Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dynamisk Fjernlysassistent - egen hardware?

Startet av rmr, onsdag 16. januar 2019, klokken 08:24

« forrige - neste »

rmr

Hvordan kan man sjekke at bilen har denne fjernlysassistenten?

Ser noen biler har kamera i frontrute, i front av innerspeilet? Er det dette den er der til?

Fant dette i en annen tråd, men har ikke mulighet til å teste dette p.t, så håper noen vet :) :

Dynamisk fjernlysassistent virker over 60 km/t.
Under 60 km/t så slår man av og på fjernlyset manuelt.

S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Roy e-Nordmann

Hvis man har dynamisk fjernlys assistent så ligger det en avhukkings boks for dette i innstillingene under lys.
Den kjappeste måten er vel å se om alle 4 lysene i frontlyktene lyser. Uten assistenten mener jeg at bare de 2 ytterste lyser.

En annen måte er hvis du har blindsonevarsling så har du også dynamisk lysassistent, da disse ligger i samme ekstrautstyrspakke.
2017 e-Golf FL Atlantic Blue

rmr

S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Amatøren

Skiltgjenkjenning og fjernlysassistenten (for detektering av biler - billys foran.)

Fjernlysassistenten blir av og til lurt av lys ute til høyre for veien (tett inntil veikanten spesielt i venstresvinger). Da kan den tror at det er møtende trafikk.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

rmr

Bilen jeg snakker om har disse lysinnstillingene , men jeg vet ikke om det betyr den har fjernlysassistenten?

S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

zementh

Hvis bilen har adaptive lys, så har den fjernlysassistent. Den kjører alltid med fjernlys (så lenge det er mørkt nok) og beveger de bort fra møtende trafikk, eller ned om farten er under 60km/t. Hvis man bestiller separat fjernlysassistent, så har ikke bilen adaptive lys, da slår den av og på fjernlysene som de fleste andre biler.

rmr

Takk for svar, jeg kjøpte bil i går , og jeg var sikker på bilen hadde fjernysassistent , så ditt svar er bra for meg :)

Kan ta bilde av kamera i innerspeil , så kan dere bekrefte.

Må ta meg en tur i mørket , kjøre over 60 km/t , så får jeg svaret :)
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

zementh

...Men du må likevel slå de på for at de skal virke. Vanlig måte ved å skyve hendelen fremover, og lysbryteren må stå i auto. Hvis bryter står på "on" vil hendelen bare fungere som ordinære fjernlys.

rmr

Skjønner, tror jeg må finne utstyrskoden for dette,
Slik at jeg kan bekrefte 100% sikkert at bilen har pakken!

Noen som vet utstyrskoden til fjernlysassistent?
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

zementh

Men hvis du har tilgang til bilen er det bare å slå på lysene, hvis det lyser i alle fire når bare nærlys står på, så har den fjernlysassistent.

rmr

Sitat fra: zementh på onsdag 16. januar 2019, klokken 16:59
Men hvis du har tilgang til bilen er det bare å slå på lysene, hvis det lyser i alle fire når bare nærlys står på, så har den fjernlysassistent.

Har ikke tilgang til bilen før i morgen
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Amatøren

Jeg har både dynamiske lys og fjernlysassistent (en som blender ned der det er biler og har fjernlyset på resten).

Legger med bilde fra meny for lysoppsett.

Nærlys og fjernlys oppsett hver for seg.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

rmr

Ok, da har ikke min fjernlysassistent. Noen som da
kan forklare hvorfor min har kamera i innerspeil? Og hva det da brukes til?
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

aageaasved


rmr

S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA