Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Betalbar Superlading

Startet av Heinz, torsdag 17. januar 2019, klokken 14:44

« forrige - neste »

Heinz

Går med en ide om å selge p85dl, og kjøpe p100dl, men hvordan blir det da med superlading? Hvordan blir dette praktisert, og fakturert, og hvor mye koster det utover de 400kw som er inkl?

JorEl

#1
Heisann, jeg kan begynne så kan de som kan det rette på meg :)
Jeg har fått superlading for 6mnd. Men før dette måtte jeg legge inn et kredittkort på teslakontoen min. Tesla trekker automatisk fra dette kortet og det koster vel 1,4kr pr kwt. Når ladingen går seint under 30-40kwt så er det halv pris. Superlading følger bilen og ikke eier. Nå sa vel akuratt Elon at programmet skal avsluttes 1.februar. Du skal kjøre mye for at gratis SC skal ha mer å si en prisen på bilen ;)
Edit; fra i sommer gikk Tesla bort fra 400kw i året, nå er det 6mnd,(1 gang)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

OhmPaPa

Så "full tank" på en P100D fra ca 10% opp til 90% vil bli ca 80 kWt og koste sånn omtrent 112,- kroner?

Selv har jeg gratis men er i "forhandlinger" med en kompis som ikke klarer å bestemme seg for Tesla eller diesel-Audi...

turfsurf

Sitat fra: JorEl på torsdag 17. januar 2019, klokken 15:04
Men før dette måtte jeg legge inn et kredittkort på teslakontoen min. Tesla trekker automatisk fra dette kortet og det koster vel 1,4kr pr kwt. Når ladingen går seint under 30-40kwt så er det halv pris.
Er fast pris for kWt uansett fart. Variabel pris over/under 70kW i land med minuttprising.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

o.b.lix

Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. januar 2019, klokken 16:38
Er fast pris for kWt uansett fart. Variabel pris over/under 70kW i land med minuttprising.

Nesten, grensen ligger på 60kW. All info her: https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

emmern

Lurt å kjøpe det nå? plutselig kommer p130D med 2170-celler
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

What-a-watt

Jeg har gratis Superlading så lenge JEG eier bilen. Utlevert ultimo september 2018.

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kim-

400kwt årlig får man ikke lenger. Nå er det 6 måneder som gjelder.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

jkirkebo

Jeg synes de godt kunne fortsatt å gi alle 400kWh (eller 1000kWh for den saks skyld) gratis pr. år fremover, men KUN på SC som ligger mer enn 100km unna hjemstedet. På de som er nærmere bør det være betaling fra første krone.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

What-a-watt

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. januar 2019, klokken 19:53
men KUN på SC som ligger mer enn 100km unna hjemstedet. På de som er nærmere bør det være betaling fra første krone.

Hvordan tenker du noe slikt skal kontrolleres? Ha meldeplikt ved flytting?

JorEl

Sitat fra: Whatwatt på torsdag 17. januar 2019, klokken 20:37
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. januar 2019, klokken 19:53
men KUN på SC som ligger mer enn 100km unna hjemstedet. På de som er nærmere bør det være betaling fra første krone.

Hvordan tenker du noe slikt skal kontrolleres? Ha meldeplikt ved flytting?
Kanskje kunne gratis lading kun bli aktivert etter at man har kjørt et vist antall kilometer?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Har kun fulgt med på TM3 de senere år. S var ikke noe jeg tenkte på. Hang for høyt for oss. Derfor ble infoen som svirret rundt ikke plukket opp. Når vi handlet vår inventory S75D så var det fordi Tesla kunne hjelpe til med et "økonomisk lån". Så vi tenkte kun på hva vi ikke fikk med i bilen...uten premium og med tekstilseter. Håpet på gratis lading i bilens levetid, men regnet med 400kw gratis pr år, så ble det 6mnd.. Men grunnen til at vi bommet her, er jo at lånebetingelsene var viktigst, så utstyrspakken som jo henger sammen med pris. SuperCh. kom som prioritering nr3.

Men synes ikke det er så merkelig at Tesla skifter så mye på dette lade-programmet. Tror Tesla balanserer økonomien i sine tilbud. Ut i fra dette synes jeg de som nå handler S/X100D burde få gratis lading i bilens levetid. Kanskje TM3-performance til nøds kunne fått det.
Er litt misunnelig på de som har fått billig bil og gratis-lading, det er jo pose og sekk. :P



Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

jkirkebo

Sitat fra: Whatwatt på torsdag 17. januar 2019, klokken 20:37
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. januar 2019, klokken 19:53
men KUN på SC som ligger mer enn 100km unna hjemstedet. På de som er nærmere bør det være betaling fra første krone.

Hvordan tenker du noe slikt skal kontrolleres? Ha meldeplikt ved flytting?

Det er vel ganske åpenlyst ut fra bilens kjøremønster hvor eier bor. Man setter også hjemmeadresse i navigasjonen. Kan jo være et krav om å gjøre det for å få gratis lading, og så kan man få mulighet til å endre en gang pr. halvår eller noe sånt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

What-a-watt

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. januar 2019, klokken 21:34
Sitat fra: Whatwatt på torsdag 17. januar 2019, klokken 20:37
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. januar 2019, klokken 19:53
men KUN på SC som ligger mer enn 100km unna hjemstedet. På de som er nærmere bør det være betaling fra første krone.

Hvordan tenker du noe slikt skal kontrolleres? Ha meldeplikt ved flytting?

Det er vel ganske åpenlyst ut fra bilens kjøremønster hvor eier bor. Man setter også hjemmeadresse i navigasjonen. Kan jo være et krav om å gjøre det for å få gratis lading, og så kan man få mulighet til å endre en gang pr. halvår eller noe sånt.
Høres ganske håpløst ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA