svar snart.

En av mine kontakter sentralt i JLR hevder dog at det ikke blir aktuelt å tilby Android Auto i Norske biler før Google åpner opp for offisiell støtte for Norge.

S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

xyzzy

Hvorfor tilbyr ikke Google Android Auto i Norge ennå?

JLR burde ikke fjerne den, men rotårsaken til problemet er jo uansett Google... CarPlay har vært tilgjengelig i Norge i flere år, og nå er tilogmed Google Home tilgjengelig - så hvorfor ikke Android Auto?


daktari

Hva hvis man er amerikaner som bor i Norge og har bilen innstilt på engelsk språk? Hva skal ligge til grunn for at man ikke får AA?

Problemet er ikke Google, det er JLR som tar feil her!

Bilen er solgt med AA og må kunne ha det aktivt uavhengig av bruker og eiers nasjonalitet, kjønn eller hudfarge!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA