Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mange i-Pace på finn.no

Startet av kln66, onsdag 16. januar 2019, klokken 09:05

« forrige - neste »

Tellus

Logisk sett beholder man en bil så lenge som mulig for å minimalisere årlig verditap. Når det blir mva vil prisen kanskje korrigerer noe opp, men det samme vil skje for alle andre elbiler. Med mindre man skal klare seg uten bil eller ønsker å bytte til fosilbil så er det ingen ting å hente.

Som regel er markedet stort sett efisient.

geear

Sitat fra: Chimp på tirsdag 23. juli 2019, klokken 00:14
Logisk sett bør man holde på sin i pace til etter mva er innført? Vil den ikke da få et teoretisk hopp i pris?
Med godt over en million investert i elbiler føler jeg meg ganske usikker på hva som skjer dersom moms, bompenger og kanskje annet nå blir en realitet. Er redd elbilsalget faller som en stein, og at skepsisen til elbiler blir betydelig større enn den er i dag. Men for all del, kanskje vi får redusert verditap og kan selge omtrent der vi kjøpte. Hvem vet. Kanskje danskene vet? De gjorde omtrent dette der nede, og såvidt jeg fikk med meg så gikk elbilsalget omtrent til 0 etterpå, men hva som skjedde med bruktprisene har jeg ikke fått med meg.

Et annet aspekt er hva som skjer med fossilbilene - dersom de innfører moms og fulle bompenger på elbiler, så vil de sannsynligvis øke avgiftene på fossilbilene enda mer.

(Enden på visa kommer til å være at vi ender opp med et gjennomsnittlig avgiftsnivå høyere enn vi hadde før elbilene suste inn i livet vårt.)

hhem

Noen som kan forklare meg hvordan det kan ligge helt nye biler på finn.no til 598 000 kr? Ligger også flere til 629 000 kr. 

Tellus

Sitat fra: hhem på mandag 02. september 2019, klokken 08:36
Noen som kan forklare meg hvordan det kan ligge helt nye biler på finn.no til 598 000 kr? Ligger også flere til 629 000 kr.

Bilene er importerte. Ville sjekket nøye om de mangler noe sammenlignet med norske biler.

Nordlands

Så vidt jeg vet opererer ikke Jaguar med noe lavere standard spec på I-Pace i andre land utenom HSE i USA som mangler matrix-lys, men de kan mangle tilvalg som cold climate pack (varme i ratt og frontrute) og setevarme.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Tellus

De kan mangle 5 års fabrikkgaranti. Bør sjekkes.
Hvis bilene er fra US så fungerer vel ikke hurtiglading og kommunikasjonsdelen. Tviler vel derfor på at bilene har amerikansk opprinnelse. Ville i hvert fall styrt unna slike.

chargedup

Dersom bilen/e er fra Tyskland har de 3 år garanti. https://www.jaguar.de/service-und-zubehor/service-garantien/garantien/neufahrzeuge.html
Std i de fleste EU land er 2-3 år på de fleste europeiske biler (bortsett fra "nykommere" som kanskje har slitt i det landet eller feks Kia). I Tyskland kan man på noen merker velge 5 år dersom man bestiller det som option når bilen er ny, andre kan man forlenge garanti mot en sum penger slik som feks Porsche Approved (som også finnes i Norge). Normalt sett kun vi i Norge som har den litt sære regelen med 5 års garanti på "alle" biler.

Tviler sterkt på at bilene er ifra USA, men man skal aldri si aldri! Normalt sett ikke nok å spare på US import i forhold til manglende hurtiglading. Bruktbilfirmaer på finn har prøvd å selge Amperas bror Chevrolet Bolt uten hurtiglading, uten å nevne det i annonsen (eller tatt en spansk en og sagt at det kommer). Derfor er rådet mitt å spørre selger skriftlig hvor bilen er fra (og hva forskjellen i utstyr er) og spesielt om den har CCS, før en drar for å se bilen.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Krabbe 2

Ser det ligger rundt 200 I-pace på Finn med veldig varierende pris på HSE fra underkant av 800 ned til 680 ish.
Er det noen som har hatt bilen ute og opplevd mye/noe respons?

Kjøp av ny bolig gjør at vi vurderer å selge innen 1,5 år, men med så mange biler ute innbiller jeg meg at det kan ta lang tid om en ikke priser seg veldig lavt da.
2017 e-Golf Exclusive sort. Januar 2017.
2018: På jakt etter bil nummer 1

Tin

Tenkt å selge min men regner med tap i 120k klassen på 6mnd så vet ikke helt om jeg skal beholde den en stund til. Lukter syyykt høyt verditap. At man må betale over 8nok pr kwh på Ionity bidrar vel ikke akkurat til at det blir lettere å kvitte seg med bilen.

Krabbe 2

Ja, tap på den størrelsen på 6 mnd. er ganske brutalt.
Men med mange nye biler på markedet i 2020/2021 så skal nok den enda mer ned i pris.
Det er vel gjerne flere «kjøpere» på biler rundt 500 000 enn over 700 000.-
Føler dog at det er flere brukte I-pacer enn E-tron og Audi har jo tradisjonelt flere kjøpere/kunder enn Jaguar.
2017 e-Golf Exclusive sort. Januar 2017.
2018: På jakt etter bil nummer 1

Counterpointer

Er opp til kjøpere og selgere i fellesskap hvordan prisene blir. Tap på bilkjøp er gitt, spørsmålet er hvor mye.

To eksempler fra andre merker.

E-golf 2018 modeller ligger på Finn til like mye eller mer enn en 2020 registrert nybil hos forhandler. Og en del av dem ser ut til å bli solgt. En skulle tro at siden det kommer ID3 og prisen på lagerbiler er satt ned 100 k kr så skulle bruktpris rase. Men kan ikke se dette nå.

Model 3 har holdt seg godt i bruktpris til tross for høy levering og stadig flere konkurenter lanseres.

Har sett at Jaguar nå reklamerer for H264, som gjør alle biler mer attraktive. Plus at I-pace er en kjørebil som tross alt skiller seg litt fra lassene med E-tron og Model X.

I kombinasjon med at mange kunder hos Jaguar ikke er generelt i pengenød så kan prisene holde seg en stund enda. Skulle en hørt på de mest negative burde en fått I-pace til 4-500 (og Model 3 til 150). Jeg tror markedet absorberer biler som prises lavt fort nok til at det ikke blir trend.

Barfot

Det store spørsmålet er jo og - ville du kjøpt jaguar igjen ?

Jeg er i markedet, men med tanke på tidligere kvalitet hos engelske merker, så bør de helst falle mer i verdi enn "sikrere" biler. Og lurer selvfølgelig på hvorfor man vurderer å selge bilen etter 6 mnd, er den så dårlig ? Som kjøper, tenker jeg slik og det er kanskje urent farvann med tanke på kostnader framover.

Hadde en venn som kjøpte en brukt, flott MB E-klasse stasjonsvogn, da han var lei bilen etter 2 år, hadde den kostet han nærmere 300.000,- i verditap og reparasjoner. den var bitter å svelge. No kjører han Rav4 og fruen har en Leaf.

1000kwh

Tror ikke folk generelt har noe særlig forhold til Jaguar. Det forbindes for det meste med luksusbiler (og kanskje litt gammelt). Derfor noe vanskeligere å selge.

Tellus

Sitat fra: Tin på tirsdag 18. februar 2020, klokken 22:24
Tenkt å selge min men regner med tap i 120k klassen på 6mnd så vet ikke helt om jeg skal beholde den en stund til. Lukter syyykt høyt verditap. At man må betale over 8nok pr kwh på Ionity bidrar vel ikke akkurat til at det blir lettere å kvitte seg med bilen.

120K på 6 måneder høres i overkant mye ut med mindre du har plukket alt som finnes av utstyr. En fornuftig spekket bil til rundt 700K bør kunne selges for i overkant av 600K hvis den er plettfri. Et tap på drøye 10+% må du regne med etter et halvt år.

Det ligger langt mer optimistiskt prisede I-Pace ute. En HSE First Edition fra 2018 til ca 800K synes jeg er dyrt. Mye utstyr på First Edition som mange nok ikke ville ha betalt for.

4Matic Fanatic

#134
Sitat fra: Tellus på onsdag 19. februar 2020, klokken 12:18
... En fornuftig spekket bil til rundt 700K bør kunne selges for i overkant av 600K hvis den er plettfri. Et tap på drøye 10+% må du regne med etter et halvt år.

Det ligger langt mer optimistiskt prisede I-Pace ute. En HSE First Edition fra 2018 til ca 800K synes jeg er dyrt. Mye utstyr på First Edition som mange nok ikke ville ha betalt for.
En I-Pace til 700k med dagens utgangspunkt på 650+ synes jeg høres ganske ribba ut, det er jo omtrent en Nordic Edition med vinterhjul...?
En S som min kunne nok fås med endel utstyr for 700', men det var før prisstigningen.

FE var hysterisk dyre i utgangspunktet så de pengene er nok blåst, de som vil betale for skinn på dashbordet spec'er vel heller opp en nybil..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA