Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med varmeapparat og med Nissan - noen råd?

Startet av Nilsern, torsdag 17. januar 2019, klokken 22:02

« forrige - neste »

Nilsern

Jeg har en Nissan Leaf 2013 modell med varmepumpe som har vert en knallgod bil, men har siste året hatt en garantisak gående mot Nissan og forhandler. Saken er behandlet i forbrukerrådet uten å komme til noen løsning og jeg har nå bedt om at den videresendes til forbrukerklagenemnda. Legger ut saken her for å om mulig få noen råd. Har kommentert saken i andre tråder tidligere, men legger det nå ut som egen tråd.

Problemet med varmeapparatet er at det ikke gir varme når AUTO knappen brukes. Istedenfor må både AC og HEAT brukes sammen. I det jeg trykker på AUTO så slår AC seg av (som det skal) og varmeapparatet slutter helt å gi varme. Har sjekket med Leaf Spy og det er veldig tydelig at det ikke lenger drar strøm.

Saken er så kortfattet som mulig forklart under, beklager at det blir litt langt.
Varmeapapratet begynte å fuske i fjor vinter mens bilen hadde nybilgaranti og bilen var inne til sjekk hos Bilsenteret Haugesund, som nå har Nissan her i regionen. Etter 9 dager fikk jeg bilen tilbake med beskjed om at varmeapparatet virket, men hadde funksjonalitet som beskrevet over. Avgjørelsen var tatt i samråd med Nissan Norge og ble begrunnet med at noen bilen var sånn. (min var ikke "sånn" før dette oppstod i fjor vinter). Jeg var i kontakt med Haugaland Bilsenter, som hadde Nissan her fram til ca 2016 (som jeg kjøpte bilen av. Har bare godt å si om dem). De kommenterte at de aldri hadde sett en Leaf med varmeapparat som virker som virker på den måten min gjør nå, men de kan ikke benekte at det finnes. Nissan ville ikke snakke direkte med meg som privatperson, men henviste til Bilsenteret Haugesund. Jeg kontaktet så advokat gjennom NAF. Han så på saken og mente jeg hadde en god sak, men kom ingen vei mot Bilsenteret Haugesund / Nisssan. Advokaaten anbefalte å prøve forbrukerrådet noe jeg gjorde (med flere måneders ventetid). Nissan ble tatt med som part og måtte dermed svare på henvendelser. De har egentlig svart mest i stilen "goddag mann - økseskaft". Nissan gikk imidlertid med på at jeg kunne be et annet Nissan verksted se på bilen og ta en funksjonstest av varmeapapratet. Jeg kontaktet da Ålgårds Auto i Haugesund. De ville imidlertid ikke se på saken og konkluderte (via mail) med at: "vi kan ikke se det som hensiktsmessig at vi ser på funksjonen til varmeapparatet på din bil. Dette er allerede sjekket ut av forhandler i Haugesund i samråd med Nissan".

Så der står saken. Noen råd?
Jeg vil også spørre her om noen har en Leaf der AUTO funksjonen i varmeapparatet ikke kan brukes?

Jeg har en Tesla Model 3 i bestilling og skal snart selge Leafen. JEg kan ikke forstå annet at dette må gjøre Leafen vanskaligere å selge (dvs lavere pris).?

Citroel

Kortversjonen er vel at du har en bil der "AUTO" på varmeanlegget ikke virker.

Besynderlig at Nissan mener det skal være slik.

I forhold til evt redusert pris ved salg har det betydning om AUTO er en nyttig funksjon. Jeg bruker det aldri uten når jeg trykker feil :)
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Nilsern

Jepp. Enig i det.
Det står beskrevet i manual at det skal virke på AUTO og gjorde det inntil februar i fjor. 

Mulig at jeg er kravstor, men jeg mener at det er et klart avvik. Jeg har forsøkt å få dokumentasjon fra Nissan (via forbrukerrådet) på at noen bilen har varmeapparat som ikke virker på AUTO, men de har vridd seg unna og ikke svart direkte på spørsmålet.

Nilsern

#3
Deler bare litt erfaringer ved klage gjennom forbrukerådet:
Ved klager gjennom forbrukerrådet må man ha god tid.
Jeg erfarte minst 3 måneder venting fra saken ble sendt inn til den behandling startet i forbrukerrådet. Videre minst 4 måneder til skriftlig mekling i forbrukerrådet, mye pga lange tidsfrister. Og så videre 4 måneder ventetid på videre behandling i forbrukertvistutvalget fra dato for registrering. For mitt vedkommende har det totalt gått nesten ett år og da er saken ennå ikke sendt til forbrukertvistutvalget.
Forbrukerrådet er i utgangspunktet et organ for skriftlig megling, mens forbrukertvistutvalget kan komme til en gjeldende dom, som kan ankes videre til tingretten. Forbrukerrådet og forbrukertvistutvalget er i utgangspunktet gratis.

Min erfaring: man bør ha veldig god tid for å sende en sak til forbrukerrådet. Kanskje bedre å vurdere advokat og rettsvesenet med en gang... Nissan er så unnvikende som de bare kan. Forhandler sier de ikke kan gjøre noe når Nissan har avslått saken, Nissan sier at det er feilsøkt og funnet OK av forhandler og den eneste andre Nissan forhandleren i området vil ikke se saken for å gjøre en uavhengig vurdering.

Jeg har ikke tid til å vente og saken er for liten til å bruke tid og penger på advokat. Bilen må selges i mars, så må da bare selge med info om at bilen er i tipp topp stand, men at varmeapparatet ikke virker uten av AC går og Nissan hevder at dette er helt normalt...

Trekkoppbil

Det jeg synes er knotete, er av og til å få på varmen når bilen lader. For noen år siden trudde jeg at jeg fant en kombinasjon av innstillinger som skulle virke, men jeg husker ikke hva det var. Nå trykker jeg på ulike knapper og holder gjerne på i flere minutter før jeg får varme.

Om auto virker eller ikke, ville jeg nok ikke legge stort merke til. Går den på styring av viftehastighet? Kan man ikke like gjerne styre den manuellt?
Har du noen av feilkodene eller symptomene som er nevnt i NTB14-001?
https://testing-public.carmd.com/Tsb/Download/101509/1ui20
Kravet er at ved utetemperatur på 15,5C, skal temperaturen i midtventilasjonen komme opp i 54,4C etter 2 min.

Jeg lurer på om PTC-varmeren var litt upålitelig i 2013.
Hvis det er elektronikken det er feil på, så kan det tenkes at det kan være ulike feil fra enhet til enhet som feiler. Men den manglende auto-funksjonen kan vel skyldes feil helt andre steder enn i PTC.

Electrix

Men "auto" gjør jo også at viftehastighet reguleres automatisk etter hvor stort behovet for varme/kjøling er, virker dette fremdeles? Hvis ikke er det vel en defekt?

"auto" skal også regulere spjeld og luftretning, men min erfaring er at den bare velger mellom ned på gulvet for varme og rett inn i bilen for kjøling, er det fuktig og duggproblemer på vinduet må jeg selv trykke på knappen for å få lufta opp på vinduet.

Det virker jo som om det er en feil med funksjonsmåten, men at det virker med både varme og AC og at Nissan da mener det er "godt nok" på en 5 år gammel bil. Litt sånn som at en eksosbil kan begynne å bruke litt mer olje og at du må fyllle på en liter eller to mellom hvert oljeskift uten at de aksepterer det som en feil.

Det viktigste her er kanskje at "feilen" din har vært innom systemet og er registrert mens bilen var innenfor garanti. Hvis det senere viser seg at feilen eksalerer og fører til en større reparasjon så kan du få det dekket om det har sammenheng med feilen du har oppdaget. Min bror har en skoda dieselbil som begynte å bruke en del olje, men fikk beskjed fra forhandler at de ikke hadde tid til å se på den ennå og han skulle bare etterfylle olje ved behov. Men det ble verre og når de fikk tid til å se på den var den utenfor garanti. Etter at de var ferdige med å bytte en god del deler inni motoren var regningen kommet opp på den nette sum av 85 000,- så han var veldig glad for at den ble dekket av garantien siden det var en skade som hadde utviklet seg fra feilen han hadde meldt inn tidligere.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Nilsern

electrix,
stor sett enig i din argumentasjon. Men min mening er at det nok også sier noe om Nissan og hvilken standard de legger seg på. Jeg er rimelig overbevist om at de merkene som har høy standard i kundebehandling hadde fikset dette. Nissan ligger i bunnsjiktet når det gjelder kundetilfredshet.

Varmeapparatet virker, styring av viftehastighet er OK, men AUTO knappen er bare til pynt. Det går ikke an å bruke HEAT alene uten å samtidig aktivere AC.

teralv

Litt på siden, men synes NAF advokaten tar lett på ting og.
Har selv brukt dem i Bergen, og får svada svar om å prøve forbrukerrådet osv.

Min kompis kontaktet også NAF Bergen sin advokat, og samme svar - forsøk forbrukerrådet.
Det er totalt meningsløst å være NAF medlem for å ha advokat i ryggen. Det er falsk trygghet, og jeg tror det skal mye til for virkelig å få hjelp fra den parten.

Ang AUTO så bruker jeg heller ALDRI den. Aldri.

------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

Bobbulf

Sitat fra: teralv på lørdag 16. mars 2019, klokken 10:48
Ang AUTO så bruker jeg heller ALDRI den. Aldri.
Samme her.
Bruker alltid heat og ac på, synes det fungerer veldig bra. Ingen problemer med dugging eller noe. Veksler mellom luftretning ned/opp eller ned/inn mot kupe, alt etter hvilket vær det er. Viftehastighet 3.
Har hatt det sånn i 5 år nå og det har vært like bra hele tiden :)
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Nilsern

Jeg er enig i at det går fint an å klare seg uten AUTO. Hvilken annen bil har ett varmeapparat med en stor knapp som heter AUTO, som ikke kan brukes om vinteren? (det virket første 4 åra jeg hadde bilen). Det er ett  avvik som jeg mener å burde ha har krav på å få utbedret på garantien. Instruksjonsboken anbefaler faktisk å bruke AUTO.

Bilen skal snart selges, da jeg venter på TM3 (som jeg vet var "aktivert" i Belgia 22 februar...). Har dere noen formening om hvordan dette vil påvirke bruktbilprisen p åLeafen? Bilen er en norsk 2013 modell Accenta, en eier, har gått 128.000, SOH på omtrent 90% (alle barer intakt). Bilen er i normalt god stand og EU godkjent til januar 2021. Tenker å legge den ut på Finn til 85.000. Virker det fornuftig?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA