Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken fyllingsgrad er det best å holde batteriet i?

Startet av jchristfjell, fredag 16. desember 2022, klokken 10:43

« forrige - neste »

jchristfjell

Hvis du f.eks. bruker ca 20% batteri om dagen. Er det bedre for batteriet å bruke 60% til 40% enn 80% til 60%? Trives batteriet best rundt 50%? Eller har det ikke noe å si så lenge man stortsett holder seg mellom 20% og 80%?

Elmo

Det kommer an på hva slags batteri du snakker om.
Ulike teknologier og kjemier oppfører seg ulikt og skal behandles forskjellig
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

hanche

Sitat fra: Elmo på onsdag 28. desember 2022, klokken 00:29
Det kommer an på hva slags batteri du snakker om.
Ulike teknologier og kjemier oppfører seg ulikt og skal behandles forskjellig
Ja, men finnes det et eneste bilfabrikant som gir så presis informasjon om batteriteknologien de bruker, at bileierne kan bruke det til å optimalisere levetiden på batteriet?

Ikke det jeg vet. Og da er vel fortsatt det beste rådet å holde seg mellom 20% og 80% det meste av tiden, og bare gå opp til 100% rett før du skal ut på langtur (om mulig). Selv er jeg mer forsiktig med å lade høyt når det er varmt om sommeren, men jeg vet ikke egentlig om det er mindre farlig å topplade om vinteren.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

turfsurf

#3
Sitat fra: hanche på onsdag 28. desember 2022, klokken 08:45
Ja, men finnes det et eneste bilfabrikant som gir så presis informasjon om batteriteknologien de bruker, at bileierne kan bruke det til å optimalisere levetiden på batteriet?
Foreløpig er det vel to hovedtyper av batterier i moderne elbiler, selv om det er litt forskjellige kjemier.

LiIon og LiFePo. Førstnevnte liker seg vel best rundt 50% med så mye klattlading som mulig, mens LiFePo skal lades til 100% jevnlig, men kan ellers klattlades.

Blir jo interessant å se hvordan det blir med SodiumIon og solid state batterier.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hanche

LiFePo, er det det samme som LiFePO4? (Lenke til wikipedia. Merk stor O.)

Jeg sjekket min egen bil, en Kia e-Soul 2020-modell, og den skal bruke LiPo-batterier. Men der står Po for polymer, ikke fosfat. Så jeg regner med at kjemien er klassisk Li-ion, og behandler batteriet deretter.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Vil bare legge til at Li-Ion er en samlebetegnelse, som alle andre elbilbatterier med Lithium går under. Spørsmål om å sammenligne Li-Ion med LiFePo (Lithium-Ferro-Phosfate = lithium jern fosfat) tyder altså på manglende begreps-forståelse.

Det er mer logikk i å sammenligne f.eks. LiFePo mot f.eks. NMC (Nickel-Manganese-Cobolt), som da er to forskjellige kjemiske sammensetninger, som begge faller under samlebegrepet Li-Ion-batterier.

Till trådstarters spørsmål om hvor man velger å legge seg i SoC når man til daglig bare bruker 20 % av kapasiteten, så er det lite hold i å påstå det ene ovenfor det andre, så lenge man holder det over 20 % og maks opp til 80%, da BMS fordeler forbruket ut over alle celler relativt likt.

Jeg vil derfor si 60 - 80 er et fint intervall, da man har greit med kapasitet igjen i tilfelle noe skjer og man må kjøre lengre. Da er det litt kjipt å måtte finne en hurtiglader innen kort tid, fordi man hadde for lite energi igjen på batteriet. Det er altså bekvemmeligheten som bør bestemme dette, fremfor en slags rar frykt om hvor skjør disse batteriene er.

Dog noen kjemier trenger å stå tilkoblet lader med bortimot 100 % SoC til tider, for å balansere cellene gjennom BMS. Det er derfor all grunn til å høre på det rådet fra produsenten. Men at det er mer stress når batteri-prosenten er ekstra lav (mindre enn 20 %) eller ekstra høy (over 80 %), er et faktum, også for batterier som bees om å lades til 100 % innimellom.

Man må bare unngå å la bilen stå over lengre tid (flere døgn) med så fullt batteri. Men om den blir ferdig ladet på kvelden, og blir stående til man skal ut neste morgen, er nok så lite farlig for batteriet, at man ikke trenger å stresse for mye med dette.

Og husk og at det er stor forskjell på de tidligste batteriene med kanskje ikke mer enn 24 kWh tilgjengelig, vs dagens med det doble og triple i kapasitet, eller endog langt mere.

Dog behandler produsentene grensene og tilgjengelig kapasitet forskjellig, så det som betegnes som 80 % trenger ikke være mer enn 70 % i realiteten. Og samme andre veien. Når produsent sier du kan lade til 100 %, så har de nok tatt fullt ut høyde for batterihelsen.

Tesla er vel de som i utgangspunktet har latt det bli mer opp til eier/bruker, og derfor har det større verdi i å lytte til rådet om 20-80-grensa for disse enn hos de priodusentene som har lagt inn buffer både over og under det som påstås å være 100 og 0 %.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA