Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde på vinter med 7 % strøm

Startet av Oliver Vasvik, onsdag 16. januar 2019, klokken 09:30

« forrige - neste »

Oliver Vasvik

Hei


Jeg kjøpte en Tesla S85D i forrige uke.

I går reiste jeg og min samboer til Kiel med fergen. Da jeg parkerte hadde vi 12% strøm.

I morges våknet jeg til en melding om at vi hadde 7% og ble bedt av appen om å lade bilen.

Dennne står i parkeringshuset til Color Line. Der er ikke lademuligheter.

Hva bør jeg gjøre? Klarer jeg å komme meg til Supercharger i Lier i morgen? Det er 35 km.

Bør jeg ringe bilberging og få de til å hente bilen?


What-a-watt

Du kan kjøre opp til Tesla Nord på Grorud, eller sjekk hvor mange kilometer du har ved å ta frem Energy på skjermen. Burde holde til Lier hvis du kjører pent, og ikke varme på for fullt. Lykke til.

noto

Med 7% har du omtrent akkurat 35 km med forsiktig kjøring uten varmeapparat, men taper ytterligere 5-10 km til i morgen. Det kan likevel gå. Ringe Tesla veihjelp hvis ikke. Beste er vel likevel at du kjører til nærmeste benisnstasjon e.l. og ber om å få lade en halvtime på et vanlig utestikk, så du får nok til å rekke SuC.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

zbk

Type2 hos Fortum eller Grønn Kontakt på Skøyen vil også gi deg det du trenger ekstra på rimelig tid.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Oliver Vasvik

Sitat fra: Klykken på onsdag 16. januar 2019, klokken 09:39
Slå på range mode, også.

Jeg har slått på Range mode,men nå er strømnivået nede på 6 %!

Hva er det som trekker strøm på en avslått bil?

alda

Sitat fra: Whatwatt på onsdag 16. januar 2019, klokken 09:35
Du kan kjøre opp til Tesla Nord på Grorud, eller sjekk hvor mange kilometer du har ved å ta frem Energy på skjermen. Burde holde til Lier hvis du kjører pent, og ikke varme på for fullt. Lykke til.
Tror inte han kommer till Lier i det här vädret, hadde inte tatt chansen.... Har dom inte SuC på Tesla Skøyen? Det är ju bara ett stenkast unna. Hör med dem. Annars finns det 26 schucko i Saga P-hus som är bara några hundra meter från Colour Line-terminalen. Kan ju saktaladda där några timmar medan man tar en matbit på en hyggelig restaurant i centrum.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Espen Hugaas Andersen

#7
Bilen har et visst standby-tap. Dette er høyere i starten før det stabiliserer seg på noe sånt som 2% per dag. Bilen vil bruke noe energi hver gang du vekker den for å sjekke batteristatus, så ikke gjør dette for ofte...

Med 6% hadde ikke jeg turt å kjøre langt. Jeg ville funnet nærmeste offentlige ladepunkt, og kjørt dit i maks 30 km/t.

Ved 5% kuttes lading av 12V-batteriet, så du risikerer å komme tilbake til strømløs bil. Da må 12V batteriet lades opp før man kan lade opp hovedbatteriet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

TeslaModelX

Har du aktivert energy saving og satt always connected til å være deaktivert?

Stark

Kjør inn til ColorLine Cargo. Hyggelige folk som jobber der, kanskje du får lade på stikk der.

DagfinnN

Du må aldri forlate bilen i flere dager med så lite strøm igjen. Det vet du nå selvsagt....
Min erfaring er at rekkevidden går ned med ca 3 - 5 km pr. døgn om energisparing er slått på. Med always connected av, går tapet ned til ca 3 km pr. døgn. Bilens dataanlegg er aktivt, det er en av forklaringene.
Range modus har intet med tapet i stillestående å gjøre, men kan være avgjørende for å komme seg noen km etter oppstart. Du må lade bilen på så nært og så snart som mulig.
10 - 15 min på "hurtiglader" vil hjelpe deg. Har du ikke chademo må du bruke semihurtig (Type 2).
Et par timer med vanlig stikk-kontakt (schuko) vil også løse problemet.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

jkirkebo

Sitat fra: Oliver Vasvik på onsdag 16. januar 2019, klokken 09:30
Hei


Jeg kjøpte en Tesla S85D i forrige uke.

I går reiste jeg og min samboer til Kiel med fergen. Da jeg parkerte hadde vi 12% strøm.

I morges våknet jeg til en melding om at vi hadde 7% og ble bedt av appen om å lade bilen.

Dennne står i parkeringshuset til Color Line. Der er ikke lademuligheter.

Hva bør jeg gjøre? Klarer jeg å komme meg til Supercharger i Lier i morgen? Det er 35 km.

Bør jeg ringe bilberging og få de til å hente bilen?

Ang. Color Line så er det gratis parkering på P-plassen på marinaen rett bortenfor og der er det 8 (?) ladeplasser med makstid på 4 døgn. Greit å vite.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: Oliver Vasvik på onsdag 16. januar 2019, klokken 10:54
Sitat fra: Klykken på onsdag 16. januar 2019, klokken 09:39
Slå på range mode, også.

Jeg har slått på Range mode,men nå er strømnivået nede på 6 %!

Hva er det som trekker strøm på en avslått bil?
IKKE start appen flere ganger før du er tilbake i bilen, og kjør til nærmeste type 2, evt. chademo om du har adapter.

Muffinman

Litt kjedelig med så lavt nivå, bilen slutter å vedlikeholdslade 12v batteriet et sted rundt 5%. Dauer det får du ikke start på bilen. Jeg ville sagt at den må kjøres til nærmeste strømuttak og settes på lading NÅ før man prøver å kjøre til hurtiglader. Det har faktisk skjedd at biler har stoppet med litt indikert rekkevidde igjen pga ukalibrert BMS.

Jeg ville ikke tatt sjansen på noe annet, men folk har jo tatt sjansen og lyktes med det smått utrolige også :)

Oliver Vasvik

Hei

Jeg har pratet med Tesla, og se slo av både WiFi, mobil access og always connected. De satser på at jeg klarer å komme meg til Fortum på Skøyen som er 5 km unna.. Jeg skal oppdatere dere i morgen. Jeg vil lade der med type 2 i 20 min før jeg drar til Supercharger




Jeg har et annet spørsmål mens jeg er i gang.

Jeg kjøpte min 2015 Tesla Model S 85D  brukt.

Jeg har lest brukerhåndbok,  og diverse på nettet, men som dere sikkert forstår av ovenstående så er jeg en temmelig uvitende nybegynner.


Mitt spørsmål blir derfor:
Finnes det noen i området Grimstad - Risør som kunne tenke seg å forbarme seg over en uvitende nybegynner og gi en time eller to av sin tid for å vise meg bilens mange finesser?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA