Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Leaf gen 1 vs Leaf gen 2 vs E-Up ? (Spesielt vinter)

Startet av Rs2-GTi, onsdag 16. januar 2019, klokken 16:09

« forrige - neste »

Rs2-GTi

Er på oppløpssiden nå på å handle El-Bil. Med en pris på rundt 100.000 med "trillingene" eliminert så står jeg igjen med Leaf og E-Up. Jeg prøver å spørre på de bilene jeg ringer på, og får SVÆRT forskjellige rekkevidder oppgitt. Ikke det at rekkevidde er superviktig for meg, siden mesteparten av kjøringen vi gjør skjer i bykjernen, og en 2-3 mil ut av sentrum 2-3 ganger i uka. Noen noen ganger i måneden så blir det jobbkjøring 5,5 mil ut av sentrum - dog med hurtiglader i andre enden. Et annet aspekt er at jeg (eventyrlysten som jeg er) kommer nok til å kjøre bilen fra Oslo til Bodø. ca 120 mil med to overnattinger. Det kan jo hende man flere ganger vil bevege seg ut på turer ut over rekkevidden, så det er jo en bonus om man kan lade litt færre ganger underveis.

Så sett at man holder 16-18 grader i bilen, kjører økonomisk (har kjørt langtransport i 10 år), rundt -5 grader. Hvor langt kommer man med Gen 1, Gen 2 og E-Up? Sett at batteripakkene er normalt friske.

Mitt inntrykk er at alle gjør 70-90 km, kanskje med Gen 1 som svakeste deltager?

Bilene jeg ser på er typisk;
Gen 1, 2013, ca 50.000 km, ca 85000 kr
Gen 2, 2014, ca 60.000 km, ca 105.000 kr
E-Up, 2014. ca 70.000 km, ca 100.000 kr

Prøvd både Leaf og E-Up, selv om Leaf er mye mere praktisk, syntes jeg E-Up er mye mere gøy å kjøre, og liker den suverent best useendemessig.

Trekkoppbil

#1
For biler som er 5-6 år gamle, så varierer batterikapasiteten mye fra bil til bil, etter hvordan den er holdt. Høye temperaturer, toppladinger og djupe utladninger sliter.

Det vikte synes jeg er å lese av SOH og antall kwt man har når batteriet er fullada, med f.eks Leaf Spy Pro.

Å kjøre på langtur med bilene du skisserer, kan være en morsom øvelse i økokjøring, hvor man hele tida kan regne for å optimalisere kjøring og lading for å spare tid. Man kan ha en fin tur med mange overraskelser. Men det er også en prøvelse.

Når det gjelder rekkevidde, så har jeg erfaring med å rekke ca 5km/kwt om vinteren, og 6-8 km/kwt på tørt sommerføre, hvis man kjører litt økonomisk. Ved ca 20 grader Ceilcius batteri fungerer hurtiglading greit opp til 50% og med litt tålmodighet er det kurrant å lade opp til 80%, men batteriet går varmt hvis man gjør det mange ganger på en dag. Om vinteren kan hurtiglading fungere hvis man kjører batteriet litt varmt først.

Dersom de gamle trådene til Emil fortsatt ligger på forumet her, så kan du lese mange gode skildringer av hvordan man kan kjøre Leaf på langtur. Han fikk det til, og jeg synes han hadde realistiske beskrivelser av hvordan det er å kjøre elbil.

Rumpeldunk

Er i noenlunde samme prosess.

Har fått ny jobb som er 60 km unna mi casa. Har lader på jobb, men er nok kø på dem, så tror jeg trenger hurtiglading. Har ikke helt utelatt iMiev ennå.

I tillegg til de to du nevner her er også Fiat 500e og Smart ForTwo og ForFour er på lista.

Må ut å kjøre litt før jeg kommer meg videre i prosessen. Skal jo kjøre 12 mil om dagen, så da må man jo trives i bilen også.

Vinter er det sjelden, men rundt null er det ofte, men ikke ofte mindre enn -5, men noe redusert kapasitet blir det jo.

Noen som har omtrent samme avstand daglig, og gi tips om hvilke jeg bør kutte fra lista?

Rs2-GTi

Sitat fra: Rumpeldunk på onsdag 16. januar 2019, klokken 21:16
Er i noenlunde samme prosess.

Har fått ny jobb som er 60 km unna mi casa. Har lader på jobb, men er nok kø på dem, så tror jeg trenger hurtiglading. Har ikke helt utelatt iMiev ennå.

I tillegg til de to du nevner her er også Fiat 500e og Smart ForTwo og ForFour er på lista.

Må ut å kjøre litt før jeg kommer meg videre i prosessen. Skal jo kjøre 12 mil om dagen, så da må man jo trives i bilen også.

Vinter er det sjelden, men rundt null er det ofte, men ikke ofte mindre enn -5, men noe redusert kapasitet blir det jo.

Noen som har omtrent samme avstand daglig, og gi tips om hvilke jeg bør kutte fra lista?

Jeg er vant med VAG produkter, og har hatt Golf, Audi RS2, Audi S4 og den typer biler, og om du vil ha mine inntrykk så er det at E-Up er som å kjøre en Polo med et digg understell. Bremsing på girspaken sånt gir en veldig vanlig bil følelse. Men den er liten innvendig. Leaf er snusfornuftig, god plass, men høres ut som en gammel 386 med 5,25" diskettstasjon når lydene kommer ved oppstart, og den har et amerikansk understell som duver og krenger noe jævlig. My two cents :)

Jeg har også tenkt på 500e, men mangelen på hurtiglading gjør at disse 5,5 mil turene mine blir vanskelig. Ellers hadde jeg en vanlig 500 som leiebil i Italia for et par år siden, og bortsett fra en midtkonsoll som borret seg inn i gassfoten, så var det en veldig kurant bil å kjøre.

Håper vi får noen svar! De andre kandidatene du nevner har heldigvis dama såpass med bilinteresse at hun har satt ned foten  :D

Electrix

Skal du med disse bilene kjøre til et sted 50-60 km unna vil jeg si at du enten må ha mulighet til hurtiglading eller være GARANTERT mulighet for å lade på ankomststedet.

Jeg har en Leaf som jeg kjøpte ny i 2012. Rekkevidden holder fremdeles akkurat til familiehytta som er 85km unna. Da er ca 1/3 motorvei 100 km/t, 1/3 vei med 80/90 km/t, 1/3 vei med 50 km/t eller lavere. Om sommeren går det greit å ligge +10% på speedometer, er det kaldt om vinteren begrenser jeg til maks 100 på speedometer, har også kjørt litt lenger for å komme på jobb fra hytta, da 91 km i -3 grader og ankom nesten tomt batteri. Går greit å tyne litt da det er ca 5 km mellom hver hurtiglader de siste 20 km.

På langtur pleier jeg å følge trafikken, gjerne i 120 på speedometer og lade ca 15 min hvert ladestopp da det er mest effektivt med tanke på tid. Men noen ganger legger vi inn et spisestopp på f.eks. McDonalds og da blir bilen gjerne ladet helt opp (90%) mens vi spiser. Ligger gjerne 3 sek bak en større SUV eller gjerne en rekke av biler da det gir mindre luftmotstand, kan virke som det tilsvarer ca å kjøre i 90-100 alene.

Merk også at rekkevidde og ladehastighet endrer seg underveis på langtur, spesielt om vinteren. Etter et par timer har gjerne batteriet optimal temperatur og gir bedre rekkevidde og hurtigere hurtiglading. I tillegg er bilen blitt varm innvendig og det går ikke lenger så mye energi på å opprettholde varmen.

Det er veldig mange informative tråder om Leaf på Leaf-delen av forumet.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Radiobil1

Da har jeg vært ute og tittet og prøvd.

Har tittet på Trilling og Smart ForFour. De er uaktuelle pga bredde, og mangel på hurtiglading. Følte litt klausfornemmelser i de to. Litt lekebiler.
Smartselger hadde liten peiling og sa bare at 22kw lader ikke ble levert i Norge. Spurte om jeg kunne spesialbestille en med hurtiglading på 22 kw, han så på meg med store øyer og spurte hvorfor, da avsluttet jeg pent samtalen.

500e var ok å kjøre, kvikk i aks fra 0, slappere fra 60-90. Ok seter men ikke mer. Litt slapp regenerering. Ikke mulig å stille ratt hverken i høyde eller avtand, så litt rar kjørestilling for meg. Bråkete ac, trodde først det var dekkstøy, men det var vifta.
Litt stump i fjæring, men det er ikke så rart. Helt ok bybil, men mangel på hurtiglader trekker ned.

E-Up overrasker. Føles større enn den er, og behageligere i fjæring en Fiaten. Jevn aks, dårligere fra 0, men føles mist like god fra 60-80, men tok ikke tiden.
Liker setene bedre, og bedre kjørestilling for meg, rattet kan stilles i høyde.
Den er noe bredere foran i kupeen, som er et pluss. Virker rett og slett bedre sammenskrudd, og har mer praktisk betjening, men VW er jo erketysk, men kunne levd greit med begge.
For meg er er det to punkt som bikker i retning E-Up, det er hurtiglading på 15 min til 80% og bedre førermiljø.

Så da gjelder det bare å finne bruktbilen!


automat

Trillingene har hurtiglading (og aktiv batterikjøling, som vel ikke e-up har). Men skjønner at du foretrekker e-up. Det er mye mer bil.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Radiobil1

Stemmer det, men det var mere bredden som for meg gjorde utslaget. Vi kommer ofte til å kjøre to til jobb, og inni er trillingen smal. Samt at å kjøre 120 km om dagen med dunjakke om vinteren ikke frister, siden varmeapp får litt tyn her inne.
Hadde det vært halvparten av strekningen hadde det nok blitt i-Miev.

Radiobil1

Da ble det E-Up! på meg i alle fall.


Har trådstarter konkludert ennå?




Trine2

Da ser det ut til at jeg havner ut med samme problemstilling. Hva havnet TS ut med, og er Radiobil fortsatt fornøyd med valget av e-up?

Up_&_Away

Jeg prøvde leaf, zoe og tvilling før valget falt på e-Up. E-Upen ga så mye mer kjøreopplevelse og har mer plass enn man sko tro. Vi er 4 i den daglig.
VW e-Up! nybil fra august 2018

Trine2

Det kan se ut som om også jeg havner ut på e-up. Grunnen er at jeg tror jeg kommer lenger enn en brukt Leaf til samme pris, og at den er hurtigere å lade på hurtigladestasjonene.

I det daglige vil rekkevidden holde mer enn nok, men ca. en gang pr. mnd tar jeg en lengre kjøretur på 25 mil, og jeg må da hurtiglade endel underveis. Pga. denne turen har jeg vurdert en dyrere bil som feks. Soul men jeg synes ikke det forsvarer å måtte punge ut med ca. kr. 40.000 ekstra for dette.

Det aller viktigste for meg er at varmeapparat og AC fungerer bra. Deretter kommer app-styring av varme og lading. Navigasjon, bluetooth, radio, ryggekamera osv. er mindre viktig. Jeg vil ha bilen i en garasje som ligger på 18 grader sommer som vinter og regner med dette er en gunstig temperatur for bil, lading og med tanke på førstegangs oppvarming for hver morgen jeg må avgårde.

Electrix

Sitat fra: Trine2 på onsdag 24. april 2019, klokken 16:38
Det kan se ut som om også jeg havner ut på e-up. Grunnen er at jeg tror jeg kommer lenger enn en brukt Leaf til samme pris, og at den er hurtigere å lade på hurtigladestasjonene.

I det daglige vil rekkevidden holde mer enn nok, men ca. en gang pr. mnd tar jeg en lengre kjøretur på 25 mil, og jeg må da hurtiglade endel underveis. Pga. denne turen har jeg vurdert en dyrere bil som feks. Soul men jeg synes ikke det forsvarer å måtte punge ut med ca. kr. 40.000 ekstra for dette.

Det aller viktigste for meg er at varmeapparat og AC fungerer bra. Deretter kommer app-styring av varme og lading. Navigasjon, bluetooth, radio, ryggekamera osv. er mindre viktig. Jeg vil ha bilen i en garasje som ligger på 18 grader sommer som vinter og regner med dette er en gunstig temperatur for bil, lading og med tanke på førstegangs oppvarming for hver morgen jeg må avgårde.
Hvis du kjører tur på 250km hver vei så ofte som 1 gang pr måned, eller 12 ganger i året ville jeg sterkt vurdert en bil som klarer dette uten stopp, eller med en kort lading. Vi har kjørt en del 320km turer hver vei med vår Leaf fra 2012, det går for så vidt greit med noen ladestopp, men når det nå er snakk om 6-7 slike turer for oss i året så blir det litt mye styr og vi har derfor skaffet oss en TM3 som tar de fleste lengre turer uten ladestopp.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Trine2

Jeg får ladet bilen etter 25 mil og overnattet. Men det vil likevel bli 3 ladestopp (har jeg regnet ut etter høy fart og bruk), og jeg er noe usikker på om jeg blir litt drittlei dette. Skal jeg ha bil med lengre rekkevidde må jeg minst kr. 40.000 opp i pris, og selv da må jeg nok legge inn et ladestopp.

Håper uppen lader hurtig og regner 15 min pr. stopp - forlenger turen med 45 minutter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA