Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

I gjenomsnitt hvor mye bruker Leaf?

Startet av trondhla, onsdag 16. januar 2019, klokken 21:21

« forrige - neste »

trondhla

På snittet hvor mye Wh/km bruker nye Leaf? Noen rapporterer ca 1,7 Wh/km og andre igjen under 1,5 Wh/km. Leste om noen som antok reell rekkevidde for 62 kWh Leaf ville være på ca. 420 km. Leaf har som kjent en litt fet sikkerhetsbuffer for rekkevidde.
Hva er snittmålingene sommer og vinter?

hawK

Det er så mange faktorer som spiller inn, ikke lett å si.

For min del kjørte jeg på rundt 14kwh/100km i sommer/høst, og har ligget rundt 16,5-17 nå i vinter. Dette er da pendling til og fra jobb på motorvei og med kø, samt mye oppvarming av kaldt batteri på ettermiddagene...

Kjører alltid med eco aktivert.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Joggamann

Hatt min i en dag og ligger på 15 kWh/100km tur retur jobb 4 mil i 60-80 hastigheter + henting i barnehage som er stigning på ca 200 meter. 5 grader og regn med kjøring i eco og propilot

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: hawK på onsdag 16. januar 2019, klokken 21:29

For min del kjørte jeg på rundt 14kwh/100km i sommer/høst, og har ligget rundt 16,5-17 nå i vinter. Dette er da pendling til og fra jobb på motorvei og med kø, samt mye oppvarming av kaldt batteri på ettermiddagene...

Kjører alltid med eco aktivert.

Samme her.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba


blackleaf1

Sitat fra: hawK på onsdag 16. januar 2019, klokken 21:29
Det er så mange faktorer som spiller inn, ikke lett å si.

For min del kjørte jeg på rundt 14kwh/100km i sommer/høst, og har ligget rundt 16,5-17 nå i vinter. Dette er da pendling til og fra jobb på motorvei og med kø, samt mye oppvarming av kaldt batteri på ettermiddagene...

Kjører alltid med eco aktivert.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ligger på det samme, pendler 75km hver vei. Bruker ikke eco, men acc og god temp i bilen. Forvarmet om morgenen ikke på ettermiddagen.
Atle
Lindås

Løve

På 18k km siden april ligger min på 15,9. Siste ukene ligger den på 18-22 alt etter vær og føreforhold. Blandet kjøring der 110km/t på speedometer er maks. Bruker ProPilot konsekvent og bare følger resten av trafikken. Så reell fart er not 80-100km/t. 50% av kjøringen i bygater og 60-soner.

Joltus

Kjørte en tur for å få brukt batteriet i forbindelse med test av rapidgate.

50 km tull kjøring på motorveien med akselerasjon, brems og generelt dritt kjøring.

18,6....skjønte ingenting. Batteriet ble veldig fort varmt og det tror eg nesten gjorde at eg fikk sommerforbruk.

mdeekay

Det er bare tull hva bilen viser i dashboarden. Tallet inkluderer ingen regenerering og ingen varmetap. For å få korrekt tall, skal du bruker LeafSpy og kalkulerer forbruk manuelt.
Om sommeren er  reel forbruk lit lavere pga regenerering. Om vinteren er forbruk 1-2 kWh høyere pga varmetap i batteriet (avhengende hvår mye du akselerere).
Om sommeren brukte jeg kalkulert 11-12kWh/100km (12-13 på dashboarden). Om vinteren rund 17-18kWh/100km (15-16 på dashboarden).
Jeg kjører 80km til jobben min og 80km tilbake. Det er noe bykjøring og mye 80-90km/h. Det er også 3 untersjøiske tunneler på vei.

ThomasEL

Sitat fra: mdeekay på torsdag 17. januar 2019, klokken 12:23
Det er bare tull hva bilen viser i dashboarden. Tallet inkluderer ingen regenerering og ingen varmetap. For å få korrekt tall, skal du bruker LeafSpy og kalkulerer forbruk manuelt.
Om sommeren er  reel forbruk lit lavere pga regenerering. Om vinteren er forbruk 1-2 kWh høyere pga varmetap i batteriet (avhengende hvår mye du akselerere).
Om sommeren brukte jeg kalkulert 11-12kWh/100km (12-13 på dashboarden). Om vinteren rund 17-18kWh/100km (15-16 på dashboarden).
Jeg kjører 80km til jobben min og 80km tilbake. Det er noe bykjøring og mye 80-90km/h. Det er også 3 untersjøiske tunneler på vei.

Jeg er enig med deg i at forbrukstallene i dashboard ikke ser ut til å ta hensyn til batteriets indre resistans (og dermed varmetap). Jeg er også enig i at feilmarginen dermed blir større på vinteren, siden et kaldt batteri har større indre resistans.

Men jeg er ikke helt uten videre med på at regenerering ikke er inkludert...? Hva bygger du det på?
Jeg er klar over at hvis man nuller forbruksmåler på toppen av en bakke, for deretter å regenerere hele veien ned, så får man ikke (slik man burde) negativt forbruk...
Men jeg mener å ha erfart at etter en slik lang nedoverbakke, så bruker forbruksmåleren mye lenger tid på å stige igjen enn det som virker naturlig. Jeg har derfor fått et inntrykk av at regen regnes med, men at man må kjøre et lite stykke etter regen før man "får uttelling" på forbruksmåleren.

Jeg må presisere at jeg ikke har gjort en ordentlig systematisk test på dette, kun slik jeg beskriver.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

MrOtto

#10
Å lese av forbruk er bingo. Trip computer måler for lang avstand ca 3% (jeg har målt flere langturer med GPS og ettergått sporet for avvik og også sammenliknet med Google Mapsrute og ettergått denne) og viser da for lavt forbruk. Sammenliknet med Leafspy så kan en tur på 85 Gids vise 15,9 kWt/100km i trip computer, mens neste tur (lik rute/retning/avstand) på 103 Gids kan vise 15,5. Ellers i Leafspy viser forbruk siden siste lading og trip alltid forskjellig selv om begge starter på 0 km. Ellers viser summen av remaining kWh før/etter annet forbruk enn trip og utrolig nok er used Wh startet på 0, annen sum etter turen enn summen av remaining kW før/etter. Used Wh synker ved regen.

Rekkevidde kan KUN estimeres på bakgrunn av når bilen stopper, og kan ikle estimeres på bakgrunn av avleste tall. Vil du vite hvor mye bilen bruker må du installere en kalibrert strømmengdemåler på ladepunktet ditt. Da vil du finne at Leaf bruker klart mest strøm i klassen. For mye av strømmen blir til varme i lader/inverter og batteri. 384k kr for en 62 kWh med svakest elbilteknikk på markedet, ikke for meg.

mdeekay

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 17. januar 2019, klokken 15:46
Men jeg er ikke helt uten videre med på at regenerering ikke er inkludert...? Hva bygger du det på?
Jeg er klar over at hvis man nuller forbruksmåler på toppen av en bakke, for deretter å regenerere hele veien ned, så får man ikke (slik man burde) negativt forbruk...
Men jeg mener å ha erfart at etter en slik lang nedoverbakke, så bruker forbruksmåleren mye lenger tid på å stige igjen enn det som virker naturlig. Jeg har derfor fått et inntrykk av at regen regnes med, men at man må kjøre et lite stykke etter regen før man "får uttelling" på forbruksmåleren.

Jeg må presisere at jeg ikke har gjort en ordentlig systematisk test på dette, kun slik jeg beskriver.

Se på denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=dbQSMsvNpHc
Han starter med 41% på toppen av fjellet. Etter han kjørte over 50 km nedoverbakken og litt på samme høyde, fikk han 51% og bilen viser en forbruk på 2,2kWh/100km. Det skulle har vært negativt. Eller 0 hvis bilen bare ikke viser negativt taller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA