Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lånebil vs leiebil

Startet av fjanson, tirsdag 15. januar 2019, klokken 12:53

« forrige - neste »

fjanson

Hei
Til alle dere som har hatt lånebil i forbindelse med egen bil på verksted; er det da snakk om leiebil med høy egenandel, eller har dere fått låne bil av Tesla uten å ta på dere egne forpliktelser?

What-a-watt

Lånebil fra Tesla ha 25.000.- egenandel.

Counterpointer

Hørte noen har sagt at 25 000 er nylig hevet til 40 000 (hvilket er sykt høyt).

Det var en som hadde sin X inne på Rud som måtte skrive under på lånekontrakt på 40 000..........

PS ikke sett kontrakten bare fått historien fortalt.

OhmPaPa

Egenandel eller depositum?

Sistnevnte får man tilbake.

k1

Hei alle.
Leverte min bil på Oslo Nord i dag.
Fikk da ut leiebil i regi fra Avis i samme hallen som bilen ble levert. Veldig greit mtp overflytting av barneseter og alt annet skrot.
Leverte inn en TMX 100d, og fikk en splitter ny TMX 75d som leiebil med egenandel på 12000,-.
Så egenandelen er åpenbart satt ned nå. Ingen depositum.

Counterpointer

Sitat fra: k1 på tirsdag 15. januar 2019, klokken 18:56
Hei alle.
Leverte min bil på Oslo Nord i dag.
Fikk da ut leiebil i regi fra Avis i samme hallen som bilen ble levert. Veldig greit mtp overflytting av barneseter og alt annet skrot.
Leverte inn en TMX 100d, og fikk en splitter ny TMX 75d som leiebil med egenandel på 12000,-.
Så egenandelen er åpenbart satt ned nå. Ingen depositum.
Har en kollega som gjorde det samme som deg i går. Det var han som fortalte om X utlånt av Tesla på Rud med 40 000 egenandel.

k1

Da gjelder det å få leiebil fra Avis gjennom Tesla istedenfor lånebil da.
I innleveringshallen hadde Avis egen representant med egen skrivebordsplass, så det virket på meg som at dette var den «nye normalen» ved innlevering av bil. Både folk før og etter meg gikk via Avis-representanten etter gjennomgang med Tesla tekniker.

Vhagar

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

What-a-watt

Mye av dette med Avis foregår i regi av Tesla. De hadde tidligere 25.000.- i egenadel. Prøvde meg på å nekte, og fikk da beskjed om at jeg ikke kunne få noen lånebil. Fikk presentert en ferdig avtale. Bra at de nå har redusert pris på egenandel med over 50%, og den er ikke urimelig tatt bilens pris i betraktning. Nå får man også ny bil, og ikke en slik jeg fikk med over 120K kilometer, og så ut som en dass innvendig og utvendig.


1000kwh

Hvis man blir uvel av egenandelen eller ikke får lånebil, lei bil gjennom nabobil! Gjerne et litt sliten bil som eieren ikke er så nøye på.

Har fått en felgskade hos Avis tidligere og det ble ekstremt dyrt! Så jeg leier kun via nabobil.

What-a-watt

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 16. januar 2019, klokken 07:46
Har fått en felgskade hos Avis tidligere og det ble ekstremt dyrt!
Ble det dyrere enn du kunne ordnet det selv?

...

Inntil 12k i egenandel hos AVIS ja, om skaden koster mindre enn 12k står man antakelig fritt til å fikse/utbedre for egen regning.

Det virker som endel folk mener at risikoen ved utlån av en gjenstand skal bæres utelukkende av den som låner den ut. Ville folk lånt ut sin egen bil til fremmede uten å sikre seg mot tap og skade? Tenkte ikke det, nei.

AVIS har forsikring på sine biler og man står jo som kunde ganske fritt til å godta/ikke godta en lånebilavtale med gjeldende vilkår. Har aldri blitt påtvunget lånebil på noen av de verkstedene jeg har hatt time hos.

geear

Tror alle vet hvordan varebiler/firmabiler flest ser ut, har ikke bruker eierskapsforhold viser det igjen i bruken. Forstår godt at de har høy egenandel. Det virker på meg iallfall, sjekker alltid bilene godt ved mottak og parkerer like forsiktig med de som mine egne (skrått på endeparkeringer osv.)

k1

Nå er vel det folk flest irriterer seg over at dersom man fikk utlevert en bil med mangler og den skal inn og utbedres, så må man godta en bil i mellomtiden med ofte svært mye høyere egenandel enn det de har på egen bil. Og jeg ser det argumenteres med at siden det er Tesla sin skyld at de ikke klarer å levere en feilfri bil i utgangspunktet så blir det feil å gi kunden en ekstra potensiell økonomisk belastning ved uhell i den ofte lange perioden bilen står inn hos Tesla.

Nå synes ikke jeg personlig at en egenandel på 12k er urimelig. 25k og 40k derimot er drøyt. Så min mening er at de har gjort et fornuftig grep om situasjonen.

...

Sitat fra: k1 på onsdag 16. januar 2019, klokken 19:18
Nå er vel det folk flest irriterer seg over at dersom man fikk utlevert en bil med mangler og den skal inn og utbedres, så må man godta en bil i mellomtiden med ofte svært mye høyere egenandel enn det de har på egen bil. Og jeg ser det argumenteres med at siden det er Tesla sin skyld at de ikke klarer å levere en feilfri bil i utgangspunktet så blir det feil å gi kunden en ekstra potensiell økonomisk belastning ved uhell i den ofte lange perioden bilen står inn hos Tesla.

Nå synes ikke jeg personlig at en egenandel på 12k er urimelig. 25k og 40k derimot er drøyt. Så min mening er at de har gjort et fornuftig grep om situasjonen.
Hvordan løses det hos forhandlere av f.eks Nissan? Hva er max egenandel ved skade om man får lånebil?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA