Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lys-innstilling

Startet av SAA340, onsdag 16. januar 2019, klokken 08:53

« forrige - neste »

SAA340

Hei.

Kjøpte meg en brukt i3 forrige uke, en 2015-modell. Fornøyd frem til nå, men lurer på hva dere setter lysinnstillingen på, altså kjørelys. Vi har den på auto nå, men syns langlysene er svært dårlige. Lyser ikke opp som på alle andre biler. Er det vi som gjør noe feil, eller har på feil innstilling?

JorgenM

Sliter med det samme selv :)

Pre-facelift i3 har elendige langlys desverre.
Langlysa er de "tåkelys-lyktene" nederst på i3'n din. På facelift (2017-) ble de flyttet opp til lyktene der kjørelysa er.

LED-bar er selvsagt en mulighet.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

koltor

Lysbryteren bør alltid stå i auto (såfremt man ikke faktisk skal bruke p-lysene). Da regulerer bilen selv mellom daytime running light og nærlys + baklys.
Fjernlysene på i3 er et kapittel for seg selv. De er rett og slett bare horribelt dårlig  :-1:  Argumentet til BMW er vel at "det er jo en bybil", men såvidt jeg vet er dette vesentlig forbedret på faceliften.
- iX3 reservert
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition)
- 2014 F20 116d (ex)

Orbit

Det hjelper å sette inn litt bedre halogenlamper (f.eks. denne), samt å løfte innstillingen på fjernlyset et par knepp. Det er et justeringshjul ved lampesokkelen. Parker et stykke fra en vegg ved justering, så du får sjekket at begge sidene går like høyt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Klykken

#4
Jeg monterte LED-bar på vår 2014 modell etter at jeg kræsja med et rådyr. Rigid SR20 Kombo (7000kr). Anbefales på det sterkeste med ekstralys på pre facelift i3, og faktisk overraskende lett å montere selv. Kjøpte en skiltramme for å slippe å bore i leppa under fangeren bl.a.
Les mer om det her: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36631.0

Bildene viser ikke "sannheten" vedr. lysmengde og kastelengde.

Skal du kjøpe LED-bar så kjøp en med "Driving" lysbilde. Den jeg har har Combo, som vil si en blanding av driving og spot, men lyset er i overkant sentrert mot midten og lyser egentlig alt for langt (opp i mot 1km frem). For all del ikke kjøp spot.

Kjøpte Strands Nuuk til vår Tesla, og den synes jeg har litt bedre lysbilde enn Rigid pga Driving lysbilde. Breiere og lyser ikke så langt. En del mer pinglete enn Rigid i konstruksjonen, men på Teslaen er den skjult under nose cone så er temmelig skjermet for steinsprut og slikt. Kan anbefale denne i alle fall. Mye lys for pengene (ca 3000kr).
https://www.strands.se/en/product/strands-narrow-led-bar-90w-12-30v-l515mm/

Ellers, byttet lamper i langlysene før jeg tok steget og kjøpte LED-bar, men det utgjorde fryktelig lite. Ble hvitt lys istedet for lysegult i det minste, så det ser jo bedre ut. Fjernlysa er sinnsykt dårlige og som tåkelys å betrakte. Regelrett trafikkfarlig om du kjører på landet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA