Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fritak for moms og avgifter på elbil ut 2021 lover den nye regjeringen

Startet av Rearden86, torsdag 17. januar 2019, klokken 21:58

« forrige - neste »

arthur

Slike undersøkelser og/eller meningsmålinger finnes det mange av i Nettavisen, og felles for de alle sammen er at de er fjernt fra å være representative. Hvorfor ikke? Vei, for det første er ikke leserne representative samt at man ikke blir kontaktet og forespurt, men må selv foreta seg noe. Sikkert brukbart som sosialpornografi, men som meningsmålinger er de totalt verdiløse.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

#46
Nok et innspill i dagens Dagbladet, denne gang fra partiet Rødt. Latterlig overskrift om Tesla (gir vel flere klikk)...men det gjelder jo alle dyrere elbiler..

Kopi fra nyheten:

Støtte i Ap og Frp

Moxnes leverte før helgen inn et forslag om å be regjeringen utrede modeller for å ilegge de dyreste elbilene avgifter. Forslaget treffer godt innenfor det som er Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiets primærpolitikk.

I tillegg har Senterpartiet i sitt program at de gradvis ønsker å innføre veibruksavgifter for elbiler, men beholde kjøpsfordelen. Det vil si at elbilistene må betale mer, men at det fortsatt skal være billigere å kjøpe elbil.

https://www.dagbladet.no/nyheter/krever-tesla-prissjokk/72087392

Rævedilter

Sjølv om SP ikkje har dette programfesta i dag, er det foreslått internt tidligere, og har nok mange tilhengarar i SP. Nå er jo alle tidlgere avtaler fritt vilt på stortinget, så me får mange runder om dette før budsjett 2021 er spikra.

Counterpointer

Har et pessimistisk syn på hvordan videre utvikling i elbilmarkedet blir nå fremover.
Omtrent alle signaler er negative i forhold til elbil. Har du billig elbil blir du flådd på hurtiglading, har du dyr elbil blir du flådd på avgifter. Da er vi tilbake der vi var før 2012 ca og alt av biler blir dyre både å kjøpe og i drift.

Burger

Knut Aulie: Har omvendt tro på det jeg. Bilene kjører lengre og blir billigere. Har man lang rekkevidde slipper man å tenke så mye hurtiglading. Har man ikke mulighet til å lade hjemme så får man prøve å pushe for flere ladestolper i byene/på jobb.

I august 2015 så kjøpte jeg en 2015 Leaf Nordic med 142km wltp til 224k/242k (før noe påslag/påslag for grå farve, vinterdekk og levering). Tror eGolf jeg så på hadde startpris på 280k, men kan hende jeg husker feil.

Nå kan jeg få en ID3 til sommeren for 330k som skal kunne gå 420km. 50% prisøkning og 3x (2.95x rundet opp) lengre rekkevidde. Seat Mii er i en annen klasse, 179k/200k? med wltp 260km. Ikke sammenlignbar med Leaf, mer Trilling og de var dyre til å begynne med. Husker ikke prisen på de i 2015.

Får produsentene panikk og vil dumpe elbilprisene på slutten av året for å unngå bøter i 20201, så kan det bli riktig morro å handle nybil.

Så Tony Seba sin vante presentasjon i 2020 utgave, og han har vært spot on på prisutvikling så jeg tror han har rett videre. Nå får man kjøpt en EV i Kina med 200/320 miles/km rekkevidde til under 30k usd usubsidert. I 2025 så vil prisen ha droppet for det samme til 12k usd usubsidert.

Derfor mener jeg at det er på tide å avvikle elbilfordelene og heller øke ulempene med diesel og bensinbiler.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

elektrolux

Sitat fra: knut.aulie på søndag 02. februar 2020, klokken 23:49
Har et pessimistisk syn på hvordan videre utvikling i elbilmarkedet blir nå fremover.
Omtrent alle signaler er negative i forhold til elbil. Har du billig elbil blir du flådd på hurtiglading, har du dyr elbil blir du flådd på avgifter. Da er vi tilbake der vi var før 2012 ca og alt av biler blir dyre både å kjøpe og i drift.

Gode poeng.

Trikset er (som alltid ) å ha mer enn et kjøretøy. En gammel Tesla med gratis supercharging, og en L7e ( Twizy, Twike, Buddy,  Solo EV, Karo, Tazzari etc ) vil minimere transportkostnadene både på de korte og lange turene ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

edyrli

Bjørn Moxnes for ta seg en bolle. Dette forslaget er jo enda mer usosialt. Hva med oss om har mer enn 3 unger. Vi trenger mye plass og en stor blir blir tung. Vi har gjerne mindre og rutte med grunnet et høyt familiebudsjett.
I dag er det vel bare 3 biler som er aktuelle dersom man vi kjøre elektrisk. e-NV200, er i minste lager og har veldig kort rekkevidde. Kun modell S og X står da igjen som reelle alternativer for en familie på 6.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Electric cars in Norway

#52
Burger, ja Tony Seba er meget dyktig. Jeg deler også dine takker om fremover. Fremtiden er lang rekkevidde og hjemmelading ev i borettslag.

Jeg lenker opp til Tony sin video også for den bør flere se.

https://youtu.be/y916mxoio0E

RJK

Sitat fra: elektrolux på mandag 03. februar 2020, klokken 06:05
Sitat fra: knut.aulie på søndag 02. februar 2020, klokken 23:49
Har et pessimistisk syn på hvordan videre utvikling i elbilmarkedet blir nå fremover.
Omtrent alle signaler er negative i forhold til elbil. Har du billig elbil blir du flådd på hurtiglading, har du dyr elbil blir du flådd på avgifter. Da er vi tilbake der vi var før 2012 ca og alt av biler blir dyre både å kjøpe og i drift.

Gode poeng.

Trikset er (som alltid ) å ha mer enn et kjøretøy. En gammel Tesla med gratis supercharging, og en L7e ( Twizy, Twike, Buddy,  Solo EV, Karo, Tazzari etc ) vil minimere transportkostnadene både på de korte og lange turene ;)

Det virkelige trikset er jo å ha pængskjit nok til at det rett og slett ikke betyr noe fra eller til.

I det virkelige liv, så har mange problemer med å i det hele tatt få parkert en eneste bil tilhørende familien, i tillegg til at den selvsagt må finansieres. Det er jo en av grunnene til at så mange kjøper bruktbil, for de kan ikke forsvare kjøp av ny.

For egen del har jeg funnet ut at det går opp i opp mot gammel fossilbil, men jo høyere pris på bompenger for el, og billigere for ice, samt dyr hurtiglading, dess dårligere ser det ut for regnestykket.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Klarer man seg med en bil til bare fem/seks hundre tusen så ser det jo ut til at disse vil gå klar av moms en stund til og bor man slik til at man kan basere det meste av ladingen hjemme og primært frekventerer egen hytte(r) med ditto lademuligheter så vil dyr hurtiglading neppe bli den største økonomiske utfordringen.
For egen del er jeg lite bekymret for fremtiden.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

batterimannen

#55
Sitat fra: arthur på fredag 03. januar 2020, klokken 15:12
Sitat fra: Rævedilter på fredag 03. januar 2020, klokken 14:56
Eg vil nok tru at 1.1.2021 er det MVA på elbiler, men differensiert i trappetrinn på størrelse og/eller årstall.

I så fall vil vel det være i strid med regjeringsplattformen som gjelder?

Den platformen sluttet å gjelde den dagen FrP gikk ut av regjering. Det er en grunn til at Ap kom med forslag om mva på elbiler over 600 000, og rødt følger etter, med ønsle om 500 000 i mva på Model X.

https://www.nettavisen.no/okonomi/rodt-vil-innfore-avgifter-pa-dyre-elbiler---tesla-modell-kan-bli-500000-kroner-dyrere/3423918285.html

Edit: Ser ut som at jeg fikk opp en gammel post og trodde at det var en ny...
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

stefse

Hadde ikke vært problem hvis de bare kunne ilegge samme avgiftsøkning på utslippsbiler.
Når dette blir en realitet blir i praksis en fossil bil i samme kategori mer attraktiv. F.eks en av disse parkettsuv- hybridene som bruker 1,2liter mila.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Sitat fra: Burger på mandag 03. februar 2020, klokken 00:29
Knut Aulie: Har omvendt tro på det jeg. Bilene kjører lengre og blir billigere. Har man lang rekkevidde slipper man å tenke så mye hurtiglading. Har man ikke mulighet til å lade hjemme så får man prøve å pushe for flere ladestolper i byene/på jobb.
Her må jeg tydeliggjøre at det er generelt jeg ser en negativ tendens. Det er mulig å tilpasse seg systemet, men det fungerer bare for en utvalgt gruppe som faller innenfor kriteriene.

Selv har jeg langrekkevidde biler som faller innenfor foreslått grense på 600, lading hjemme og minimal bompassering. Så for meg fungerer det en stund til, men må ha litt bredere perspektiv enn seg selv.

Det snakkes mye om elbilfordeler men ikke så mye om ulempene, de pakkes alltid inn. Fossiler er bedre på noen felter og der har ikke elbilene tatt dem igjen enda, vi hadde trengt en god periode til da det er ganske stor fremgang på flere av feltene.




Counterpointer

Sitat fra: stefse på mandag 03. februar 2020, klokken 09:35
Hadde ikke vært problem hvis de bare kunne ilegge samme avgiftsøkning på utslippsbiler.
Det er jo et problem når folk ikke har råd til alternativet.
Trenger du en minibuss så finnes det ikke noe alternativ f.eks.

jlan

Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. februar 2020, klokken 10:04
Det er jo et problem når folk ikke har råd til alternativet.
Trenger du en minibuss så finnes det ikke noe alternativ f.eks.
Momsfritak er tross alt et ganske drastisk tiltak, så en grense må det kanskje være. Det er mye bra greier det er moms på. Ta for eksempel elsykler og regntøy.

For de som trenger mange seter, så er det jo som følge av den nåværende politikken en god del brukte 6- og 7-setere til salgs rundt 600000. Og så kommer jo ID Buzz, Model Y mm. etterhvert. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA