Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mange i-Pace på finn.no

Startet av kln66, onsdag 16. januar 2019, klokken 09:05

« forrige - neste »

daktari

Husk at mange av bilene kommer med originale vinterdekk ca 30.000,- og hengerfeste 18.000,-.

Dagens HSE mangler følgende kritiske tillegg mot HSE Launch edition: Glasstak, luftfjæring, vinterpakke (rattvarme), sotede ruter, HUD, tåkelys. Dette utgjør fort 40.000,- slik at en HSE ny Launch edition koster 870.000,- ny idag før evnt. rabatt.

De gir neppe både 3% og 0,99% kampanjerente, men noen er gode til å prute. Noterer meg at de nå ikke lenger reklamerer med "kort levering".

SE Launch edition kunne ikke ha luftfjæring, men hadde panorama-taket. Dette er ekstra også på dagens HSE.

Nypriser vinteren ifjor (Lanseringspriser):
SE Launch Edition 729
HSE Launch Edition  779 (samme som dagens startpris for dårligere utstyrt HSE)
HSE First edition  829

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

lr-80

Jeg ser tilbudet og prisene på Finn, men er det noen som vet hva de faktisk går for, og omsetningstakt?
Et mulig husprosjekt som kan bli avhengig av å redusere kapital bundet opp i bil en periode...
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

olavxxx

Sitat fra: lr-80 på tirsdag 07. mai 2019, klokken 12:16
Jeg ser tilbudet og prisene på Finn, men er det noen som vet hva de faktisk går for, og omsetningstakt?
Et mulig husprosjekt som kan bli avhengig av å redusere kapital bundet opp i bil en periode...
Skal du realisere penger kjapt bør du legge deg litt under billigste på finn. Da får du nok solgt veldig raskt.

Jeg ville nok solgt før elektrisk XC40, nye Mercedes osv kommer, hvis du trenger å frigjøre mest mulig kapital. Nå er jo nye Mercedes en konvertering av en fossil, men den skal starte på rundt 6xx.000 kr og gi en teoretisk grei rekkevidde. Så tror nok det blir mer skvis i elbilmarkedet fremover.

Chimp

Synes prisene på finn har falt mye den siste måneden. Ligger en helt ok S ute til 619, en S med 20tommer windsor 18veis elektrisk sete, matrix hud pano luft osv  til 699. 739 for første hse med "tilsvarende" spec og den koster vel 900 på konfiguratoren i dag. Dette er biler uten særlig km. Litt i overkant over hva jeg forventet å tape på bil på et halvt år

4Matic Fanatic

Tja, vet ikke hva man kan 'forvente' men at det ryr 10% mer eller mindre på å kjøre ut døra er vel ikke uvanlig, spesielt når man kan skreddersy ny bil og få den innen en måned eller to?

Tellus

Sitat fra: Chimp på onsdag 26. juni 2019, klokken 12:51
Synes prisene på finn har falt mye den siste måneden. Ligger en helt ok S ute til 619, en S med 20tommer windsor 18veis elektrisk sete, matrix hud pano luft osv  til 699. 739 for første hse med "tilsvarende" spec og den koster vel 900 på konfiguratoren i dag. Dette er biler uten særlig km. Litt i overkant over hva jeg forventet å tape på bil på et halvt år

Den S'en til 619 er jo ganske plain da. Mangler vinterhjul (kun dekk følger med). Er 9 måneder gammel. En helt ny S koster fra 649. Verdien av rentekampanjen gjør vel at du kan trekken fra en del tusen. Synes 619 for den S'en kanskje er i overkant mye. Jeg hadde i hvert fall heller kjøpt en ny S for 649 + en smule stash.



Chimp

Fair enough, tenkte ikke over det med vinterhjul. Har pano samt ekte skinn da, må vel legge på noen kr for dette. Uansett... Er det tilsvarende på tesla m3 og audi etron, eller faller jaguaren litt ekstra fort kanskje mtp rentekampanjen?

Counterpointer

Sitat fra: Chimp på onsdag 26. juni 2019, klokken 17:53
Uansett... Er det tilsvarende på tesla m3 og audi etron, eller faller jaguaren litt ekstra fort kanskje mtp rentekampanjen?
Ikke enda på M3 (merkelig nok med så stor leveringstakt). Heller ikke på Etron. Men det kommer nok på begge. Model 3 raskest. E-tron får nok en dipp når EQC kommer til neste år og når S/RS utgave av E-tron kommer.

olavxxx

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 26. juni 2019, klokken 19:47
Sitat fra: Chimp på onsdag 26. juni 2019, klokken 17:53
Uansett... Er det tilsvarende på tesla m3 og audi etron, eller faller jaguaren litt ekstra fort kanskje mtp rentekampanjen?
Ikke enda på M3 (merkelig nok med så stor leveringstakt). Heller ikke på Etron. Men det kommer nok på begge. Model 3 raskest. E-tron får nok en dipp når EQC kommer til neste år og når S/RS utgave av E-tron kommer.
Det er nok i stor grad Model 3 som raserer de andre prisene (inkludert S og X), siden man får en mye billigere bil som går lenger og lader veldig mye fortere, er langt foran i teknologi, batteri, ladehastighet, forbruk, kjøreegenskaper osv.

Så folk flest ser jo på ytelse, pris, teknologi osv. iPacen har bedre lyddemping og fancy skinn, men de fleste vil nok se at for 430.000 kan de få en 3LR som da kan dra litt over 900 Kg henger, kan lade 200-250 kW, kjøre lenger enn samtlige andre elbiler som fins på markedet.

Så de andre produsentene må nok revidere bilene sine kraftig eller skru ned prisene tror jeg.

Tesla selv har skrudd ned prisene mye og har gjort nesten alt til standardutstyr. Så de har selvsagt også dradd ned prisen på Model 3 litt.

Men i prosent er det mye flere som selger sin eTron og iPace enn Model 3. Så det er flere biler å velge mellom på bruktmarkedet.

Jeg tror det blir massive prisras på iPace og eTron når større refresh av S og X kommer (antageligvis til høsten). Det er på vei S og X nå med Model 3 motorteknologi, men native CCS på S og X mangler fremdeles.

Så hadde jeg hatt S, X, eTron eller iPace til salgs, ville jeg kvittet meg med den før høsten/vinteren.

Pingle

Litt usikker på om tesla er direkte konkurrenter med ipace, enten det er tm3 eller tms/x. Ipace legger seg dels mellom mtp størrelse, samtidig som de var de første med både takboks og hengerfeste.
Da ville jeg vært mer spent på ny "nordisk pakke" som gjør at ipace s skrapt blir vanskelig å selge brukt.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

geear

Elbilmarkedet er fortsatt slik at "alt" konkurrerer, og det er mange faktorer som styrer bruktprisene for tiden...

Egil Fonn

Tror heller ikke mange I-Pace eiere selger for å kjøpe Tesla. For meg sto valget mellom I-Pace og Eqc. Da det viste seg at Eqc ikke ble levert med luftfjæring og kun hadde 14 cm bakkeklaring ble valget I-Pace. Den kan brukes på dårlige veier, kjøre litt offroad og har vade høyde 50cm.
Ser det er 108 stykker til salgs på Finn nå. Av disse er det kun 19 som selges privat. Tenker at rente kampanje og kortere vente tid på egen valgt ny bil gjør at mange foretrekker bestille ny.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Chimp

Rentekampanjen har nok mye å si her ja. Med litt innskudd blir det fort noen kroner.

Når det gjelder ny forbedret tesla s/x vil disse antakelig havne litt over en brukt i pace i pris, og neppe presse ned ytterligere - enda. HSE kan nok merke det tidligere da prisen blir for stiv mtp rekkevidde vs tesla.

Som flere nevner er ikke tesla og i pace direkte konkurrenter, mange (meg inkl) har ventet x antall år på en annen bil som har firehjulsdrift og decent rekkevidde. Bare fordi man ikke vil ha tesla.
Men som tidligere nevnt, alt påvirker alt, jeg har en kamerat som selger sin i pace og går over til tm3 antakeligvis. Trenger ikke plassen, vil ha ladenettverket til tesla på langturer og tror tesla taper seg mindre i pris. Vet ikke om sistnevnte stemmer, men 430 tusen for en long range er uten tvil mye bil og rekkevidde for pengene. Og den faller i kroner ikke like mye som en bil mellom 7-900 tusen. Er noe med den kontinuerlige forbedringen av elbil som gjør at det er litt risiko.

hELgenen

Sitat fra: Chimp på fredag 28. juni 2019, klokken 07:06
Trenger ikke plassen, vil ha ladenettverket til tesla på langturer og tror tesla taper seg mindre i pris. Vet ikke om sistnevnte stemmer, men 430 tusen for en long range er uten tvil mye bil og rekkevidde for pengene. Og den faller i kroner ikke like mye som en bil mellom 7-900 tusen. Er noe med den kontinuerlige forbedringen av elbil som gjør at det er litt risiko.

I kroner taper TM3 seg mindre, men det ville forundre meg MYE om ikke TM3 stuper i bruktmarkedet om ett år eller 2. Dessuten er det ekstreme forskjeller i kvalitet mellom hver enkelt TM3 - dette sammen med mange biler å velge mellom gjør at folk som skal ha en TM3 i bruktmarkedet vil kunne velge å vrake for å finne akkurat den de vil ha - dette igjen vil medføre at de som sitter på en bli med noen skavanker må krype ned i pris..og dette igjen vil dra ned prisen på alle TM3 - mao. her har man fort en nedadgående spiral på prisen for TM3 i bruktmarkedet. Selger vil jo måtte forholde seg til hva andre tilsvarende biler legger ut sin bil for - og den som sitter på en bil med skavanker vil jo kunne oppleve at ingen vil ha bilen fordi de kan finne en bedre et annet sted. Dermed må selgeren med mandagsbilen gå ned i pris..og følgelig drar ned annonseprisen for alle........

Det er tragisk at det skal være slik, men når enkelte kunder ikke setter krav til Tesla og tar imot mandagsbilen så vil de være med på å dra ned verdien på alle.

Dette er også bakgrunnen for at jeg ikke vil kjøpe Tesla - det er for mange mandagsbiler der ute og Tesla evner forløpig ikke å fikse alle feilene.

Crown

Sitat fra: olavxxx på torsdag 27. juni 2019, klokken 23:04
Jeg tror det blir massive prisras på iPace og eTron når større refresh av S og X kommer (antageligvis til høsten). Det er på vei S og X nå med Model 3 motorteknologi, men native CCS på S og X mangler fremdeles.

Så hadde jeg hatt S, X, eTron eller iPace til salgs, ville jeg kvittet meg med den før høsten/vinteren.

Det er nok ikke mangel på rekkevidde, gadgets eller motorteknologi som gjør at folk kjøper e-tron eller i-Pace fremfor X og S, så med mindre de gjør noe med selve bilen ellers så tror jeg ikke det har så mye å si på det forholdet.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA