Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruktbil uten mode 2-kabel

Startet av OhmPaPa, torsdag 17. januar 2019, klokken 12:25

« forrige - neste »

OhmPaPa

Har kjøpt brukt TMX. Noen sa at alle Tesla ble levert med ladekabel for mode 2. Min bil har ikke dette.

Har selger glemt den i garasjen eller bir noen biler levert uten?

Wibla

#1
Hvor gammel er bilen?

Type 2 kabel ble ikke levert som standard for biler bestilt før 17. april 2017.


vvvv Man lærer så lenge man lever :)
2018 Tesla Model S 75D

ruslebiff

Alle har blitt levert med. Mulig det ikke var med i starten for Model S, men Model X har nok alltid hatt.

Handyman

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 17. januar 2019, klokken 12:25
Har kjøpt brukt TMX. Noen sa at alle Tesla ble levert med ladekabel for mode 2. Min bil har ikke dette.

Har selger glemt den i garasjen eller bir noen biler levert uten?
Tenker du på Type 2 kabelen, eller tenker du på UMC-kabelen?
Universal Mobile Charger brukes til Mode 2 lading.

https://gronnemil.no/ladeskolen/ladeskolen-forskjellen-pa-mode-1-2-3-og-4/
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ellemelle

#4
Sitat fra: ruslebiff på torsdag 17. januar 2019, klokken 12:27
Alle har blitt levert med. Mulig det ikke var med i starten for Model S, men Model X har nok alltid hatt.
Type2-til-type2 har ikke alltid fulgt med X. Det kom vel sommeren 2017 hvis jeg ikke husker feil.

UMC derimot har alltid fulgt med alle modellene.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ruslebiff på torsdag 17. januar 2019, klokken 12:27Alle har blitt levert med. Mulig det ikke var med i starten for Model S, men Model X har nok alltid hatt.
Ganske sikker på at alle Model S også har hatt med UMC fra begynnelsen. Men om jeg ikke tar feil var det trøbbel med IT nett og skitten strøm årsskiftet 2013/2014, slik at de *i tillegg* fikk med en ekstra tredjeparts ladekabel for vanlig stikkontakt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tibber73

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 17. januar 2019, klokken 12:25
Har kjøpt brukt TMX. Noen sa at alle Tesla ble levert med ladekabel for mode 2. Min bil har ikke dette.

Har selger glemt den i garasjen eller bir noen biler levert uten?
Mode 2 er ladekladd dvs UMC. Det gir en mangel på EU-kontroll og bør/skal være med.
Mode 3 (type2-type2) blir nok holdt tilbake for å tjene noen ekstra tusenlapper.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Handyman

Sitat fra: tesla73 på torsdag 17. januar 2019, klokken 15:00
Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 17. januar 2019, klokken 12:25
Har kjøpt brukt TMX. Noen sa at alle Tesla ble levert med ladekabel for mode 2. Min bil har ikke dette.

Har selger glemt den i garasjen eller bir noen biler levert uten?
Mode 2 er ladekladd dvs UMC. Det gir en mangel på EU-kontroll og bør/skal være med.
Mode 3 (type2-type2) blir nok holdt tilbake for å tjene noen ekstra tusenlapper.
Enig. Antar at OhmPaPa mener UMC (ladekabel for Mode 2), og den skal følge med bilen.
Dersom bilen ble levert ny etter sommeren 2017 skal det ha fulgt med Type 2 kabel også.
Denne kan selger kanskje prøve å selge separat for en slant.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Espen Hugaas Andersen

Bare for å være sikker - du har sjekket frunk? ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OhmPaPa

Takk for svar!

Bilen var ny våren 2017. UMC fulgte med. Men ikke den for å saktelade på ladestasjoner med type2-type2. Som jeg nå har lært heter mode 3. Ikke lett dette!  :laugh:

Så da var TMX'en min for gammel til at den kabelen fulgte med. Greit å vite!

tibber73

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 17. januar 2019, klokken 16:12
Takk for svar!

Bilen var ny våren 2017. UMC fulgte med. Men ikke den for å saktelade på ladestasjoner med type2-type2. Som jeg nå har lært heter mode 3. Ikke lett dette!  :laugh:

Så da var TMX'en min for gammel til at den kabelen fulgte med. Greit å vite!
Søk etter «mennekes» på finn.no. Da finner du den kabelen som følger med en ny Tesla. Ser en som skal ha 1000kr, men de fleste koster rundt 1500kr. Husk å sjekk at den er 3-fas og inntil 32A.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Handyman

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 17. januar 2019, klokken 16:12
Takk for svar!

Bilen var ny våren 2017. UMC fulgte med. Men ikke den for å saktelade på ladestasjoner med type2-type2. Som jeg nå har lært heter mode 3. Ikke lett dette!  :laugh:

Så da var TMX'en min for gammel til at den kabelen fulgte med. Greit å vite!
Bare for å pirke. Kabelen heter «Type 2» eller Mennekes og brukes til Mode 3 lading.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jkirkebo

Sitat fra: tesla73 på torsdag 17. januar 2019, klokken 15:00
Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 17. januar 2019, klokken 12:25
Har kjøpt brukt TMX. Noen sa at alle Tesla ble levert med ladekabel for mode 2. Min bil har ikke dette.

Har selger glemt den i garasjen eller bir noen biler levert uten?
Mode 2 er ladekladd dvs UMC. Det gir en mangel på EU-kontroll og bør/skal være med.
Mode 3 (type2-type2) blir nok holdt tilbake for å tjene noen ekstra tusenlapper.

Det holder å slenge en Type 2 kabel i bilen, trenger ikke å være UMC eller annen Mode 2 kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tibber73

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. januar 2019, klokken 17:46
Sitat fra: tesla73 på torsdag 17. januar 2019, klokken 15:00
Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 17. januar 2019, klokken 12:25
Har kjøpt brukt TMX. Noen sa at alle Tesla ble levert med ladekabel for mode 2. Min bil har ikke dette.

Har selger glemt den i garasjen eller bir noen biler levert uten?
Mode 2 er ladekladd dvs UMC. Det gir en mangel på EU-kontroll og bør/skal være med.
Mode 3 (type2-type2) blir nok holdt tilbake for å tjene noen ekstra tusenlapper.

Det holder å slenge en Type 2 kabel i bilen, trenger ikke å være UMC eller annen Mode 2 kabel.
Ok. Det visste jeg ikke.
Men det er bra, for min UMC liker ikke å bli flytta på. Da lyser det rødt en stund før den våkner.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Muffinman

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. januar 2019, klokken 17:46
Sitat fra: tesla73 på torsdag 17. januar 2019, klokken 15:00
Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 17. januar 2019, klokken 12:25
Har kjøpt brukt TMX. Noen sa at alle Tesla ble levert med ladekabel for mode 2. Min bil har ikke dette.

Har selger glemt den i garasjen eller bir noen biler levert uten?
Mode 2 er ladekladd dvs UMC. Det gir en mangel på EU-kontroll og bør/skal være med.
Mode 3 (type2-type2) blir nok holdt tilbake for å tjene noen ekstra tusenlapper.

Det holder å slenge en Type 2 kabel i bilen, trenger ikke å være UMC eller annen Mode 2 kabel.
Det gjorde jeg, og det gikk rett gjennom. Tipper det ikke ville blitt oppdaget om jeg hadde forevist en kabel som ikke var til elbil i det hele tatt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA