Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

"Autopilot"

Startet av Torgeire, tirsdag 15. januar 2019, klokken 07:59

« forrige - neste »

Torgeire

Har jeg gått glipp av noe?
Jeg finner det merkelig at bilen ikke har noen for for alarm eller tilsvarende for å fortelle føreren at "lane assist" uten forvarsel "Slipper rattet", gjerne midt i en sving.
Den er flink til å si fra at føreren skal holde i rattet, men ikke tilsvarende flink til å si fra at den selv kobler av.
Finnes det en "alarm" jeg ikke har fått med meg som må settes opp et sted?
Min erfaring fra andre tilsvarende systemer (Fly) alltid vil gi klar beskjed dersom noe kobler seg av på automasjonen. "Decouple" eller tilsvarende...

T

Hårek

(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

xref

Jeg synes det er helt drøyt at den ikke har noe varsling. Jeg merket det selv da jeg prøvekjørte bilen. Helt merkelig.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

jkirkebo

Sitat fra: Torgeire på tirsdag 15. januar 2019, klokken 07:59
Har jeg gått glipp av noe?
Jeg finner det merkelig at bilen ikke har noen for for alarm eller tilsvarende for å fortelle føreren at "lane assist" uten forvarsel "Slipper rattet", gjerne midt i en sving.
Den er flink til å si fra at føreren skal holde i rattet, men ikke tilsvarende flink til å si fra at den selv kobler av.
Finnes det en "alarm" jeg ikke har fått med meg som må settes opp et sted?
Min erfaring fra andre tilsvarende systemer (Fly) alltid vil gi klar beskjed dersom noe kobler seg av på automasjonen. "Decouple" eller tilsvarende...

Merkelig ja. Tesla har jo en alarm som kan gi deg hjerteinfarkt om du ikke er forberedt på den, samt at det blinker rødt over hele dashbordet. Ingen tvil om hva som skjer der ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

4Matic Fanatic

Uten at dette gjør saken noe bedre for Jaguar, eGolf'en min er også sånn, sutrer over at du må ta i rattet men dersom du ikke gjør det føles det som den aktivt går inn for å kjøre deg av veien, uten nærmere varsling...

Tellus

Kunne godt vært en vibrasjon i ratten når "auto steering" kobler ut. Noe lydsignal ønsker jeg ikke.

Forøvrig må ingen finne på å kjøre uten å holde i rattet.

Øyvind.h

Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 15. januar 2019, klokken 12:23
Uten at dette gjør saken noe bedre for Jaguar, eGolf'en min er også sånn, sutrer over at du må ta i rattet men dersom du ikke gjør det føles det som den aktivt går inn for å kjøre deg av veien, uten nærmere varsling...
Ekstremt viktig at utfall av automatisk styring varsles tydelig med lys og lyd.
Skjer det ofte er ikke systemet bra nok eller blir misbrukt. Skjer det sjeldent er man ikke forberedt.
Myk varsling av noe så alvorlig som bortfall av bilens kontroll er ingen god løsning.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Chimp

Håper jeg ikke sporer av her.

Er dette en del av standardutstyret? Iht konfiguratoren jeg nå går inn i, så er lane keep assist standardutstyr. Men jeg mener da virkelig at dette var en del av "drive assist pack"  tidligere, siden jeg tok et bevisst valg her og droppet dette+360kamera og gikk for den enklere "drive pack"

Ser nå at det står "adaptive cruise control med steering assist" som tilvalg i drive assist pack. Drive pack har "adaptive cruise control med stop and go". Steering assistens info på jaguar: "I PACE leverer Adaptive Cruise Control med Steering Assist for å gjøre langkjøring og tett trafikk enklere. Dette systemet sentrerer og styrer I PACE automatisk i kjørefeltet samtidig som den forhåndsinnstilte avstanden holdes til bilen foran."
Mens lane keep assist står det: "Registrerer når bilen utilsiktet kjører ut av kjørefeltet og bruker rattet til å lede bilen tilbake."

Slik jeg forstår det snakker dere her om steering assist og ikke lane keep assist? Lane keep assist er en nødfunksjon standard på alle biler, mens steeringassist er et tilleggsvalg som du kan kalle autopilot.

daktari

Ja, stemmer chmip. Steering assist kan styre bilen i svinger og er ekstrautstyr. Den burde koblet ut med et tydelig varsel - Tesla sin sveiver også med rattet når den blir usikker, så kobler den evnt ut med varsel. Jaguar sin bare later som ingenting når den blir usikker.

Lane keep assist vil, noen ganger, identifisere at man kommer for nærme en hvit eller gul stripe, og "vrenge" bilen tilbake igjen ganske tydelig. Den kan være litt utfordrende å bruke på smale 4-feltsveier som Ring 3, da den ofte vil styre bilen mot nabobil et sted der alle kutter svingen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

chargedup

"Lane keep assist" er std utstyr på S (laveste utstyrsnivå) og har vært det siden salgsstart. Dette er kun en "gammeldags" (slik mange tyske produsenter har hatt i mange år med litt mye seiling fra side til side i feltet) styring av rattet som gjør at du holder deg innenfor filen du ligger i. Man kan også be den varsle (ved å vibrere i rattet) om at du er på vei ut av filen din, som er et ok hjelpemiddel.
Lane keep assist er vel mer et hjelpemiddel enn en nødfunksjon i mine øyne. Adaptive cruise control med steering assist er det som blir referert til som "autopilot" her i tråden.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA