Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Salto 572 32A

Startet av skwelbil, tirsdag 15. januar 2019, klokken 10:21

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 16. januar 2019, klokken 18:22
Det er vanlig praksis i bransjen å dimensjonere med 80 % belastning på en kurs ut fra en tommelfingerregel, men her er det elektrikeren og ikke forskriften som gjør en slik skjønnsmessig vurdering.

For min egen del valgte jeg å følge 80 % anbefalingen siden 16 A holder lenge for vår bruk.

Tommelfigerregelen er der for å sikre seg mot reklamasjoner om sikringen går. Sånn sett er det greit, men det er unødvendig å legge seg så langt under. F.eks på 20A kurs pleier jeg å anbefale at EcoLite stilles inn på 18A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. januar 2019, klokken 11:52

Jeg tror man trenger koder og slikt for å låse opp. Er visst sikret ganske bra så kun forhandlere skal ha tilgang etter hva jeg har hørt.


Vel, ettersom jeg har programmert om slike før, høres dette ut som en røverhistorie. Sikker på at du har pålitelige kilder?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 16. januar 2019, klokken 20:26
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. januar 2019, klokken 11:52

Jeg tror man trenger koder og slikt for å låse opp. Er visst sikret ganske bra så kun forhandlere skal ha tilgang etter hva jeg har hørt.


Vel, ettersom jeg har programmert om slike før, høres dette ut som en røverhistorie. Sikker på at du har pålitelige kilder?

Kilden min var et elektrofirma som skulle flytte en slik for en kunde, de fikk ikke tilgang på softwaren da de solgte et annet merke, og enden på visa var at de leide inn et annet firma for å gjøre jobben.

Brukte du original software eller en annen måte å ordne det på? Om det finnes en enkel måte å fikse det på er jeg interessert i oppskriften, så jeg kan gi den videre der det er aktuelt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

Ang 25A kontaktor som det er snakk om her i 572 fra Salto så er det en 4 polet kontaktor som har dobbelt sett med koblinger igjennom. altså 2 poler pr fase = 50A mulig belastning (sånn veldig enkelt forklart) som er godkjent ifra fabrikk med 32A belastning

så elektriker kunne fint montert opp 32A sikring på laderen om du har nok strøm tilgjengelig.

Men elektriker har ikke lov til å montere opp lader som vil blåse sikringen.
Så du kan ringe dem og reklamere på utført jobb.
Om de ikke har software til å programmere er det deres problem og ikke deg.

En mode 3 ladestasjon skal være programmert etter sikringen før på kursen, hvis ikke forsvinner hele poenget med dette...
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA