Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Betalbar Superlading

Startet av Heinz, torsdag 17. januar 2019, klokken 14:44

« forrige - neste »

Wibla

Sitat fra: noto på tirsdag 22. januar 2019, klokken 11:17
Ser ikke bort fra at mye av aktiviteten på TESLA-forumet stammer fra folk som sitter på SuC. Så slipper man å opdatere seg senere. Netto tidsforbruk på SuC = 0..
Faen, jeg er avslørt.
2018 Tesla Model S 75D

OlaM

Sitat fra: noto på tirsdag 22. januar 2019, klokken 11:08

Vi har faktisk betalt for det, rundt 10k visstnok, og med min ladefrekvens på superlader tror jeg Tesla går i pluss.

Er forøvrig enig i at gratis er problematisk.

10K blir vel rundt om 30 000 superladede km, pluss/minus. Det er nok mange biler som har ladet mye mer enn det, f.eks. de som ikke har lading hjemme og bruker superladerne som beboerparkering f.eks. Men de som kjøpte bilen med gratis lading skal selvfølgelig få dette til bilen kondemneres, en avtale er en avtale. Så lenge det er et begrenset antall biler med begrenset levetid blir kostnaden også begrenset. Det kan ses på som en markedsføringskostnad, det var nok et viktig pluss for mange tidlige kjøpere.

Den betalte løsningen er jo likevel den beste med god margin i lademarkedet, ingen teite RFID-brikker eller apps, bare plug&pay.
'21 3LR

noto

Sitat fra: OlaM på tirsdag 22. januar 2019, klokken 12:29
Sitat fra: noto på tirsdag 22. januar 2019, klokken 11:08

Vi har faktisk betalt for det, rundt 10k visstnok, og med min ladefrekvens på superlader tror jeg Tesla går i pluss.

Er forøvrig enig i at gratis er problematisk.

10K blir vel rundt om 30 000 superladede km, pluss/minus. Det er nok mange biler som har ladet mye mer enn det, f.eks. de som ikke har lading hjemme og bruker superladerne som beboerparkering f.eks. Men de som kjøpte bilen med gratis lading skal selvfølgelig få dette til bilen kondemneres, en avtale er en avtale. Så lenge det er et begrenset antall biler med begrenset levetid blir kostnaden også begrenset. Det kan ses på som en markedsføringskostnad, det var nok et viktig pluss for mange tidlige kjøpere.

Den betalte løsningen er jo likevel den beste med god margin i lademarkedet, ingen teite RFID-brikker eller apps, bare plug&pay.

Var ikke så viktig da (2013/14) nei. Fantes bare 6 superladere i Norge den gang, og det tok meg halvannet år før jeg superladet bilen for første gang.

OlaM

Sitat fra: noto på tirsdag 22. januar 2019, klokken 12:36
Var ikke så viktig da (2013/14) nei. Fantes bare 6 superladere i Norge den gang, og det tok meg halvannet år før jeg superladet bilen for første gang.

Dine opplevelser er naturlig nok viktige for deg, men de er ikke nødvendigvis lik opplevelsen til "mange tidlige kjøpere", som var de jeg snakket om. Spesielt i USA ga annonseringen av superladernettverket i 2012 et stort PR-løft fordi ladetiden til S85 på 110V var så enorm.
'21 3LR

noto

Jeg snakket egentlig generelt, slik jeg oppfattet sentimentet den gang. Brukte bare meg selv som eksempel. Tesla må gjerne få «kjøpe tilbake» SuC-tilgangen. Kanskje det er løsningen på hjemmelader-problemet?

turfsurf

Sitat fra: noto på tirsdag 22. januar 2019, klokken 12:36
Var ikke så viktig da (2013/14) nei. Fantes bare 6 superladere i Norge den gang, og det tok meg halvannet år før jeg superladet bilen for første gang.
Tre (Gol, Lillehammer og Dombås) av de seks superladerne var helt avgjørende for at vi i det hele tatt kjøpte Tesla i 2013.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

noto

Ja, superladenettverket var viktig for noen, og etterlengtet etter hvert som det ble bygd ut andre steder. Det tok sin tid, her på Vestlandet f.eks.  Det var imidlertid ikke det som var poenget her nå. Det var om gratis eller ikke gratis.

fonberg

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 22. januar 2019, klokken 14:57
Sitat fra: noto på tirsdag 22. januar 2019, klokken 12:36
Var ikke så viktig da (2013/14) nei. Fantes bare 6 superladere i Norge den gang, og det tok meg halvannet år før jeg superladet bilen for første gang.
Tre (Gol, Lillehammer og Dombås) av de seks superladerne var helt avgjørende for at vi i det hele tatt kjøpte Tesla i 2013.

Det tok fem timer fra jeg fikk første bilen i november 2013, og til jeg hadde superladet på de to sistnevnte. Husker det var en magisk kveldstur fra Trondheim til Lillestrøm på vinterføre :)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

turfsurf

Sitat fra: fonberg på tirsdag 22. januar 2019, klokken 15:42
Det tok fem timer fra jeg fikk første bilen i november 2013, og til jeg hadde superladet på de to sistnevnte. Husker det var en magisk kveldstur fra Trondheim til Lillestrøm på vinterføre :)
He, vi hentet vår S85 RWD med Pirelli dekk i det værste snøkaoset som hadde vært i Bergen i manns minne, og kjørte over fjellet til Vestfold via Aurland og Gol. Ble kurert både for rekkeviddeangst og frykt for bakhjulstrekk på den turen. Sottozeroene fikk kort levetid da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA