Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvor gode er hovedlysene på TM3?

Startet av elbil, onsdag 16. januar 2019, klokken 16:30

« forrige - neste »

elbil

Jeg har sett etter vurderinger av lysene på TM3, forskjellige steder på nettet, uten å finne noe. Har noen sett noe om dette temaet?
Blant annet har kanadiere testet bilen på vinterføre, men jeg har ikke sett noe om hvordan de har vurdert lysene.

Her har vi flere måneder med mørke landeveier, og bilen har led lys. Legger snøen seg på dem?

Det går mot lysere tider når bilene kommer til Norge, men det kommer jo andre tider. De fleste kjenner sikkert også til at det nå er lovelig å montere mye ekstra lys på bilene nå. Vi får se hva vi gjør, trenger godt lys når vi har passert 70 ;)
Peugeot iOn


jodd

Viktig tema dette, som det ofte ikke blir lagt vekt på i tester.

Hadde vært fint om f.eks TeslaBjørn kunne lagt en liten video siden han likevel er i Usa og prøvekjører.
___________________________

01.03.2019: Tesla Model 3 LR AWD FSD

Vesel

Alle lys er LED. Av det jeg har lest og sett av bilder så virker det som om frontlysene på denne bilen er noe av det beste du får i verden. Bedre enn på Model S.  :)
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

OleJA

Det er vel fremdeles et krav om at biler uten lyktespylere og automatisk nivåregulering av lykter skal ha maks 2000lumen i EU. Måten de løste dette på for Model S, var å redusere lysstyrken på EU modellene i forhold til US modeller.

*Antar* at de vil gjøre tilsvarende på Model 3 også, så erfaringer fra US eller Canada er ikke uten videre relevant.

Vesel

Sitat fra: OleJA på onsdag 16. januar 2019, klokken 17:22
Det er vel fremdeles et krav om at biler uten lyktespylere og automatisk nivåregulering av lykter skal ha maks 2000lumen i EU. Måten de løste dette på for Model S, var å redusere lysstyrken på EU modellene i forhold til US modeller.

*Antar* at de vil gjøre tilsvarende på Model 3 også, så erfaringer fra US eller Canada er ikke uten videre relevant.
Å.  :( Da er det ikke rart at på de bildene jeg har sett virker det som det er flombelysning på lang avstand sammenlignet med det jeg vanligvis opplever på biler i Norge. Er fremdeles LED da, den beste lysteknologien på markedet.  :)
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Kramzz

Er ikke laserlysene til BMW bedre enn led da? Eller er dette bare en LED type som er ekstra sterk?  :)
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

elbil

Takker ,for fin henvisning fra MooCow. Det var interessant å lese, selv om det er en det etter min mening ikke gikk så klar frem hvilke kriterier hovedlysene var vurdert etter. En ting er hvor langt lysene rekker, men et annet forhold er sidespredning. Dette er litt vesentlig i forhold til for eksempel vilt som krysser veien. På våre kanter av landet er det mye rådyr og hjort langs veiene.
Som jeg så vidt var inne på, er det ikke noe særlig varme fra LED lys. I og med at det ikke er lyktespylere, hvordan vil det bli å kjøre i tett snødrev eller søle/saltsprut rundt 0 grader C?
Som en av dere nevnte, kanskje Tesla Bjørn tar saken hvis forholdene ligger an for dette?
Peugeot iOn

geear

Laserlysene til BMW er en plage å møte i trafikken, så er en balansegang dette her.

LED-lysene på X og S (S har kommet med xenon også) i Europa får en ok av meg, men har litt ujevn kjegle (striper) og i overkant mye strølys, spesielt litt for nært foran bilen, det stjeler oppmerksomhet.

Noen som vet om 3 har noen form for "adaptive" lykter eller sidelys i sving slik som X og S? Det har kun effekt i lav fart og krappe svinger, type parkering og serpentinersvinger, så er ikke noe stort tap om ikke.

MooCow

Sitat fra: gr på onsdag 16. januar 2019, klokken 20:36
Laserlysene til BMW er en plage å møte i trafikken, så er en balansegang dette her.

LED-lysene på X og S (S har kommet med xenon også) i Europa får en ok av meg, men har litt ujevn kjegle (striper) og i overkant mye strølys, spesielt litt for nært foran bilen, det stjeler oppmerksomhet.

Noen som vet om 3 har noen form for "adaptive" lykter eller sidelys i sving slik som X og S? Det har kun effekt i lav fart og krappe svinger, type parkering og serpentinersvinger, så er ikke noe stort tap om ikke.

Om du trykker inn på IIHS linken, og vel headlights, så står det:
Curve adaptive: No

geear


MooCow

Sitat fra: gr på onsdag 16. januar 2019, klokken 22:38
Men det står det ikke på S heller.

Ok, nei veit ikkje om dei har noko form for "light"-versjon som X og S.

Wibla

Tesla selv påstår jo at de nyere LED-lyktene på S/X er adaptive, men det er etter min erfaring bare fjas.
2018 Tesla Model S 75D

bmw2002

Model 3 har vel greie lys når man kjører rett frem og kan bruke fjernlys.

Hadde den hatt adaptive matrix lys hadde de vært mye bedre. Ble overrasket over hvor bra det er med matrix lys. Da har du utrolig bra lys også når du møter noen, ligger bak noen og i sving.

Handyman

Sitat fra: Wibla på torsdag 17. januar 2019, klokken 02:28
Tesla selv påstår jo at de nyere LED-lyktene på S/X er adaptive, men det er etter min erfaring bare fjas.
Her er en gammel video fra Bjørn som viser hvordan det funker.
https://www.youtube.com/watch?v=AjzzmWCXvcU&t=623s
Tennes flere dioder ut mot siden etterhvert som man svinger. Vet ikke om det er slik fortsatt?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA