Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fritak for moms og avgifter på elbil ut 2021 lover den nye regjeringen

Startet av Rearden86, torsdag 17. januar 2019, klokken 21:58

« forrige - neste »

xyzzy

Sitat fra: jlan på mandag 03. februar 2020, klokken 11:05
Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. februar 2020, klokken 10:04
Det er jo et problem når folk ikke har råd til alternativet.
Trenger du en minibuss så finnes det ikke noe alternativ f.eks.
Momsfritak er tross alt et ganske drastisk tiltak, så en grense må det kanskje være. Det er mye bra greier det er moms på. Ta for eksempel elsykler og regntøy.

For de som trenger mange seter, så er det jo som følge av den nåværende politikken en god del brukte 6- og 7-setere til salgs rundt 600000. Og så kommer jo ID Buzz, Model Y mm. etterhvert.

Jeg har en Jaguar, men det var fordi jeg strakk meg en god del for å være miljøvennlig - selv med momsfradrag etc.  En tradisjonell XC40 eller XC60 ville nok vært mer fornuftig, økonomisk sett.

Jeg tror ikke dynamikken er slik at "jeg vil kjøpe en bil til nesten 1.2 millioner, og sparer flere hundre tusen på dette fradraget" - det er nok heller slik at flere vurderer elbil eller strekker seg litt ekstra for å kjøpe elbil gitt incentivene.

Counterpointer

Sitat fra: jlan på mandag 03. februar 2020, klokken 11:05
Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. februar 2020, klokken 10:04
Det er jo et problem når folk ikke har råd til alternativet.
Trenger du en minibuss så finnes det ikke noe alternativ f.eks.
Momsfritak er tross alt et ganske drastisk tiltak, så en grense må det kanskje være. Det er mye bra greier det er moms på. Ta for eksempel elsykler og regntøy.

For de som trenger mange seter, så er det jo som følge av den nåværende politikken en god del brukte 6- og 7-setere til salgs rundt 600000. Og så kommer jo ID Buzz, Model Y mm. etterhvert.
Bruktbiler er ikke relevant i forhold til avgifter.

Regntøy er en merkelig ting å dra inn da det er totalt noe annet, vi har redusert avgift på grønnsaker og øket avgift på sukker, uten at det spiller noen rolle.

Elsykler derimot burde definitivt ha fått fritak når det erstatter bil/buss/tog!

Counterpointer

Sitat fra: jlan på mandag 03. februar 2020, klokken 11:05
Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. februar 2020, klokken 10:04
Det er jo et problem når folk ikke har råd til alternativet.
Trenger du en minibuss så finnes det ikke noe alternativ f.eks.
Og så kommer jo ID Buzz
Overså akkurat denne i forrige post. ID Buzz kommer til å bli kjempedyr, husker ikke nøyaktig hvilken pris de spådde fra VW men det skyhøyt over 600.

batterimannen

Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. februar 2020, klokken 13:22
Sitat fra: jlan på mandag 03. februar 2020, klokken 11:05
Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. februar 2020, klokken 10:04
Det er jo et problem når folk ikke har råd til alternativet.
Trenger du en minibuss så finnes det ikke noe alternativ f.eks.
Og så kommer jo ID Buzz
Overså akkurat denne i forrige post. ID Buzz kommer til å bli kjempedyr, husker ikke nøyaktig hvilken pris de spådde fra VW men det skyhøyt over 600.

ID Buzz skal komme i 2022, med mindre den blir forsinket.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

jlan

Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. februar 2020, klokken 13:09
Regntøy er en merkelig ting å dra inn da det er totalt noe annet, vi har redusert avgift på grønnsaker og øket avgift på sukker, uten at det spiller noen rolle.
Elsykler derimot burde definitivt ha fått fritak når det erstatter bil/buss/tog!
Vel slik været har vært hos oss i det siste har det vært ganske nødvendig med regntøy hvis en skal bruke elsykkel til jobb. Men det der med momsfritak er ikke så enkelt. Hvis elsykler blir momsfrie, så vil selvsagt de som sykler til jobb med dyre sykler uten motor føle seg urettferdig behandlet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ferry

Det kommer ikke til å bli solgt en eneste sykkel uten elmotor hvis det blir momsfritak for elsykler. Skal nok få se noen kreative utgaver av elsykkel da.

jlan

Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. februar 2020, klokken 13:09
Bruktbiler er ikke relevant i forhold til avgifter.
Bruktbiler var nevnt som svar på at noen trenger biler med mer enn 5 seter til under 600000. Da er det altså litt å velge i frem til nue modeller kommer.

Hvorfor tror du forresten at IDBuzz blir så dyr ?  En 8-seter Caravelle koster ca. 370000 uten avgifter, mens en ny Golf uten avgifter koster ca 270000.  Hvis en dobler denne forskjellen og legger til prisen på en ID3, 330000, så er en fortsatt godt under 600000.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Counterpointer

Sitat fra: jlan på mandag 03. februar 2020, klokken 18:54
Hvorfor tror du forresten at IDBuzz blir så dyr ?  En 8-seter Caravelle koster ca. 370000 uten avgifter, mens en ny Golf uten avgifter koster ca 270000.  Hvis en dobler denne forskjellen og legger til prisen på en ID3, 330000, så er en fortsatt godt under 600000.
Det var en representant for VW som ga en indikasjon på at den trenger et veldig stort batteri og vil ikke bli rimelig, mener å huske at det var 8-9 hundre k det var snakk om. Noe som er alt for mye i forhold til Caravelle. Og den kommer også så sent at den blir med avgifter.

Beklager at jeg ikke har referanse/link, men har et veldig klart bilde av at jeg ble overrasket over at de kom til å legge den så høyt.

navyelsen

Sitat fra: jlan på mandag 03. februar 2020, klokken 18:54
Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. februar 2020, klokken 13:09
Bruktbiler er ikke relevant i forhold til avgifter.
Hvorfor tror du forresten at IDBuzz blir så dyr ?  En 8-seter Caravelle koster ca. 370000 uten avgifter, mens en ny Golf uten avgifter koster ca 270000.  Hvis en dobler denne forskjellen og legger til prisen på en ID3, 330000, så er en fortsatt godt under 600000.

VW har selv antydet en pris på over 100.000 USD, omregnet til ca 900.000 kr. Dette var fra presentasjon under CES-messa nå i januar.
I samme slengen nevnte de også at målgruppen/kundegruppen de sikter seg inn på er kommersielle aktører, og bilen vil være utstyrt med autonom kjøring. Så da blir dte vel en skyttelbuss som går i 30 km/t, noe slik som denne? https://www.tu.no/artikler/na-kjorer-norges-forste-selvkjorende-buss-i-trafikk/439794

Altså blir ikke dette en bil som er myntet på privatbilisme...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Counterpointer

Sitat fra: navyelsen på tirsdag 04. februar 2020, klokken 08:17
Sitat fra: jlan på mandag 03. februar 2020, klokken 18:54
Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. februar 2020, klokken 13:09
Bruktbiler er ikke relevant i forhold til avgifter.
Hvorfor tror du forresten at IDBuzz blir så dyr ?

VW har selv antydet en pris på over 100.000 USD, omregnet til ca 900.000 kr. Dette var fra presentasjon under CES-messa nå i januar.
Takk
Det var der info kom fra.

ToWalkOrDrive

Prisen på elbil-batterier faller kontinuerlig etterhvert som teknologien drives fremover. Er forskjellige verdier på hvor mye det koster akkurat nå, men her er noen som sier at dagens pris er 156usd/kWh, og den er forventet til å bli 100usd/kWh i 2023....altså 120.000 nok for 130kWh batteri.
Men virker som at VW / Møller ikke priser bilene ut fra kost+ prinsippet, men heller hvor mye de kan ta, ref e-tron som ble så mye dyrere i Norge enn Tyskland, så ID Buzz kan bli veldig dyr hvis de vil det.
https://about.bnef.com/blog/battery-pack-prices-fall-as-market-ramps-up-with-market-average-at-156-kwh-in-2019/
Tesla Model Y                         2021-

Rævedilter

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 07. februar 2020, klokken 00:17
Men virker som at VW / Møller ikke priser bilene ut fra kost+ prinsippet, men heller hvor mye de kan ta, ref e-tron som ble så mye dyrere i Norge enn Tyskland, så ID Buzz kan bli veldig dyr hvis de vil det
Naturligvis; eit kvart selskap med profitt som mål priser varene så høgt dei kan i dei ulike marked og segment, kostprinsippet er det kun veldedige & offentlige som bruker.

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 07. februar 2020, klokken 00:17
Men virker som at VW / Møller ikke priser bilene ut fra kost+ prinsippet, men heller hvor mye de kan ta, .......

En del klær har være merket med pris fra produsent og da har man sett prisen i euro, svenske, danske og norske kroner, blant annet, og det har vist med all tydelighet at du har helt rett i akkurat det. Tror mange også har opplevd dette på en reise rundt i verden så egentlig mest av alt overrasket over at dette kan være overraskende?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA